Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från tröska till bröd!  (läst 13188 gånger)

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Från tröska till bröd!
« skrivet: 13 jan-16 kl 08:46 »
Hade tänkt att börja odla lite spannmål till egna hushållet. Odling och fram till tröskning har jag rätt bra koll på. Har odlat lite havre till djuren innan iofs bara.

Torkning, hur torkar man enklast mindre volymer, låt oss säga runt ett ton? Den havre jag odlat innan har nog varit torr nog men det har oftast kommit med en massa ogräsfrön som varit fuktiga med värmegång som följd.

Förvaring, ett smidigt sätt att förvara spannmål på. Gamla magasin har man ju sett med olika fack. Men det verkar rätt osmidigt. Funderar på att bygga en spannmålsficka med några olika fack i. Eller hur gör ni andra som håller på?

Rensning, ett gammalt rensverk borde ju inte vara så svårt att hitta, men blir det rent nog för att äta? Behövs ytterliggare rensning efter denna? Bonderöven (100% bonde) tyckte ju att rensningen var det värsta med hela processen.

Malning, antar att man kommer ganska långt med en hushållskvarn som det brukar annonseras om. Någon speciell som rekommenderas? Dammar de mycket?

Sorter, funderar på att odla ölandsvete, svedjeråg och nakenkornhavre. Vete och råg till bröd och havren till gröten. Invändningar mot dessa sorter? Svedjeråg har jag utsäde till men de andra två behöver jag införskaffa! Någon som har? 50-100 kg av varje ung.


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #1 skrivet: 13 jan-16 kl 09:48 »
Nakensorterna brukar ju vara populära bland småodlare, men de är väl inte helt nakna utan det brukar väl ändå sitta kvar en del skal efter tröskningen.

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #2 skrivet: 13 jan-16 kl 13:09 »
kan bara svara för små mängder, det som går åt hos oss ( 3 personer).
 ett ton är jättemycket, ska det då räcka till djuren också? vi har räknat ut att vi inte behöver mer än max 100kg vete och max 50kg annat sädesslag för att kunna klara oss helt utan köpemjöl osv. gröt på korn är tom ännu godare än havregrynsgröt kan jag säga. och bröd äts här dagligen


- fick 85kg vete och 35 kg korn av grannbonden, gick bra att torka utlagd i vardagsrummet; kan ligga där en vecka, man kan gå och blanda runt i det dagligen

- förvaring: i stora örngott eller påslakan i sovrummt, hoppas det är möss-säker :)

- rensning: jo, det är det värsta!!!
jag gör det för hand varje gång jag ska använda säden till brödbak, dvs rensa bort ogräs, stenar och tyvärr jättemycket mjöldryga ( som ju är väldigt giftigt) som måste rensas bort noggrant för att säden ska vara ätbart. det tar sin lilla stund och ibland kan jag undra över om det verkligen är värt besväret.

malning: vi har en hushållskvarn med stenar, den fungerar utmärkt. kornet mal jag helt, alltså med det hårda skalet och siktar bort det efteråt. fungerar bra i gröten och i alla sorters bröd som ersättning för råg (den odlade inte grannen och jag ville ju ha närodlat); även vetemjölet siktar jag ibland, kommer inte ner till det bleka vita mjölet som man köper i affären, men det behövs ju inte. bara inte kakan blir allt för grov. barnen har vant sig vid att allt vi äter består av  hemmald fullkornsmjöl.
var försiktig med att mala havre - det är den sorten säd som innehåller mest fett och bör inte malas i stenkvarn då den sätter igen malstenarna!
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #3 skrivet: 13 jan-16 kl 14:23 »
Odlingen är relativt enkel om man har tillräckligt bra jord och klimat. Skörden lär vara relativt enkel om man har en fungerande skördetröska ochj kan hantera den. I mindre skala finns också andra varianter.

Spannmålsharpor i varierande skick går väl att få tag på. Egentliga rensverk är inte lätta att få tag på, såvitt jag vet.
Enklaste lösningen är en sats såll plus att hälla säden mellan två hinkar i vinden. Dock är det inte så lätt att få tag på en sats bra såll. Man kan dock bygga. Köp rostfritt nät i olika grovlekar och bygg en sarg kring lagom stor nätbit. Man kan också klara sig en bit med annat än såll, som dock består av metallnät, t.ex. vissa papperskorgar, nätkorgar, etc.

Nakenhavre är en annan art än vanlig havre. Den är beskare, mindre söt och har högre proteinhalt. Personligen tycker jag inte det är någon bra gröthavre. Jag föredrar skalad vanlig havre, men skalningen är ingen enkel sak.

Nakenkorn är däremot som vanligt skalat korn.

Malning är inget stort problem, då det finns massor med hushållskvarnar på marknaden.

Säd med mycket mjöldryga i är av dålig kvalitet.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #4 skrivet: 13 jan-16 kl 15:15 »
Va roligt att du tänker odla spannmål! Jag har odlat spannmål i både stor och liten skala. Ett tag odlade jag råg som jag malde och swn sålde rågmjöl. Det år enkelt och roligt.

-Börja med att harva till en bra säbädd i början av septembrer. Harva inte djupare än 10-12 centimeter. Gödsla inte för hårt, det brukar inte behövas.
-omkring den15september  är det så lagom att så. Den här första gången du sår tycker jag du ska börja med en vanligsort för koventionell odling.
då får du en sort son år lite kortare i srået och lättare att tröska. För den som inte har såmaskin går det utmärkt att så ut för hand, och mylla genom att dra enplanka.
-På våren i april - maj någon gång, år det dags att ogräsbekämpa. Kör över åkern med långfingerharv eller räfsa den med en lövräfsa. Bearbeta till jorden ser svart ut. När rågen kommer upp så sjuter den flera strån per kärna. Och så är det ogräsfritt.
Når axen är nästan mogna är det dags att slå. Sått båge eller "skylt" på lien. Slå nu så att axen hamnar åt ett håll, Ta upp och bind i kärvar. Som du hänger på krakar eller ställer iskylar.
kretslopp

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #5 skrivet: 13 jan-16 kl 18:44 »
Det låter som om det är rensningen som är det riktigt dryga jobbet.
Jag får testa att rensa foderhavren och kornet jag har nu.

Nakenhavren blir ingen bra gröt alltså. Korngröt har jag aldrig smakat, kanske ska pröva nakenkorn istället då.


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #6 skrivet: 13 jan-16 kl 20:24 »
När kärvarna blivit riktigt torra körde jag in dom och travade på logen. Jag tröskade dom sen i oktober på en liten helrensande stationär tröska. Jag ställde slagsko , valde såll och ställde fläkten så det blev så välrensat som möjligt. Jag hade inga större problem med mjöldryga. Men dom få jag hade rensades bort i sållen.
kretslopp

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #7 skrivet: 13 jan-16 kl 21:43 »
Nakenhavren blir ingen bra gröt alltså. Korngröt har jag aldrig smakat, kanske ska pröva nakenkorn istället då.

Warbro kvarn hävdar att det blir bra gröt av deras nakenhavreflingor. Jag som gör gröt på kross och ibland hel skalad havre har prövat att ta delvis deras hela nakenhavre (helsäd) i gröten. Det var då jag gjorde denna erfarenhet. Men det är inte givet att du tycker detsamma.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #8 skrivet: 14 jan-16 kl 01:00 »
Säd med mycket mjöldryga i är av dålig kvalitet.

Jag tyckte hela beskrivningen var rätt beklämmande. Så dålig ska inte spannmål behöva vara om den är odlad på ett vettigt sätt och tröskad på en bra tröska.
Vete brukar ju gå att få totalt rent i tröskan.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #9 skrivet: 14 jan-16 kl 14:40 »
Jag förvarar spannmål i skrotade frysboxer, kan behöva borra några hål för ventilation om den inte  öppnas så ofta.

Torkning har jag gjort i lämpligt kärl eller vagn beroende på mängd, sedan får man röra runt i det med jämna mellanrum. Ska vara så tunt lager som möjligt.
Tar man in kärvar brukar spannmålet få torka innan tröskning, kärnan klarar sig bättre så länge den är otröskad.

Jag har ett handvevat rensverk som gör ett riktigt bra jobb, behövs ingen mer rensning efter två rundor i rensverket. Sådana finns ofta på blocket där folk  brukar kalla dem tröska, man kör snabbt genom några månaders förbrukning.

Varför ska du ha så mycket? Vill minnas att den genomsnittliga förbrukningen per år och person är under 100 kilo.

Mvh

Min kvarn dammar inget.



bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #10 skrivet: 14 jan-16 kl 16:57 »
Blir ju nästan löjligt att starta tröskan annars :) sen det vi inte äter upp själva vill gärna djuren ha så åtgång finns. Vi har även en liten gårdsbutik där man kunde sälja lite rensat spannmål.

Tänkte nästan att ett sådan gammalt rensverk skulle funka hjälpligt.

Ang torkning borde man väl kunna lägga något perforerat golv i tippkärran och sätta en utsugsfläkt någonstans?



Rubensgården

  • Gäst
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #11 skrivet: 14 jan-16 kl 17:48 »
Grannen torkade med dränslang i botten kopplad till en fläkt.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #12 skrivet: 14 jan-16 kl 18:08 »
Smart med dränslang! Vet du om han blåste eller sög?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #13 skrivet: 14 jan-16 kl 18:10 »
Vet inte men jag skulle blåsa.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #14 skrivet: 20 jan-16 kl 06:36 »
Så, nu är utsäde beställt iallafall. Nakenhavre, nakenkorn och ölandsvete. Skulle dock behöva en långfingerharv, ingen som har en ståendes?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #15 skrivet: 20 jan-16 kl 19:46 »
När jag tröskade fyllde ja jutesäckar till 2/3delar med säd. När jag knöt säckarna så gjorde jag det ute i änden så att övre tredjedelen var tom. Varge dag de första veckorna vände jag långsamt runt varge säck, först upponed och sen tillbaks igen. Det här var mitt sätt att torka, lufta och röra on säden. Fortsättningsvis blev det en gång i veckan. 
 Malde gjorde jag på en liten hammarkvarn. Ett år när det var mycket borst kvar, så nötte jag säden genom att sätta i grövsta sållet på kvarnen och grovmala. Därefter grovsiktad jag mjölet. Satte i finsåll och finmalde. Mjölet hade jag i bommulssäckar som jag vände om två gånger om dagen första veckan. Nymald säd (mjöl) vill ta värme så va noga med att vända runt. Varannan gång stätlde jag säcken på knuten. Mjölet behöver mogna innan det blir bra att baka på en vecka brukar räcka. Det är också en färskvara och behöver användas inom ett par månader.
kretslopp

torparmot

  • Inlägg: 28
    • Västmanland
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #16 skrivet: 29 jan-16 kl 20:01 »
Fick också för mig att odla vete till husets behov. Torparfar följde med för att hjälpa till när jag skulle köpa utsäde vid en närbelägen kvarn. Lyckligtvis pratade han med en granne när jag betalade. Höstsådden gick bra och jag gladdes hela sommaren åt min veteåker. I ett uthus står en skördetröska från 50 talet. Trot eller ej, men den startade. För första gången i mitt liv körde jag skördetröska. Ett drygt ton blev det och jag torkade det med en fläkt där vi lagt ut spirorör. (Heter det så?) Vi fick en rensmaskin som man vevar, men det måste rensas lite för hand också. Den rensade säden förvarar jag i en kasserad frysbox. Då och då mal jag några deciliter i en kaffekvarn och blandar i köpemjölet.Mjöl från min egen veteåker, säger jag när jag bjuder på brödet. Varför jag bara tar någon deciliter? Haha, har inte vågat räkna ut vad det kostade per kilo. Torparmor

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #17 skrivet: 30 jan-16 kl 10:21 »
Va roligt att höra "Torparmor" det är roligt att odla säd, mala ock baka! Men säden du har är färskvara så passa på att använda den utan att vänta för länge.
kretslopp

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #18 skrivet: 30 jan-16 kl 10:28 »
Varför skulle säden vara färskvara? Kanske om den är otillräckligt torkad eller förvaras fel, tänker jag. Hur länge håller den sig enligt din uppfattning?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från tröska till bröd!
« Svar #19 skrivet: 30 jan-16 kl 19:27 »
Som god brödsäd i ett år. Som utsäde fyra fem år.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 8 användare (2 dolda)
Niklas Nyström, Anders Flix, von tratt, AnniW, RindertD, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser