Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med flaskbagglamm?  (läst 1267 gånger)

Alore

  • Gäst
Problem med flaskbagglamm?
« skrivet: 27 jun-08 kl 12:36 »
Vår gutebagge är ett flasklamm och hittills (han är drygt tre månader) är han hur snäll och vänlig som helst. Han stångas aldrig (på människor, geten kan få sig ett horn om hon muckar ;) ), går utan problem tjudrad och stannar inne i ladugården på natten utan att gråta. Frågan är hur han kommer bli när han blir äldre och könsmogen? Kommer beteendeproblem och aggressioner som ett brev på posten, eller kan vi kanske få behålla vår snällis? Vi funderar på att skaffa en tacka till honom, men om risken för beteendeproblem minskar med kastrering vill vi naturligtvis kastrera honom snarast möjligt. Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Abruzzo

  • Inlägg: 71
SV: Problem med flaskbagglamm?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-08 kl 19:45 »
 Hade en okastrerad bagge av rasen oxford down som var uppfödd på flaska och förre ägaren hade låtit ungarna gulla med honom.Han drogs mer till hundarna här hemma än till fårflocken.Han började med ett oönskat beteende, att försöka betäcka en av mina hundar som han fattat tycke för och han började gå på och stångas även mot oss.Jag lät honom hamna i frysen så löste vi enklast det problemet.

Alore

  • Gäst
SV: Problem med flaskbagglamm?
« Svar #2 skrivet: 27 jun-08 kl 21:10 »
Hade en okastrerad bagge av rasen oxford down som var uppfödd på flaska och förre ägaren hade låtit ungarna gulla med honom.Han drogs mer till hundarna här hemma än till fårflocken.Han började med ett oönskat beteende, att försöka betäcka en av mina hundar som han fattat tycke för och han började gå på och stångas även mot oss.Jag lät honom hamna i frysen så löste vi enklast det problemet.

Ah, det lät ju inte så roligt... Men han började alltså stångas mot er efter han blev könsmogen? Helst vill vi ju ha vår kille i trädgården, inte i frysen :)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Problem med flaskbagglamm?
« Svar #3 skrivet: 27 jun-08 kl 21:43 »
Våra flasklamm, som samtliga varit tackor har blivit för tillgivna. De har vägrat att stanna i hagen och istället valt oss som sin flock. Smickrande och gulligt, men inte så roligt när de hittat vägen till rabatter och grönsaksland, eller när de bestämt sig för att sova på förstutrappen varje natt.

En blev t.o.m. så tam att hon blev rumsren....Hon kissade i kattlådan ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Problem med flaskbagglamm?
« Svar #4 skrivet: 27 jun-08 kl 22:10 »
  Jag har sparat två flaskbagglamm till vuxen ålder. Den ena slaktades när han var 1,5, då gick han helt enkelt inte att ha kvar längre. Han stångades så fort man vände bort blicken från honom. När han började bryta sig ur hagen för att attackera grannarna och stångade omkull en av dom var måttet rågat...
   Den andre är en av de absolut trevligaste baggar jag haft.
Han har aldrig stångat någon, om det blev bråk i min baggflock gick han alltid emellan så att bråken slutade. Det var när jag märkte att han började förlora den rollen och de yngre avelsbaggarna "körde" med honom som jag tog bort honom (vid 9 års ålder).
   Båda baggarna var födda samtidigt på samma ställe och kom till mig samtidigt så dom borde ju rimligtvis ha haft samma uppväxtvillkor. Jag kliar aldrig mina baggar i pannan eller leker "stångningslekar" med dom, däremot klappar jag dom ofta och pratar mycket med dom.
 Jag tror det beror mycket på hur man uppfostrar bagglammen om man kan ha kvar dom länge eller inte men även på om man har "tur" med deras humör.
 Mina flasklamm (och dessa två som jag köpte in) lever tillsammans med flocken även som små, det enda som skiljer dem från de andra lammen är att dom får sin mat ur flaska. Kanske är det svårare om man skiljer dom så att de inte lär sig att vara FÅr från början?
                                                 Mvh
                                               Charlotte
« Senast ändrad: 27 jun-08 kl 22:24 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Alore

  • Gäst
SV: Problem med flaskbagglamm?
« Svar #5 skrivet: 28 jun-08 kl 16:43 »
Ja, det var ju blandad kompott här... Vi får kanske mest hålla tummarna för att det går bra. Vi undviker också att röra baggens panna och horn. Vad spännande med ett rumsrent får!  :-* Vad sa katterna om det?

Sen vet jag inte hur det kommer bli med smitning sedan - för tillfället går han i trädgården, ibland lös och ibland tjudrad, när vi är hemma. Vi har en get tillsammans med honom så vi har försökt att inte hoppas för mycket vad gäller instängsling från början ;) Men nu håller vi på att sätta fårnät runt en ett hektar stor hage som de ska få vara i till vintern.

Tack så mycket för att ni berättar om era erfarenheter! Fyll gärna på med fler, det är alltid intressant!

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Problem med flaskbagglamm?
« Svar #6 skrivet: 30 jun-08 kl 11:28 »
Jag födde upp ett syskonpar, bagge och tacka.

Baggen kastrerade vi ca 5månader gammal.
Väldigt snälla blev de men aldrig ngr smitningsbekymmer.
De fick gå ihop med de andra fåren direkt från födsel och det gick bra.

De fick klara sig utan mjölk sista veckan innan vi släppte ut alla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 3 användare
javill, Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser