Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodrot till djur o människa  (läst 8664 gånger)

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
Blodrot till djur o människa
« skrivet: 06 apr-11 kl 06:52 »
Blodrot Potentilla ercta
Rätta tiden att plocka rötter av denna växt är nu på våren.
Kan användas till sårvård, då den är bakteriedödande.
Vill du lära mer finns den ofta med i örtböcker av nyare slag. Den har används i stor omfattning i norrland då det fortfarande finns många av mina talelsmän som berättar om hur den användes förr.
Fungerar även på djur då garvämnet påverkar sår på samma sätt som på människor.
Skriv gärna och berätta om dina egna erfarenheter av anv av blodrot i pulverformat, tinktur, salva, cream, uttdrag, eller på annat vis.
PS Får inte till bild i detta inlägg lägger det i media så kan kanske någon flytta den hit!
Getarn
Livsglädje

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Blodrot till djur o människa
« Svar #1 skrivet: 06 apr-11 kl 07:31 »
Intresserad om någon kunde berätta hur man tar rätt på denna blomma.Plockar man rötterna när den blommar?

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Blodrot till djur o människa
« Svar #2 skrivet: 06 apr-11 kl 19:39 »
Intresserad om någon kunde berätta hur man tar rätt på denna blomma.Plockar man rötterna när den blommar?
Fritjovff halloj
En bra sida om örter är Shenet.se
Blodrot används till tinktur, uttdrag, dekokt, vattenuttdrag eller knapra direkt på roten vid akut problem med lös avföring.
OBS kraftigt förstoppande vid överdosering.
Läs på om hur man använder blodroten innan du provar. Så här gör jag vid sårvård på mig själv och mina djur.
Vid sårvård, rengör roten noggrant i vatten innan du klyver den och torkar den. Bara på små sår, tag den torkade, mortlade roten och strö över såret, sätt på plåster. Byt 3 ggr/ dag. Bakteriedödande ämnen, ämnen som hindrar inflammation, garvämnen, läker såret.
Tinktur innebär att man lägger den torkade roten i alkohol ca 35vol procent och låter det dra i några veckor. Svider vid sårvård men är effektivt. En dekokt är bättre men inte lika hållbar som tinkturen.
En av mina talesmän som var barn i början på 1900 berättar att hans mor kokade den färska roten i mjölk som han som barn fick dricka när dom hade drabbats av diarre. Dom tuggade i sig den kokta rotbiten ca 1 cm och blev av detta fri sin diarre. Även här är överdosering förstoppande!
Som jag skrev ovan ska den skördas på våren innan blomning.
Alternativ skörd under hösten efter blomning. Men då måste man känna igen den för den blir väldigt anonym när frosten tagit den.
Jag har själv provat att skörda den även under sommaren. Då innehåller den mkt vatten och möglar lätt om man inte klyver rötterna före torkning. De aktiva ämnena är också färre då all kraft går till blomningen.
Utbredningen  i Sverige se Virtuella floran.se
Bästa kännetecknet är att den har 4 gula kronblad med stänk av orange/rött i mitten. Se mina bilder i forumet, örter, idag.
 Och om du gräver under den så känner du ett ormbo av rötter som sitter i en klump under plantan.
Vill du ha rötter nu så hör av dig med adress på PM  :)
Getarn
Livsglädje

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Blodrot till djur o människa
« Svar #3 skrivet: 30 maj-12 kl 23:18 »
Öppnar en gammal tråd :)

Mitt ena sto har inkar och jag diskuterade detta med vetrinär. Hon rekommenderade en salva att stryka på, en snordyr liten burk och jag kollade givetvis innehållet. BLODROT.

Förstår nu att jag är för sent ute att samla in denna ört, som jag för övrigt har gott om i mina marker. Däremot läste jag att man skulle samla in roten mellan den 15 dagen i augusti till den 6 dagen i september månad. Vad tror du/ni om det???

Nu till tillredning. Jag vill ju inte göra ett utdrag i alkohol, eftersom det ska strykas på hästapållans såriga inkar (hua) Hur hade du gjort för att få ut mest verksamma substanser?? Jag har sedan tänkt göra en salva av gottigheterna, som jag kan stryka på. Kan jag kanske göra en salva och rent sonika blanda i torkad, pulveriserd rot?? Låta den stå ett tag så att de verksamma ämnena "aktiveras" ?? Eller göra utdrag i olja?? Avkok??(nja)

Tror ni det skulle funka att ge henne blodrot invertes. alltså torka de ovanjordiska delarna och ge henne som "tillskott" Under en period gav jag henne en speciell mineralhink men en massa örter i. Underdenna period försvann inkarna nästan helt. Nu finns tyvärr inte denna hink att få tag på längre och inkarna har på nytt blossat upp. Nu börjar jag lura på om det var blodrot i den hinken..... men det lär jag aldrig få reda på ::)

Ja, ni hör... jag behöver bolla idéer :D

Kram

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 2 användare
von tratt, Lill-Tuva

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser