Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak tacka - bortstött lamm  (läst 10192 gånger)

Nickan

  • Inlägg: 102
    • -
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #40 skrivet: 13 maj-10 kl 23:13 »
har du kollat så att båda spenarna på tackan funkar???

Hade lite av samma här, hon stötte bort sitt bagglamm, ja höll i tackan men hon stod bara o trampa o försökte gå runt osv... Så ja gick in med ersättning till hon och där visade det sej att han aldrig hunnit lära sej att suga.. han körde med tänderna i underkäken vilket gjorde fruktansvärt ont på tackan.... Rena plågan för henne att bli fasthållen. efter att fått flaska ca 1v så har han nu lärt sej att suga ordentligt! han har aldrig fått chansen att lära sej. Tacklammet däremot tog hon väldig fin hand om och fick mat precis när hon ville men hon kunde suga rätt också...

valle

  • Inlägg: 38
    • Jämtland
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #41 skrivet: 14 maj-10 kl 08:43 »
Den lille måste få mat, sen hur är en annan femma. Stödmata med lammnäring annars kommer han så långt efter. Vi har haft tackor som stött bort och de kan vara otroligt tjuriga och ibland verkar det som om de inte ens släpper ner mjölk. Fortsätt att håll fast tackan men mata också med lammnäring. Jag läste en del bra knep om hur man kan "lura" lammen genom att smyga in flaskan i närheten av modern. På så sätt så blir kanske inte lammet så präglat på dig. Men det är svårt och hjärtskärande med bortstötta. Men mat måste han ha!
Vi har en rundmagad sak som har ätit lammnäring som nu går ute på bete. Hans mor stötte inte bort honom, han fick bara inte dia. Det fanns kanske inte mjölk eller så var han för hård i munnen. Nu går han där och betar och har det gott.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser