Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flaskuppfödning  (läst 2368 gånger)

songro

  • Inlägg: 16
flaskuppfödning
« skrivet: 31 jul-12 kl 15:52 »
Vi har två killingar som inte får någon mjölk från mamman. Veterinären konstaterade kronisk juverinflammation och att det inte finns någon förutsättning för att det skall bildas mjölk. Vi har skaffat ersättningspulver (lamm) som skall spädas en del pulver och två delar vatten. Hur mycket och hur ofta skall man ge och hur länge?

Sussilo

  • Gäst
SV: flaskuppfödning
« Svar #1 skrivet: 31 jul-12 kl 17:00 »
Är de nyfödda dricker de litet och ofta. Jag skulle låta nyfödda dricka sig mätta ca var 3:e/tim. Har du lyckats få tag i råmjölk åt dem?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: flaskuppfödning
« Svar #2 skrivet: 03 aug-12 kl 17:24 »
Minst tre månader.  Därefter brukar jag fasa ut under en månad.  Om dom får tillräckligt eller ej brukar synas på dem:  En frisk välmatad killing skuttar, medan en som har närings- eller energibrist ligger och vilar jämt.  Och växer dåligt.  Endast under dygn ett och två kan man acceptera att de ligger och "latar sig" hela dagen.  Nyfikna och kontaktsökande ska de vara.  Då har du kvitto på att du lyckats.

  Just i början är en del av uppgiften att tänja ut löpmagen.  Så i början får du ge dem många små mål.  Om du använder nappflaska och de suger tills de inte får plats med mera, så är risken liten för vämförskämning, vilket är livshotande.  Så fort de fått igång våmmen ordentligt tål den mjölk, även om mjölken inte precis SKA dit.

Ålder på killingarna?  Vårdar mamman dem på andra sätt?  Har du möjlighet att visa oss ett foto?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: flaskuppfödning
« Svar #3 skrivet: 03 aug-12 kl 17:36 »
Veterinären konstaterade kronisk juverinflammation och att det inte finns någon förutsättning för att det skall bildas mjölk.

Då skulle jag absolut ta geten ur avel.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: flaskuppfödning
« Svar #4 skrivet: 03 aug-12 kl 17:39 »
Naturligtvis, men det kan ju vara förvärvat.  Killingarna behöver inte ha ärvt anlaget.  I vilket fall kan de ju få en bra sommar, och glädja sina människor med skuttande! :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

songro

  • Inlägg: 16
SV: flaskuppfödning
« Svar #5 skrivet: 07 aug-12 kl 10:57 »
De är nu nio dagar gamla. Vi fick inte igång flaskmatningen, de vägrade, förrän efter två dygn så vi antar att de fått lite mjölk från mamman och därmed råmjölk. De hade väl inte överlevt två dygn helt utan mjölk? Vi har gått snabbt fram. Först sex gånger per dygn nu fem med ca. 250 ml åt gången. De växer, skuttar och kommer så fort vi närmar oss hagen. Skall man verkligen hålla på i tre månader? Vi har vänner som gick mycket snabbare fram och det gick utmärkt. Våra börjar redan visa intresse för att äta gräs. Mamman tar väl hand om dem.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: flaskuppfödning
« Svar #6 skrivet: 08 aug-12 kl 03:48 »
Om de inte får något alls, skuttar de INTE!  Ja, tre månader är nog minimum, du vill ju att de ska må bra också, inte bara överleva.  De flesta av mina killingar var dåliga på att äta gräs/hö det första dygnet.  Kul att de skuttar och mår bra!  Och glädjer er med sin livsglädje!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: flaskuppfödning
« Svar #7 skrivet: 08 aug-12 kl 15:58 »
Är det samma get som ni skrivit om tidigare? Varför låta henne bli dräktig med det utgångsläget när ni inte är intresserade av att nappa killingarna? Hur som helst, det finns den gamla 3x3x3-regeln som innebär 3 dl mjölk 3 ggr/dag i 3 mån. Regeln är inte särskilt lyckad eftersom killingar i olika åldrar behöver olika mängd. Men vet man absolut inget så är ju detta något man kan tänka på.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: flaskuppfödning
« Svar #8 skrivet: 08 aug-12 kl 18:38 »
En annan tumregel är ungefär en liter per dag.  Kanske du ligger lite i överkant?  Om du har större flaskor, eller kan gå över till bunke, så kan du prova att öka dosen per gång och minska antalet gånger.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 3 användare (1 dolda)
karsan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser