Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läcker in vatten i husbil  (läst 12227 gånger)

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
Läcker in vatten i husbil
« skrivet: 12 okt-14 kl 11:29 »
Hej det läcker in vatten i min hus när det regnar- alldeles under backspegeln och vid ena fönstret bak. Fönstret bak upptäckte jag nu att det runnit ner längs tapeten  :(
Vad kan jag täta det hela med?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #1 skrivet: 12 okt-14 kl 12:34 »
Ta reda på varför det läcker. 

Och utgå från den anledningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #2 skrivet: 12 okt-14 kl 17:22 »
Jag behöver täta fönstren, det läcker in från kanten där- listen är trasig. Så ny list antar jag- men hört att butyl ska vara bra? Hur funkar det med silicon?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #3 skrivet: 12 okt-14 kl 18:01 »
När jag byggde min husbil gick jag in på en firma som håller på med bilglas. De hade speciell massa som passar i vanlig pistol för patroner. Massan skulle kokas för att bli mer lättflytande. Hörn och andra ställen som inte gick att få täta gjordes med detta material som blir ett med gummilisten. Slangpack, kunze och andra firmor har tätningslist. Kolla livet på din befintliga list innan köp. Svårt att veta vad du behöver men ny list finns till de flesta fordon.
/Jan

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #4 skrivet: 12 okt-14 kl 19:35 »
Tack för tipset, ska åka om en husvagnsbutik imorgon. Funderar på tillfällig lösning- har stoppat upp papper vid listen- men det är ju genomdränkt nu då det fortfarande regnar.
Ska trycka in en disktrasa tänkte jag- men något annat tips som jag kan ha över natten?
Torkat upp inne i husbilen nu iallafall så att tapeten är torr igen ( och fläckarna försvann) samt dynan. Det hade ju runnit vatten nedanför fönstret.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #5 skrivet: 13 okt-14 kl 08:30 »
Undvik silikon, det ställer till med elände om man vill limma eller måla någonting i närheten i framtiden eftersom det kryper silikonolja från tätningsmassan.  Det finns andra tätningsmassor (t ex uretan- eller butylbaserade) som inte har de nackdelarna.

Om man absolut MÅSTE använda silikon (t ex för att det är tätat med silikon sedan tidigare så att ingenting annat har en chans att fästa) så bör man åtminstone se till att hitta en silikonmassa av bra kvalitet. Ett gott tecken är att det inte luktar något särskilt om den medan den härdar, de billigaste och sämsta sorterna luktar ättika under härdningen.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #6 skrivet: 13 okt-14 kl 15:27 »
Åkte om en glasfirma som torkade ur och kletade på någon svart massa utvändigt för en billig peng. Men det läcker fortfarande in har jag märkt nu  ::) Regnat hela dagen här. På firman sa dom att jag skulle avvakta ändå och se- ifall det kanske är vatten kvar som är på väg ut. Låter knepigt, regnat hela dagen och det ska ju inte rinna ner några droppar då tycker jag eller?
Hur mycket gör det med nya tätningslister? Funderar på att kanske ta en liten rad sicacryl innifrån vid tätningslisten och se om det hjälper eller bör jag avvakta?
Kanske börjar med att byta ut listerna och ser om det hjälper något..

« Senast ändrad: 13 okt-14 kl 15:47 av mulen »

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #7 skrivet: 18 okt-14 kl 23:42 »
Dom hade nog rätt ändå- nu regnar det massor och det läcker inte in vid fönstret  ;D Däremot upptäckte jag att fönstret bredvid läcker in så blir en sväng till glasfirman igen efter helgen för att även laga det  ::)
Men härligt ändå att det verkar vara lätt att fixa.

 

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #8 skrivet: 24 okt-14 kl 23:14 »
Känns som att mysteriet inte är löst. Varit inne tre gånger på glasfirma och nu senast så körde dom något lim istället runt hela rutan. Men detta slask och regnväder gör att det fortsätter att läcka in. Funderar på att täta inifrån nu. Vad är lämpligast att trycka in runt fönstren när man tätar inifrån?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #9 skrivet: 29 okt-14 kl 19:40 »
Nej- täta inte inifrån. Vad är det för bil du har? Säker på att det läcker från fönstren? Är där rost eller ser allt bra ut? Finns det nitade plåtskarvar på taket eller andra delar på karossen?

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #10 skrivet: 04 dec-14 kl 11:15 »
Det är en gammal husbuss ala 80-tal. Trodde att mysteriet var löst nu efter senaste vändan på glasfirman men nu när det töat här så har det åter igen runnit in vatten från övre delen av fönstren bak. Båda två. Förstår att jag inte ska täta infifrån för att det då samlar vatten inne någonstans eller? Men känner att det verkar vara enda lösningen, för dom har tätat runt fönstren tre gånger nu, ingen synlig rost runt vad jag kan se, men det är säkert rost någonstans- någonstans tar det ju sig in.. Så nu kör jag invändig tätning och nya lister. Silicon- stämmer det att det kan fräta hål på lacken? Även om man kör invändig tätning?


torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #11 skrivet: 04 dec-14 kl 11:58 »
Problemet med silikontätningsmassor är att de sprider silikonolja omkring sig, som är nästan omöjlig att få bort och som gör det svårt att måla, limma etc i närheten senare. Fenomenet kallas silikonsmitta.
Det finns en del silikonmassor som inte har den egenheten, men de brukar vara dyra och är inget man hittar hos första bästa byggvaruhus eller biltillbehörsfirma, de används bl a inom elektronikindustrin.
Det brukar alltid vara bäst att undvika silikon och istället välja en tätningsmassa som är baserad på något annat (t ex uretan, alkyd eller butylgummi).

Om man ändå är tvungen att använda silikon så bör man kolla att det inte luktar ättika om tätningsmassan medan den härdar. Detta är typiskt för de allra sämsta silikonmassorna som sprider mest silikonolja omkring sig, dessutom kan ättikan fräta på metall.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #12 skrivet: 04 dec-14 kl 12:07 »
oki, Då det är inomhus jag tänkte täta, så kommer jag inte åt någon lack, utan det är glas och och träskiva. Siliconolja är det något jag kommer märka om jag inte ska dit och måla? Kan det vara så att dom tidigare tätat med silcon och att det därför inte går att få tätt idag?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #13 skrivet: 04 dec-14 kl 14:35 »
Du kan märka att det känns "silikonklibbigt" på ytorna, ungefär som man känner sig på händerna om man har tagit i en sån där silikon-skoputssvamp.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #14 skrivet: 05 dec-14 kl 13:14 »
Oki, men är det så att om dom använt silicon då är det ingen ide att använda något annat för då fäster inget annat alltså?
Åker nog om bilglasfirman igen och köper deras tätningsmassa och testar en omgång invändigt (dom har bara tätat utvändigt)
Har även sikaacryl hemma- fungerar det tro?
Måste hur som köpa en ny skelettspruta.... finns det tätningsmassa i vanlig tub? Har hittat silicon men inget annat....


torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #15 skrivet: 05 dec-14 kl 14:00 »
Akrylmassan som du har hemma borde fungera.
Även om man inte får bort alla silikonrester kan man ju tvätta rent så gott det går där det ska tätas - t ex varmvatten och diskmedel eller allrengöring, skölj efter med rent varmvatten. Ev också torka med isopropanol eller något annat organiskt lösningsmedel.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #16 skrivet: 09 dec-14 kl 17:35 »
Fick en vild idé- trycksätt bilen med en fläkt eller dammsugare som går att sätta i blåsläge. Sen penslar du på såpavatten för att se var det bubblar. Tejpa igen ventiler och öppningar och tryck inte i så mycket luft att något sprängs. Blir fort krafter på stora rutor/ ytor.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #17 skrivet: 15 dec-14 kl 21:29 »
Har ikväll tryckt in massor med sika rudetæt, svart, tätningsmedel baserade på butylgummi. Få se om det fungerar....

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #18 skrivet: 16 dec-14 kl 12:25 »
Är du säker på att det verkligen fortfarande läckte?

Det kan inte varit gammalt vatten, från före beöken hos bilglasnissen, som legat och skvalpat inne i väggen, i isolering och vad där nu är.

Försent att fråga nu kanske... 

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Läcker in vatten i husbil
« Svar #19 skrivet: 16 dec-14 kl 19:46 »
Japp trodde ju det först. Men när det sedan töade här och började rinna på insidan igen gav jag upp och torkade- fönade och tänkte att nu tätar jag inifrån också....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser