Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga riktigt alternativt / primitivt  (läst 2374 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Bygga riktigt alternativt / primitivt
« skrivet: 26 jan-16 kl 09:22 »
Hittade en video där en person bygger saker för hand enligt stenåldersprinciper. Ganska imponerade över taket han gjorde där. Säkerligen mycket arbete. Han måste nog vinna nån slags självförsörjningspris.

https://www.youtube.com/watch?v=P73REgj-3UE

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #1 skrivet: 26 jan-16 kl 10:53 »
Kul projekt! Smart med sängvärmaren. Han kunde dock ha satsat på en tätare design på takpannorna.

Men första huset blir aldrig riktigt bra.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #2 skrivet: 27 jan-16 kl 11:05 »
Om man läser kommentarerna och kollar hans andra videor, så finns det ingenting som tyder på att detta var hans första hus, tvärtom.

MVH
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #3 skrivet: 27 jan-16 kl 15:04 »
Det förklarar att han verkade så målmedveten och inte ändrade under byggets gång.

Nåja, nästa hus får kanske bättre pannor. Men det hänger förstås på om han får ett regn på det så han märker missarna.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #4 skrivet: 27 jan-16 kl 15:45 »
Nå han bor ju inte i något av husen utan bara bygger och håller på för att han tycker det är roligt. Kanske om han gjorde det skulle han märka sådana saker.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #5 skrivet: 27 jan-16 kl 17:33 »
angående uppvärmningen - de romerska militärförläggningarna vid Hadrian's wall i norra England hade sådana kanaler  hos officerarna och deras familjen.  Fanns säkert på annat håll också, men där såg jag ruinerna och fick det förklarat. Så tekniken är tusenårig. Säkert hade väl de där höjdarna något tjänstefolk som höll elden igång.  För det är ju inte så där jättekul att gå ut i kylan för  att lägga på mera ved.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #6 skrivet: 27 jan-16 kl 21:47 »
Flera detaljer är intressanta i filmen.

En är väggkonstruktionen i mackelering (cob). En annan variant han kunde ha använt är en lerklinad flätad vägg (wattle and daub).

Rökröret som han bränner takpannorna i bygger han om till en raketugn med lite lera och en hylla för vedpinnarna. Fiffigt. Det ökar effektiviteten.

En rökkanal som värmer bädden används ganska ofta på landet i Kina (kang). Det blir lite som en liggande kakelugn. Men min gissning är att det är för lite mackelering (cob) ovanpå rökkanalen. Det behövs nog lite tjockare material för att göra bädden behaglig.

Han på filmen är i ett varmare klimat men kan ändå fungera som inspiration. Om man kan nöja sig med ett annorlunda boende så kan man tillverka ett behagligt hem åt sig med tämligen enkla medel även här.

Läste om försänkta växthus (walipini) i Bolivia häromdagen, vilket fick mig att se enkla lösningar (som de i filmen) med helt nya ögon. Trodde faktiskt inte att det skulle gå att odla grönsaker under vintern i något så billigt (under tretusen för en familj, enligt artikeln jag läste).

Om walipinin är tillräckligt stor kan ett litet bo också rymmas därinne (tänk attefallare) bland odlingsbäddarna. Då kan man kura stuga och laga mat även när smällkalla vintervindar viner ute. Walipinin skapar ett varmare klimat åt boet men förblir ändå tillräckligt sval för förvaring av matvaror. Boet kan sedan enkelt värmas till normal rumstemperatur med exempelvis en kang av lera ytbehandlad med olja. Borde inte behövas mer än några få kubik ved om året, gissar jag.

Litet boende i ett billigt vinterväxthus behöver inte bli primitivt även om man använder enkla metoder vid bygget. Annorlunda blir det, men bara för att nya möjligheter öppnas.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

DavidHansson

  • Gäst
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #7 skrivet: 30 jan-16 kl 03:10 »
Har sett riktigt coola husbyggen där dom använder konteiners.. kolla in https://www.youtube.com/watch?v=oyVR1HC4kBU
en kontainer kostar från 10 000

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #8 skrivet: 30 jan-16 kl 09:01 »
De flesta containern på filmen är 40 fotare. Jag har svårt att tänka mig att det går att hitta för 10000 kr. Får man den för det dubbla plus moms så tror jag att man gör en bra affär.

Om man kunde bygga en vagn med container hus på så finns iofs möjlighet till väldigt enkelt och billigt boende.

Hur funkar stål som byggmaterial i kallt klimat med tanke på värmeavledning?
Mvh
Magnus
Mvh
Magnus

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #9 skrivet: 30 jan-16 kl 11:22 »
Redan för 20 år sedan fick man betala över 10000 kr för en skev och bucklig 40-fotscontainer, och jag tror inte de är billigare idag.

Det stora problemet med dem, liksom andra stålbyggnader, är kondens på insidan i klimat med hög luftfuktighet, i synnerhet om man har stora utetemperaturskillnader mellan dag och natt.

Stål leder värme mycket bra jämfört med alla andra rimliga byggmaterial, så man måste lägga all isolering antingen utanpå eller inuti containern, om man blandar så leder det till köldbryggor. Om man isolerar på insidan så måste det vara absolut diffusionstätt så att fuktig luft aldrig kan få tillträde till insidan av plåten.

Det blir också dyrt att göra en mer praktisk dörrkonstruktion än containerns gavelluckor.

Sammanfattningsvis så tror jag att det i slutänden varken blir billigt eller bra om man ska göra en vinterbonad åretruntbyggnad med utgångspunkt från en container.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #10 skrivet: 30 jan-16 kl 11:43 »
Kolla gärna in det boende Dan Price har byggt åt sig.
http://www.treehugger.com/tiny-houses/dan-price-hobo-artist-home-tour-fair-companies.html

(Det finns en film om huset av faircompanies.com på den sidan också.)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #11 skrivet: 30 jan-16 kl 12:41 »
Några iakttagelser, tankar och frågor om videon:

Såvitt jag kunde se murade han med enbart lera och stenar. Brännugnen murade han av enbart lera.

Värmekulverten a la romersk hypocaustum (som karsan skrev om) värmdes med en andra eldhärd som han längre fram i videon murade alldeles intill huset. Även den murades med sten och lera.

Vad var det han strödde med när han formade keramik (tegelpannor, lerkärl) ? Det ser ut som aska, fin sand eller torr pulvriserad lera.

Jag undrade ett tag om taket och hela stommen skulle kunna bära upp tegelpannorna, men det höll så länge videon visar. Sen när han murade upp väggarna blev det förstås mycket mer stabilt. Men det är nog bara i regnigt väder som det finns anledning att lägga på pannorna så tidigt.

Pannorna kunde utvecklas med lämpliga falsar. Samtidigt så kom väl tegelpannor rätt sent i utvecklingen? Tidigare gällde halm, ag, vass, palmblad o dyl. Därefter trä i vår del av världen.

Ledmotivet är kanske främst enkel teknik snarare än stenålder.
Citera
Primitive technology is a hobby where you make things in the wild completely from scratch using no modern tools or materials.
https://primitivetechnology.wordpress.com/about/

Jag saknar framför allt fönster, men det fanns ju inte på stenåldern och kan kanske inte göras med så primitiv teknik. Men han kunde ha lämnat gluggar och haft luckor där, som kunde öppnas på dagen vid bättre väderlek.

Isolering i taket vore inte heller fel. Där är stråtak bättre. Men klimatet är tydligen varmt där han bygger. Han använder ju bl.a. palmblad (till korgar såg jag).

Jag såg inte att han använda någon container, varken 20- eller 40-fots. ;)


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #13 skrivet: 30 jan-16 kl 13:36 »
Jag läste några av kommentarerna och hans svar. Han håller tydligen till i Far North Queensland i Australien:
Citera
Where do you do these videos? Are you based in the US?
PrimitiveTechnology says:   
FNQ, australia.
https://primitivetechnology.wordpress.com/about/comment-page-6/#comments

Wikipedia meddelar:
Citera
Far North Queensland, or Tropical North Queensland, is the northernmost part of the state of Queensland, Australia. Centered around the city of Cairns, the region stretches north to the Torres Strait, and west to the Gulf Country.
https://en.wikipedia.org/wiki/Far_North_Queensland

Alltså troligen tropiskt klimat.

Ett citat till från samma artikel, som kanske är relevant:
Citera
The Far North region is the only region of Australia that is home to the two oldest continuous cultures on the planet, the Aboriginal Australians and the Torres Strait Islanders.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #14 skrivet: 30 jan-16 kl 17:28 »
Han är händig.
Den dagen har får för sig att ta steget in i järnåldern kan han säkert bygga ett perfekt timmerhus bara med en yxa och ett stämjärn och en kniv och en navare.

Väggkonstruktionen med enstaka klena stolpar och mackelering däremellan ser ut att vara besläktad med en traditionell metod i Lincolnshire som lokalt kallas "mud and stud".

Takteglen bygger på en traditionell engelsk typ. Med 45 graders taklutning och rejält överlapp i längsled lär de fungera bra. Jag tycker han hade alldeles för litet överlapp i längsled. Delen som syns skall väl vara i storleksordningen en tredjedel av pannans längd om jag kommer rätt ihåg.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Vildstjärna

  • Inlägg: 33
    • Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #15 skrivet: 05 feb-16 kl 19:56 »
Kul och inspirerande video. Det är alltid kul att se folk som faktiskt gör saker inte bara pratar om det :) Det tog honom antagligen åtskilliga veckor att bygga det här huset. Bara att bränna allt teglet måste ha tagit sin lilla tid om han, som det ser ut, gjorde allt i samma ugn. Men bra blev det och jag skull lätt kunna tänka mig att leva ett fint primitivt liv där. I alla fall under några dagar.

Det är kul att se passionen och hängivenheten.


 

Vildstjärna

  • Inlägg: 33
    • Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
SV: Bygga riktigt alternativt / primitivt
« Svar #17 skrivet: 11 feb-16 kl 20:29 »
Jag borde ha läst det tidigare, men jag hade ont om tid just då :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser