Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  projekt nyodling (återuppodling)  (läst 3205 gånger)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
projekt nyodling (återuppodling)
« skrivet: 19 apr-16 kl 22:16 »
Tänkte starta en tråd där man kan följa mitt kommande projekt. Eftersom jag är helt grön på detta så tänkte jag även använda den för att få lite input i arbetet :)

Vi äger en markplätt om ungefär tre ha där ca två av dem är tidigare åkermark kallad "norrtäkten". Givetvis har jag glömt att fota utgångsläget men det har stått och vuxit igen åtminstone de senaste 30 åren, kanske längre. Det var mycket tätvuxen lövskog mest björk och asp. Typträdet var va 20cm i stubbdiameter  och mycket hög och rak pga det täta beståndet. En och annan riktigt grov asp fanns även i dess ytterkanter, tillräckligt för att skogsbolaget måste använda manuellhuggare för att fälla dem.

Anledningen för att vi ska dra oss på detta projekt (som bara är en del av ett större där trettiotalet ha som tillhör gården har stått obrukat under en längre tid) är flera. Viktigast är nog att jag är less på den igenväxning av mark som sker i vårt land och har bestämt mig för att dra mitt strå till stacken för att hejda det. Man kan nog säga att det är lite ideologiskt. Att just denna bit blir bland de första vi tar tag i är för att marken ligger väldigt vackert och ska återigen få bli en liten pärla i landskapet. Det ligger förövrigt i sydöstra Hälsingland vid Järvsjön en bit utanför Ljusne.

Förhoppningsvis så kommer det vara klart till nästa sommar men osvuret är som vanligt bäst :p

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: projekt nyodling (återuppodling)
« Svar #1 skrivet: 19 apr-16 kl 22:41 »


Förra veckan fick vi området avverkat av ett skogsbolag. Swish sade det och på ett dygn var de klart. Dagen efter hade de även hunnit skota fram det. Riset ligger dock snällt och väntar på att vi ska sätta tänderna i det :P

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: projekt nyodling (återuppodling)
« Svar #2 skrivet: 20 apr-16 kl 07:47 »
Det här ska bli kul att följa! Lycka till! Och ha täta uppdateringar
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: projekt nyodling (återuppodling)
« Svar #3 skrivet: 20 maj-16 kl 21:16 »
Så har jag smugit igång lite grand. Det har gått lite trögt då det har varit betessläpp, vårbruk och lite annat som behövt min uppmärksamhet också.

Till min hjälp har jag vår gamla traktor och nyförvärvet: En grävmaskin!  8) Men just nu är prioritet ett att få ihop riset i högar. Och dryga två hektar är ett rejält arbete med de medel jag har till buds. Hade varit fint med en grip till grävmaskinen men tyvärr så ligger det lite utom budget just nu. Har röjt en väg ned till det värsta surhålet på "åkern" nu så innan jag fortsätter rissamlandet så ska jag fixa till lite diken som behöver rensas ur så hoppas jag att det torkar upp lite bättre där.

En fundering jag har är vad man ska göra med alla stubbar sedan. Lägga på hög och bränna eller vad som känns mer lockande just nu att gräva ned dem. Har läst att vissa gräver ett rejält djup schakt, fyller med stubbarna (och stenar man hittar) och det sedan får fungera som ett slags täckdike.


Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: projekt nyodling (återuppodling)
« Svar #4 skrivet: 20 maj-16 kl 22:14 »
Världen är totalt odugligt helknäpp och vansinnigt full med dårar.
Jag fick lära mig när jag planerade en tomt, av kommundårarna att:

När du gräver upp stubben så omvandlas den till miljöfarligt avfall och får inte brännas på plats.
stubben skall transporteras bort hel eller flisas och brännas på annan plats. Allt bekostas av dig.
stubbarna får inte grävas ner, det är som att gräva ner miljöfarligt avfall tex fulla oljefat eller arsenik.
Mina stubbar låg i en hög i fem år och självantände plötsligt en vinter. det är otäckt att stubbar självantänder så lätt.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: projekt nyodling (återuppodling)
« Svar #5 skrivet: 21 maj-16 kl 19:03 »
Visst är det härligt med byråkrater och byråkrati. Mina stubbar lär ju bli enormt mycket farligare när de långsamt ruttnat bort under jord istället för vid markytan...

Åkern ligger ju en bit från civilisationen så man kan ju hoppas att byråkratins tentakler inte letar sig hela vägen bort till mig  >:D Å andra sidan har vi redan blivit "anmäld" för att vi ville avverka där någon miljömupp hade sett ett par tibastbuskar så denna någon kanske bara väntar på att hitta något nytt att jävlas med.

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: projekt nyodling (återuppodling)
« Svar #6 skrivet: 22 maj-16 kl 00:54 »
Kolla om du inte kan bli av med stubbarna till nån som kokar tjära.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: projekt nyodling (återuppodling)
« Svar #7 skrivet: 22 maj-16 kl 09:06 »
Det är bara lövträd så det blir nog lite svårt :)

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: projekt nyodling (återuppodling)
« Svar #8 skrivet: 22 maj-16 kl 09:18 »
Det blir det nog då ja :) Vi får väl helt enkelt hoppas på att dom inte självantänder nästa vinter. Ruskigt hur lätt det händer.

Gilbert

  • Gäst
SV: projekt nyodling (återuppodling)
« Svar #9 skrivet: 22 maj-16 kl 09:33 »
 ;D ;D ;D så löser vi problem här också, busenkelt och kostnadseffektiv och relativt blodtryckssänkande jämfört med alla blanketter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser