Nej jag är egentligen bara litet lokalhistoriskt intresserad i en trakt där nästan varje strandby hade eget skeppsvarv och varenda småstad hade minst ett halvdussin skepp på världshaven........ och så har nyfikenheten på hur saker fungerar fört mig vidare långt in i segelfartygstekniken.
Riggargesäll...... det skulle verkligen vara intressant....
Själv kan jag bara splejsa till husbehov och lägga enkla taglingar och göra de viktigaste knoparna och rigga till olika slags taljor. Sånt där som varje händig karl behöver kunna
Den kunskapen räddade hela bygget en gång då vi skulle lyfta en 10-meters nyhuggen kroppås på ett tvåvåningshus sent en höst då åkern runtom var uppblött och inte bar någon kranbil.
Fast jag har ingen aning om vad kirskänklingarna har för funktion på stampdäverten
Jag känner inte till varifrån varven vid Clyde köpte sina mastämnen på den tiden men de var säkert importerade någonstansifrån. Jag vet inte heller hur exakt de har lyckats återställa Cutty Sarks rigg. Före senaste renoveringen var hon tydligen så rutten i bottnen att de hade kapat hål rätt igenom kölen och kölsvinet och så ställde de dit extralånga undermaster som stod med ändan direkt på bottnen i torrdockan. Nu har hon fått nya undermaster som åtminstone står inuti skrovet och det gör ju riggningen en aning mer trovärdig.