Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föra in nya höns i flocken?  (läst 1543 gånger)

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
Föra in nya höns i flocken?
« skrivet: 07 feb-16 kl 13:11 »
Vad har ni för erfarenheter av att föra in nya höns i etablerade flockar? Har ni några bra tips för att det ska gå så smidigt som möjligt för nykomlingarna? Just nu har jag tre hönor (ingen tupp) och skulle vilja utöka med två till.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Föra in nya höns i flocken?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-16 kl 14:48 »
Jag försöker oftast kläcka in nya till flocken via egna ägg eller köpes, alternativt så köper jag yngre eller vuxna djur av samma som jag haft kontakt med tidigare.
Tar sällan in djur från flertalet uppfödare.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Föra in nya höns i flocken?
« Svar #2 skrivet: 07 feb-16 kl 14:58 »
Skaffa minst två nya hönor från samma ställe när du skaffar nya. På så vis har de nya varsin kompis i början.

Ett annat tips är att sätta in massor nytt bråte när de nya hönsen kommer, så de gamla får mer huvudbry över omgivningen än nykomlingarna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Wolftiger

  • Inlägg: 31
SV: Föra in nya höns i flocken?
« Svar #3 skrivet: 07 feb-16 kl 23:14 »
Japp rumstera om ordentligt och sätt in dem på nattpinne så de vaknar ihop.

 

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Föra in nya höns i flocken?
« Svar #4 skrivet: 11 feb-16 kl 15:28 »
Tack för era svar! Då får det bli två hönor som känner varann från förr som får dyka upp sent på kvällen, i kombination med ommöblering i huset. Bra om man kan underlätta på något sätt! Kläcka själv skulle väl gå naturligast, men det skulle vara skönt att slippa problemet med överflödiga tuppar som man knappast kan undvika om man låter någon ruva.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser