Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmelampa till höns.  (läst 4060 gånger)

Anguz

  • Inlägg: 30
    • Södermanland
Värmelampa till höns.
« skrivet: 03 jan-17 kl 15:57 »
Hej, hur stark värmelampa har ni till era höns nu på vintern? Är 100w-150w lagom?
Lampan kommer att sitta i jämnhöjd med sittpinnen, undrar om det kan vara farligt om hönsen sitter alldeles intill själva aluminiumkåpan, dom kommer inte åt själva värmelampan.
Har ni ganska runda galler under lampan så dom kan komma närmare underifrån eller är den spetsigare varianten bättre till höns?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värmelampa till höns.
« Svar #1 skrivet: 03 jan-17 kl 16:17 »
om du nu inte har en väldigt köldkänslig ras så behöver du inte ha en någon värmelampa över sittpinnarna.
Däremot så tycker jag att en som sitter över vattnet är riktigt smart, då varmt vatten värmer inifrån och när dom sitter på pinnen så har dom en finfin dunjacka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Värmelampa till höns.
« Svar #2 skrivet: 03 jan-17 kl 18:53 »
Jag kör med 175 W så här på vintern. Har någon mindre armatur som har spetsigare galler, men gillar inte dom egentligen.
De större kan man även ha starkare lampor i vid behov, men i den lilla kan man bara ha 175 W. När jag har kycklingar så vill jag ha starkare värme.
Klart bäst är gamla godingar som man kan hitta på auktion!

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Värmelampa till höns.
« Svar #3 skrivet: 24 jan-17 kl 09:52 »
Har ingen som helst värme till själva hönsen, bara en liten värmeslinga till vattnet. Hönsen mår finfint och värper bra. Får de bara vänja sig vid kylan när den kommer skall det inte behövas värme i vårat klimat (Göteborgstrakten).

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Värmelampa till höns.
« Svar #4 skrivet: 24 jan-17 kl 11:49 »
Är det inte ihållande minus 15-20 i flera dagar så tillför jag ingen värme, endast fetare mat.

Är det kallt en längre period ställer jag in ett element med frostvakt, hönsen värmer upp hönshuset så är det 5 grader kallt ute är det runt +4 inne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, William, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser