Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter o mat ?  (läst 2752 gånger)

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
Getter o mat ?
« skrivet: 21 sep-12 kl 08:03 »
Kan man spä ut höt med halm?
Är det någon gör så?
Ska man i såfall ge något mer att äta?

Bonden som jag brukar köpa hö av fick så dåligt med torrhö så jag har bara gammalt sen i fjol. Det räcker om man tar 2kg x getter x dagar utan bete. Men mina kommer att gå ute om inte slask helvetet slår till i vinter och då går det minst en bal om dan och antal balar x dagar utan bete är förlite. Så tanken var att ge dom 2kg hö och sen fick dom halm förresten. Om det går. eller ska jag jaga mer hö eller ??? Dom kommer att få ett isolerat hus att bo i i vinter förra vintern hade de ett vindskydd så det kan ju bidra till att de inte äter lika mycket.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Sussilo

  • Gäst
SV: Getter o mat ?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-12 kl 19:57 »
Tillsammans med hö kan man också ge fin, fräsch halm till getter. Salt/mineraler ska de förstås också ha. Ris (tall,gran, en) och grenar av de flesta slag är naturlig getmat och ger bra sysselsättning. Grönsaks- och fruktavfall från hushållet brukar de också gilla :).

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getter o mat ?
« Svar #2 skrivet: 21 sep-12 kl 20:36 »
Visst kan (och vill) getterna äta halm, men tänk på att den inte innehåller lika mycket energi som hö, och inte heller lika mycket protein. Fodermedelstabellbläddrande ger att hö (beroende på växtstadie och skördetidpunkt) innehåller mellan 7 och 9 MJ per kg foder, halm (beroende på sädesslag) ger endast mellan 5 och 6 MJ per kg foder och inget smältbart råprotein alls. Kanske toppa med lämpligt kraftfoder som tillskott ihop med halmen? Beror förstås på hur stor andel halm du blandar med höet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kogubbe

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Getter o mat ?
« Svar #3 skrivet: 21 sep-12 kl 21:22 »
En bra bok i ämnet som säkert ger dig svar är Erik Sjödins bok Getter. Läs och begrunda...

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Getter o mat ?
« Svar #4 skrivet: 21 sep-12 kl 22:04 »
...om man får tag i den boken då...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter o mat ?
« Svar #5 skrivet: 23 sep-12 kl 20:29 »
Det finns halm och halm.  Havrehalm med grönskott i är tom godare än hö!  Fjolårshö kan ätas, men tänk på både risken för mögel och lägre halt av vitaminer.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser