Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottningtillsättning.  (läst 3060 gånger)

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
Drottningtillsättning.
« skrivet: 21 jun-11 kl 22:42 »
hur gör ni när ni tillsätter drottning?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Drottningtillsättning.
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 07:35 »
Jag brukar tillsätta i avläggare istället för i starkt samhälle och när väl nya drottningen är äggläggande så förstärker jag över tidningspapper om det behövs.

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Drottningtillsättning.
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 09:08 »
Jag brukar tillsätta i avläggare istället för i starkt samhälle och när väl nya drottningen är äggläggande så förstärker jag över tidningspapper om det behövs.
Hej!
Låter du gammeldrottningen vara kvar då?

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Drottningtillsättning.
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 11:15 »
Jag tar successivt hennes bin o kniper henne vid invintring när hon nästan är ensam.

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Drottningtillsättning.
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 11:29 »
Aha, då gör vi på samma vis :)

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

 

panelkungen

  • Inlägg: 49
    • Skåne
SV: Drottningtillsättning.
« Svar #5 skrivet: 25 jun-17 kl 22:10 »
Jag tar successivt hennes bin o kniper henne vid invintring när hon nästan är ensam.

Jag vet att det är en gammal tråd men jag tycker att det är onödigt att starta en ny.

Olof, hur gör du detta rent praktiskt? Du nämner längre upp att du förstärker med tidningspapper. Jag förstår konceptet med sammanslagning med tidningspapper. Men om man vill ta bin efter hand som du nämner, för att förstärka en avläggare, hur bär du dig då åt för att undvika slagsmål?

Jag står inför situationen att jag ska byta mina drottningar som har friparats i flera generationer, till köpedrottningar i alla mina sex samhällen. De har spårat ur och blivit alldeles för aggressiva. Eftersom jag inte klarar av fler samhällen med nuvarande livssituation, vill jag egentligen bara ersätta de gamla med de nya. Men eftersom jag vet att det är säkrare kommer jag att göra skaksvärmar till några av dem, så lång mitt kupmaterial räcker. Påsticksbur för övriga.

Någon annan som har några tankar?

/Tobbe


Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Drottningtillsättning.
« Svar #6 skrivet: 26 jun-17 kl 07:51 »
När jag byter drottningar brukar jag göra en avläggare där jag sätter påsticksburen med den nya drottningen på en ram med utkrypande yngel och sedan får hon gå där tills antingen bina fått ut henne eller om det tar för lång tid jag själv öppnar buren. Men låt det ta tid. Sedan får drottningen och avläggaren stå och växa till sig ett tag. Vid sammanslagning går jag sedan in i samhället med den gamla drottningen och plockar bort henne, tidningspapper över det gamla samhället och avläggaren med den nya drottningen överst. Jag brukar även fodra med foderlåda under sammanslagningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, alternaiv, kebbe, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser