Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?  (läst 3253 gånger)

Leiris

  • Inlägg: 17
    • Småland
Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?
« skrivet: 18 sep-17 kl 21:57 »
Efter tre slitiga kvällar i 35 graders värme då jag kämpat för att få ut ljunghonungen letar jag efter alternativa vägar till nästa säsong. Vi köpte en 20-liters fruktpress förra året:
http://www.edafos.se/tradgard/butik/fruktpress/fruktpress.asp
och funderar nu på om det med enkla medel skulle funka att pressa honung i den. Tex. sätta in en rostfritt galler/nät inne i presskorgen. Någon som försökt??



Postat med Alternativ.nu´s app

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-17 kl 03:43 »
Om du börjar med att tala om vad som inte har fungerat så kanske det blir lättare!

Niklas Nyström

  • Inlägg: 24
    • Södermanland
SV: Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?
« Svar #2 skrivet: 19 sep-17 kl 07:39 »
Jag har provat att pressa ljunghonung i en liknande fruktpress. Det gick inte alls bra. Jag skar ut kakorna ur ramarna, mosade ihop det till en sörja och sedan in i pressen. Det kom visserligen ut en del, men mycket blev kvar inneslutet i ett hölje av vax. Kanske kan man pressa väldigt små mängder åt gången, men det blir knappast tidsbesparnde.
Jag återgick till att lossa honungen för hand med min lilla sjölies och slunga. Det är ju väldigt tröttsamt det också men lättare än att försöka pressa i en fruktpress.

Leiris

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?
« Svar #3 skrivet: 19 sep-17 kl 22:05 »
Hur funkar en sjölies? Vet att det nämts i någon tråd tidigare men hittar ingen bra beskrivning på nätet. Jag köpte en piggrulle och körde över ramarna några gånger och möjligen gick det lite bättre. Även prövat värma upp tvättstugan där jag håller till. Mycket sitter kvar ändå. Honungen man får ut är ju fantastisk men det är mycket slit! Tacksam för alla tips.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Niklas Nyström

  • Inlägg: 24
    • Södermanland
SV: Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?
« Svar #4 skrivet: 20 sep-17 kl 07:54 »
http://biredskapsfabriken.se/se/artikel.php?sok=Sj%F6lies&type=&mall=sok.php&id=640
Plastpiggarna trycks ned i cellerna så att honungen lossar, innan slungning

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?
« Svar #5 skrivet: 20 sep-17 kl 10:03 »
Bästa alternativet borde vara att hitta en annan biodlare med bra utrustning (riktig sjölies), och erbjuda en skälig ersättning. Slungningsutrustning står ju still nästan hela året, blir ett bra täckningsbidrag, alla blir nöjda, utom biredskapsfabrikanten förstås

Leiris

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?
« Svar #6 skrivet: 20 sep-17 kl 21:39 »
Så sjölies är effektivare än min piggrulle då? Det är en god tanke att höra med någon som har utrustning och sannolikt också mer erfarenhet än jag. Tänkte att fruktpressen skulle få en ny arbetsuppgift, den har aldirg varit framme i år. Vi fick sammanlagt 5 äpplen på våra 12 träd i år...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?
« Svar #7 skrivet: 21 sep-17 kl 12:11 »
Jag har pressat i min rostfria fruktpress. Det funkar men det är ett tungt jobb. Fick rådet att först köra kakorna i köttkvarn så det ska jag testa i år. Slungning är nästan meningslöst åtminstone i min handvevade slunga.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?
« Svar #8 skrivet: 21 sep-17 kl 17:08 »
Så sjölies är effektivare än min piggrulle då?

Javisst, så är det. Sjölies är "pastpinnar" som går in och rör runt den tixotropiska ljunghonungen i varje cell innan slungningen. Kakorna tar ingen skada alls vid rätt handhavande.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?
« Svar #9 skrivet: 21 sep-17 kl 17:10 »
Slungning är nästan meningslöst åtminstone i min handvevade slunga.

Det går alldeles utmärkt att slunga ur ljunghonung i en handvevad tangentialslunga. Men villkoret är att ramarna gåtts över med en Sjölies just innan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Pressa ljunghonung i vanlig fruktpress?
« Svar #10 skrivet: 22 sep-17 kl 19:13 »
någon sådan har jag inte...Piggrollare är meningslöst...har provat. Har rollat ramarna till mos...slungning ger ca 40%, pressen ger ytterligare 40%, resten är svinn.
Det blev en klen skörd i år av ljunghonoung. ca 30 kg enbart. Knappt värt besväret.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser