Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Dv. Kochin"färg" fråga sv x gul ?  (läst 2709 gånger)

Hosiia

  • Inlägg: 25
Dv. Kochin"färg" fråga sv x gul ?
« skrivet: 02 okt-06 kl 12:38 »
Hej! Har en flock dvärgkochin i blandade färger. Är mycket nyfiken och intressead av att lära mig mer om hönsgenetik. Hur färger ärvs mm. Har försökt hitta litteratur inom ämnet men har inte lyckats få tag i det. Någon som har ett bra boktips? Är väldigt tacksam för lite tips...
 
Och en liten fråga:
Vad kan det tänkas bli för färg på avkomman av en hel-svart (blåskimmrande) tupp, och en hel-gul höna. (Dv. Kochin)

Hönans stam vet jag inget om, men tuppen har svarta och vita djur i de närmsta leden.

Någon som har en gissning eller teori?
Sjusköterskestudent och lycklig ägare till dvärgkochinhöns.

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
SV: Dv. Kochin"färg" fråga sv x gul ?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-06 kl 19:38 »
Hej Hosiia!
Det finns inga utgivna svenska böcker om färggenetik hos höns och jag har inte ens hittat någon engelsk litteratur i ämnet. Det finns däremot en del engelskspråkiga sajter om du kollar på http://www.feathersite.com/Poultry/BRKPoultryPage.html

Dessutom kan man råka på några andra olika sajter om man googlar lite. Jag har kollat på dels en holländsk och ett par australienska sajter men tyvärr la jag aldrig namnen på minnet. :(

Och så finns det en riktigt bra artikel på Leonard Walls hemsida förstås: http://hem.passagen.se/vreta/

Jag har också ett stort intresse av färggenetik inte bara hos höns utan även hos ankor och får och jag försöker läsa så mycket jag bara hittar. Dessutom har jag avlat och "forskat" lite själv. :)

Svart färg på höns dominerar nästan över alla andra färger och vit färg är vikande, recessiv, så din svarta tupp bär på vita anlag om han har en vit förälder. När det gäller svart och gult så är svart det dominerande där också så du borde få svarta kycklingar av dom två. Om nu inte din gula höna bär på vita anlag för då kan det ju bli även vita kycklingar.   ::)

Vita anlag syns inte på en gul höna men om hon skulle ha anlag för andra färger så skulle det nog synas. Antingen som lite spräcklighet över ryggen, stänk i halskragen eller svart på stjärtfjädrarna som matte beskriver.

Vit färg är iofs lite lurig för det finns tre olika sorters vit. Dels den vita recessiva färgen som jag nämnde som brukar kallas "wyandottevit" eftersom man tror att den kom från wyandotterasen från början och som nu finns hos dom flesta raser. Men det finns också en dominant vit som kallas "leghornsvit" eftersom den kommer från leghornsrasen. Den bleker svart färg till vit med svarta stänk och röd/gulröd till ljusröd/ljusorange. Andra färger blir helt blekta till vitt.
Så finns det ju också en tredje färg, intermediär vit, som kan vara nästintill vit och det är om ett djur har blekningsgenen som gör svart till blått. Om hönsen har den genen i dubbel uppsättning får dom vit färg med blå spräcklighet men ibland kan det blå vara så lite så djuren uppfattas som vita. :)
/Tedarix
« Senast ändrad: 02 okt-06 kl 19:41 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Hosiia

  • Inlägg: 25
SV: Dv. Kochin"färg" fråga sv x gul ?
« Svar #2 skrivet: 02 okt-06 kl 21:36 »
Tedarix!

Tack för ditt svar, vad roligt att du kan så mycket! Ska kolla på sidorna du tipsade om.

Min svarta dvärg kochin tupp har fått kycklingar med min vita dv kochin höna, hon har oxå svarta och vita djur i sitt led. Deras kycklingar är vita och en var mörkgrå som liten men nu när fjädrarna växer ut blir den kycklingen oxå vit fast med en mycket ljus grå ton (knappt synbart). Varför blir det så?
Sjusköterskestudent och lycklig ägare till dvärgkochinhöns.

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
SV: Dv. Kochin"färg" fråga sv x gul ?
« Svar #3 skrivet: 02 okt-06 kl 21:53 »
Hej igen Hosiia!
Din vita höna har i så fall inga gener för svart för då skulle hon vara svart istället för vit. Det är ju så det fungerar med dominans och recessivitet.
Däremot borde en del av kycklingarna efter den svarta tuppen ha blivit svarta, 50% om man ska vara teoretisk. Men i det verkliga livet så är det ju slumpen som avgör och då kan ju alla kycklingar bli vita av ren tillfällighet. Och jag skulle bli väldigt förvånad om kycklingarna i sin tur skulle få svart avkomma.  ::)

När det gäller den grå kycklingen så är det svårt att veta vad det beror på. Fick den mörkgrå fjädrar också från början eller var det bara dunet som var grått?
Vissa färger ser ju helt annorlunda ut på kycklingarna (dunfärgen) jämfört med hur dom blir som vuxna.  

Det är ju det som är så lurigt med svart färg för den kan dölja nästan alla andra färger. Din tupp kan mycket väl vara bärare av den där ljusgrå färgen utan att det syns och ihop vit färg som är vikande för alla andra färger så syns den.  :-\
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 5 användare
xaelanar, kretslopp, Alice Moland, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser