Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kaninhonor som gnäller  (läst 3715 gånger)

Myntan

  • Inlägg: 25
  • Det är bara DU själv som kan påverka DITT liv
    • Dalarna
Kaninhonor som gnäller
« skrivet: 27 dec-16 kl 21:37 »
Mina två kaninhonor har de senaste dagarna gnällt och haft olika ljud för sig. När jag försöker klappa  dem så morrar de och skriker innan de springer iväg och stampar i burgolvet  (jag har i stort sett slutat försöka klappa dem) de låter även när jag inte är i närheten  (har hört dem på avstånd) Vad kan en sådan här sak bero på. De har aldrig betett sig på det här viset förut. Visst har den äldsta av dem haft det här beteendet förut, men inte alls i samma omfattning som det är nu. Har antagit att beteendet har haft med brunst att göra men är osäker.
Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kaninhonor som gnäller
« Svar #1 skrivet: 28 dec-16 kl 07:54 »
visar dom baken?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Myntan

  • Inlägg: 25
  • Det är bara DU själv som kan påverka DITT liv
    • Dalarna
SV: Kaninhonor som gnäller
« Svar #2 skrivet: 28 dec-16 kl 19:23 »
Ja, det har de gjort.
Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kaninhonor som gnäller
« Svar #3 skrivet: 28 dec-16 kl 19:50 »
Då brunstar dom. 

Sätt in en pajk så får snart smått.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Myntan

  • Inlägg: 25
  • Det är bara DU själv som kan påverka DITT liv
    • Dalarna
SV: Kaninhonor som gnäller
« Svar #4 skrivet: 01 jan-17 kl 13:20 »
Tur nog hann jag aldrig sätta ihop dem med hanen, dagen efter att du skrev här Skogsvilde fick den ena kaninhonan ungar och det var då över 35 dagar sedan hon blev parad, tror att det är fem små som ligger i boet. Förstår fortfarande inte riktigt deras betende och den andra slutade också skrika, hon var också parad, men då jag inte trodde att det blivit något då de gått över tiden så länge så trodde jag att de var brunst. Fattar ingenting av deras betende, hos den andra har jag inte hittat några ungar alls, men nu får parningen av den vänta till längre fram i vår, av praktiska skäl, dessutom vore det bra om de kunde få ungar samtidigt då så ungarna kan gå i könsindelade grupper tillsammans.
Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kaninhonor som gnäller
« Svar #5 skrivet: 01 jan-17 kl 14:52 »
Aha. 
Skrev inget om att dom vart parade. Visserligen längesedan.
Tur att du inte satte in pojken, för han hade nog fått en jäkla massa däng.  :)

Apropå det där med att dom går tomma. Vi hade en hona som vi vart helt övertygade om att hon gått tom.  Döm om vår förvåning när det helt plötsligt skuttade runt välartade ungar i. Buren en morgon.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Myntan

  • Inlägg: 25
  • Det är bara DU själv som kan påverka DITT liv
    • Dalarna
SV: Kaninhonor som gnäller
« Svar #6 skrivet: 02 jan-17 kl 19:30 »
Nej, för jag trodde verkligen inte att det blivit något då hon hade gått över tiden med flera dagar och jag upplevde hennes kropp  som att hon var som vanligt, förutom sättet som jag beskrev att hon hade.

Ja, det hade kunnat bli ett regelrätt slagsmål som hade kunnat sluta på ett mindre bra sätt.

Jag tycker att det är konstigt när det blir sådär, att man tror en sak och så visar det sig vara på ett helt annat sätt. Man tycker ju att man borde hitta ungarna när man gör rent och pysslar runt i buren.
Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kaninhonor som gnäller
« Svar #7 skrivet: 02 jan-17 kl 19:35 »
När jag släppte in hanen till damerna så brukade jag låta dom hälsa på varandra genom nätet för att se lite på reaktionerna.
De flesta gotlandshonorna var väldigt tydliga i vad dom ansåg om hans närvaro redan då.
Och då man hade hanen i famnen så kändes hans reaktion väldigt tydligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Myntan

  • Inlägg: 25
  • Det är bara DU själv som kan påverka DITT liv
    • Dalarna
SV: Kaninhonor som gnäller
« Svar #8 skrivet: 06 jan-17 kl 11:50 »
Jag har ju provat att para dem ett par gånger innan och då har den äldre honan lagt sig ner direkt, när den yngre jag har skulle bli parad första gången så var det hon som humpade på han från alla möjliga håll, och den stackars hankaninen såg chockad ut och visste inte riktigt hur han skulle göra, gången efter gick det bättre.

Idag hittade jag i alla fall en kaninunge hos hon jag trodde inte fått några, hon hade gömt den väl då jag gått igenom buren noga tyckte jag "kom på" henne då hon gav ungen di. Men henne är jag lite orolig för, när hon dricker hörs lite konstiga ljud ifrån magen, dock inte när hon äter, i och för sig har hon ätit lite dåligt idag, men ibland har hon gjort så. Tycker synd om dem då vi haft nära -25grader inatt och jag har dessutom dåligt samvete då hon inte fått mer mat den här veckan trots att hon gett di, då jag inte sett någon unge, så jag ska börja på och ge mer pellets idag.
Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kaninhonor som gnäller
« Svar #9 skrivet: 06 jan-17 kl 13:41 »
Jag har ju provat att para dem ett par gånger innan och då har den äldre honan lagt sig ner direkt, när den yngre jag har skulle bli parad första gången så var det hon som humpade på han från alla möjliga håll, och den stackars hankaninen såg chockad ut och visste inte riktigt hur han skulle göra, gången efter gick det bättre.

Idag hittade jag i alla fall en kaninunge hos hon jag trodde inte fått några, hon hade gömt den väl då jag gått igenom buren noga tyckte jag "kom på" henne då hon gav ungen di. Men henne är jag lite orolig för, när hon dricker hörs lite konstiga ljud ifrån magen, dock inte när hon äter, i och för sig har hon ätit lite dåligt idag, men ibland har hon gjort så. Tycker synd om dem då vi haft nära -25grader inatt och jag har dessutom dåligt samvete då hon inte fått mer mat den här veckan trots att hon gett di, då jag inte sett någon unge, så jag ska börja på och ge mer pellets idag.

Bättre sent än inte alls med mer mat.   
Du kan utan större problem ge dom en rejäl hög med halm som du har fluffat upp då bygger honorna oftast ett bra bo toll sig själv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Myntan

  • Inlägg: 25
  • Det är bara DU själv som kan påverka DITT liv
    • Dalarna
SV: Kaninhonor som gnäller
« Svar #10 skrivet: 09 jan-17 kl 21:27 »
Ja, så är det, men tyvärr har hon som fick två ungar en vecka efter den första kaninen lät båda sina små frysa ihjäl. Vet inte varför det blev som det blev och hon har tydligen haft flera kullar hos den förra ägaren. Ska sätta ihop henne med hanen lite längre fram och se vad det blir då, annars får hon bli en sällskapskanin och jag får leta rätt på en ny hona.

Den första kaninen har än så länge skött sina sju ungar med bravur. De växer och blir stora och hon   bäddar in dem otroligt bra i boet och det är ändå hennes första kull.

Jag fluffar upp höet  (som de dragit ur höhållaren) och halmen varje dag men de plattar bara till det och sen sitter de i kylan på taket till sina hus.

Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kaninhonor som gnäller
« Svar #11 skrivet: 09 jan-17 kl 23:22 »
Ja, så är det, men tyvärr har hon som fick två ungar en vecka efter den första kaninen lät båda sina små frysa ihjäl. Vet inte varför det blev som det blev och hon har tydligen haft flera kullar hos den förra ägaren. Ska sätta ihop henne med hanen lite längre fram och se vad det blir då, annars får hon bli en sällskapskanin och jag får leta rätt på en ny hona.

Den första kaninen har än så länge skött sina sju ungar med bravur. De växer och blir stora och hon   bäddar in dem otroligt bra i boet och det är ändå hennes första kull.

Jag fluffar upp höet  (som de dragit ur höhållaren) och halmen varje dag men de plattar bara till det och sen sitter de i kylan på taket till sina hus.

Para henne igen. Och nästa gång så försök att hålla dig på avstånd från henne de första veckorna som är de känsligaste, det är risk att hon är av den nervösa sorten.

Djur djur inte alla gånger som vi vill och vill dom inte ta tillvara den fina isoleringen som du tillhandahåller så får det vara så.
Och de flesta kaniner skaffar sig en riktig bra vinterpäls och då kan dom ligga och titta ut på omgivningarna.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser