Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elgon bin finns de i sverige??  (läst 5706 gånger)

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
elgon bin finns de i sverige??
« skrivet: 03 okt-12 kl 11:19 »
Jag var hos en biodlare i finland förra helgen och fick träffa hans bin, om vi hade haft varroa där jag bor hade jag beställt 50 drottningar på studsen,

Bina drog in 50kg honung i finsk zon 5, de var extremt lugna och snälla....

http://www.elgon.se/

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #1 skrivet: 03 okt-12 kl 19:44 »
Bra bin är bra bin  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #2 skrivet: 03 okt-12 kl 19:55 »
Bra bin är bra bin  ;)

mvh edward :P

javisst, men nu att jag har träffat dessa bin börja jag tvivlar på att mina nordiska är bra bin.... de är i för sig duktigt på att dra in honung, dålig på att svärma men jag skulle aldrig stoppa en oskyddad hand in i kupan och peta på de.......

elgon bina var helt jäkla passiva.... varroa resistanta i kombination med mindre cell storlek och drog in en massa honung.....

finns det något liknande i sverige som inte har varroa??

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #3 skrivet: 03 okt-12 kl 21:40 »
Kan ni inte köpa in egg och drönar sperma så slipper ni varoan men kan ta del av aveln  ::)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #4 skrivet: 04 okt-12 kl 07:31 »
Kan ni inte köpa in egg och drönar sperma så slipper ni varoan men kan ta del av aveln  ::)

mvh edward :P

hmmm, det vet jag inte men jag ska höra med " finska killen"....
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

MrBridgeflax

  • Inlägg: 211
    • Västergötland
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #5 skrivet: 04 okt-12 kl 08:39 »
Du har ju fortfarande inte fått svar på din fråga, nu undrar ju även jag om det går att få tag på elgonbin i Sverige?

Om ja, var och hur? Om nej, varför inte?  ???

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #6 skrivet: 04 okt-12 kl 10:17 »
Ja, Har köpt från båda i norr och söderut.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #7 skrivet: 04 okt-12 kl 10:41 »
Ja, Har köpt från båda i norr och söderut.

mvh edward :P

har du köpt från varroa områden?? Jag funderar allvarligt på att byta ras till elgon bara jag kan hitta varroafria besättningar...

mvh

JOn
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

knutte

  • Inlägg: 149
    • -
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #8 skrivet: 04 okt-12 kl 18:56 »
javisst, men nu att jag har träffat dessa bin börja jag tvivlar på att mina nordiska är bra bin.... de är i för sig duktigt på att dra in honung, dålig på att svärma men jag skulle aldrig stoppa en oskyddad hand in i kupan och peta på de.......

elgon bina var helt jäkla passiva.... varroa resistanta i kombination med mindre cell storlek och drog in en massa honung.....

finns det något liknande i sverige som inte har varroa??

mvh

JOnathan
Rykten, sägen och drömska visioner är nog något som lever cyklist i biodlarvärlden. Det var väl 10-12 år sedan som mindre celler ansågs vara lösningen på varroa. Tester och studier gjordes. Inget pekade på att mindre celler skulle verka menligt på varroans reproduktion.
Och så detta med Elgon. Det fick väl ett visst fäste i Örebro trakten? Någon som minns? Sedan kom fantastiska vinterförluster som fick hela Sverige statistiken att få slagsida. Det resonerades i termer vinterförluster med Örebro trakten, och förluster utan Örebro trakten...
Så, varroa resistens? Nej.
Det finns snart ingen i Sverige som inte har varroa.
Elgon och små celler är inte lösningen, den här gången heller...
Sorry!

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #9 skrivet: 04 okt-12 kl 20:47 »
har du köpt från varroa områden?

När jag köpte mina första elgon så kom de från ljusdal som då var varoa fritt,  :( tyvärr så har varoan vandrat dit eller så finns det runt knuten  :-\
Vilken fröjd att jobba med dessa snälla lunga varelser som inte visste att de var bin och än mindre visste vad de hade gadden till  ;D
Året därpå köpte jag ett gäng till söder ifrån , fy  >:D vilket elände de svärmade och svärmade och svärmade, När en av de svärm celler som hade blivit till en egg läggande drottning svärmade igen när hon var 1 1/2 månad gamlen kom kup kniven fram och som queen Victoria sa OF WITH THERE HEADS!.

Köpte några i somras från ljusdal som kommer var ett hörn av min gen bank inför nästa års fri parning där jag bor någorlunda geografiskt isolerat från andra bi odlare, fram tiden visar hur det utvecklar sig .

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #10 skrivet: 06 okt-12 kl 05:42 »
Rykten, sägen och drömska visioner är nog något som lever cyklist i biodlarvärlden. Det var väl 10-12 år sedan som mindre celler ansågs vara lösningen på varroa. Tester och studier gjordes. Inget pekade på att mindre celler skulle verka menligt på varroans reproduktion.
Och så detta med Elgon. Det fick väl ett visst fäste i Örebro trakten? Någon som minns? Sedan kom fantastiska vinterförluster som fick hela Sverige statistiken att få slagsida. Det resonerades i termer vinterförluster med Örebro trakten, och förluster utan Örebro trakten...
Så, varroa resistens? Nej.
Det finns snart ingen i Sverige som inte har varroa.
Elgon och små celler är inte lösningen, den här gången heller...
Sorry!


du har säkert rätt men yrkesbiodlaren med 200+ kupor jag var hos i finland talade om nästan inga vinterförluster överhuvudtaget, obehandlade bin, han använde mindre vaxceller och skärde ut drönarvaxet. Han hade gjort så i 15 år. Hans bin var lugna och drog in 60+ kilo per år skogshonung.... rätt så bra tycker jag som har nordiska bin.

vad är lösningen enligt dig?? att vi medicinera bina?? eller att vi låter de svaga samhällen dö och avla på de som klarar av varroan bättre?? jag vet inte.. jag har inte varroa än......

mvh

Jonathan

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

knutte

  • Inlägg: 149
    • -
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #11 skrivet: 06 okt-12 kl 08:41 »

du har säkert rätt men yrkesbiodlaren med 200+ kupor jag var hos i finland talade om nästan inga vinterförluster överhuvudtaget, obehandlade bin, han använde mindre vaxceller och skärde ut drönarvaxet. Han hade gjort så i 15 år. Hans bin var lugna och drog in 60+ kilo per år skogshonung.... rätt så bra tycker jag som har nordiska bin.

vad är lösningen enligt dig?? att vi medicinera bina?? eller att vi låter de svaga samhällen dö och avla på de som klarar av varroan bättre?? jag vet inte.. jag har inte varroa än......

mvh

Jonathan
Om man skall göra något är det nog att fästa större vikt vid utrensningsförmågan i avels arbetet. Ja, lite som du säger, de samhällen som tycks klara varroan bäst. Det är också grundstenen i Keyfuss arbete, om jag inte minns fel. Sedan inte förglömma de svenska Bond bina och vad eventuellt forskningen kan bidra med för användbart.
Under tiden skall man definitivt behandla. Varroa problemet ägs gemensamt av svenska biodlare. Personligen använder jag syror. Att använda remsor är för mig en paradox, bina har nog med problem av lantbrukets gifter, varför stoppa ned mer i kupan?
Lite nu och då poppar det upp biodlare som tror sig ha lösningen, och slutar med varroa bekämpningen för att se hur det går. Det är inte ok. Visst, 15år i Finland, han har nåt där. Men det kan vara svårt att planka någons metodik rakt av. Det är inte bara bina, det är förmodligen ett kontinuerligt avelsarbete/selektion som är grundläggande för goa bin...

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #12 skrivet: 10 okt-12 kl 21:43 »
Gör klart för er en sak! Det är lag på att behandla mot varroan!! Så något skitsnack om att låta bina lösa det på naturligt sätt det är att uppmana till lagbrott. Och man kan undra hur grannarna till de naturnära biodlarna upplever problematiken. Var så vänliga och håll er till det regelverk som gäller. Vi som bor i närheten ska inte behöva få problem för att ni inte är pålästa om vad som gäller!
Med vänliga hälsningar
Gideon

knutte

  • Inlägg: 149
    • -
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #13 skrivet: 14 okt-12 kl 00:45 »
Gör klart för er en sak! Det är lag på att behandla mot varroan!! Så något skitsnack om att låta bina lösa det på naturligt sätt det är att uppmana till lagbrott. Och man kan undra hur grannarna till de naturnära biodlarna upplever problematiken. Var så vänliga och håll er till det regelverk som gäller. Vi som bor i närheten ska inte behöva få problem för att ni inte är pålästa om vad som gäller!
Med vänliga hälsningar
Gideon
vad tyckerdu om Elgon som bi, Gideon?

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #14 skrivet: 14 okt-12 kl 07:16 »
Gör klart för er en sak! Det är lag på att behandla mot varroan!! Så något skitsnack om att låta bina lösa det på naturligt sätt det är att uppmana till lagbrott. Och man kan undra hur grannarna till de naturnära biodlarna upplever problematiken. Var så vänliga och håll er till det regelverk som gäller. Vi som bor i närheten ska inte behöva få problem för att ni inte är pålästa om vad som gäller!
Med vänliga hälsningar
Gideon

att behandla eller icke behandla får tas upp i en annan tråd, min fråga är om det finns elgon bin som ej är smittad med varroa att köpa.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: elgon bin finns de i sverige??
« Svar #15 skrivet: 07 jun-17 kl 19:16 »
Gammal tråd, vad är dagens erfarenheter av Elgon?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 3 användare
xaelanar, kickan1971, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser