Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Konstruktion av underrede till hus på hjul  (läst 2325 gånger)

zta

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
Konstruktion av underrede till hus på hjul
« skrivet: 22 aug-14 kl 11:33 »
Hej på er!

Då var det dags att vara med och skriva och inte bara läsa :)

Hur som helst, jag har funderat fram och tillbaka kring underredet för min vagn. Har varit inne på att ta befintligt från husvagn, traktorvagn osv. Men då jag har svets har jag kommit fram till att jag ska bygga ett själv.

Till konstruktionen av denna - har kollat runt på många olika och en del ser ut att vara lite overkill, vill ju inte att underredet ska kosta/väga för mycket. Kommer att använda 4 st axeltappar istället för hela axlar.

Yttermåtten på byggnadet kommer att vara ca 7,5m x 2,5m med loft.

Tanken är att bygga en rektangel (lite trix blir det runt hjulen, men det har jag koll på :) ) med måtten enligt ovan, förstärka för att få stabilitet, samt en typ A konstruktion till draget.

Hur tjockt gods tror ni jag behöver ha? Har funderat på att ha 40x80 3mm som ytterram och till dragkonstruktionen. Men så finns det en del olika balkar..

Blir lätt tokig av det hela så tankar kring detta vore mycket uppskattat :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Konstruktion av underrede till hus på hjul
« Svar #1 skrivet: 22 aug-14 kl 23:30 »
Några följdfrågor:
Ska underredet ha fjädring och/eller broms? Åtminstone är nog en effektiv parkeringsbroms bra att ha.
Ska det bli en besiktningsbar vagn som får dras i vanliga landsvägshastigheter eller nöjer du dig med traktorhastighet (alt 20 km/h som gäller för oregistrerad vagn efter personbil)?
Vilken totalvikt räknar du med för hela bygget?
Är tanken att bygga det som en boggivagn med hjulen tätt intill på mitten, eller ska du ha ett hjul i varje hörn och någon form av styrinrättning hopkopplad med draget till framhjulen?

Beträffande att bygga med lösa axeltappar, så tänk på att göra ramen så att den tar upp böjpåkänningen som uppstår eftersom hjulen ligger utanför axeltappens fästpunkt i ramen. Se på primitiva båttransportvagnar som avskräckande exempel, de blir ofta "kobenta" när de är tungt lastade.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Konstruktion av underrede till hus på hjul
« Svar #2 skrivet: 22 aug-14 kl 23:58 »
Ja skulle före dra hela axlar då det blir stabilare istället för axeltappar som frestar mer på sidobalkarna när det blir lite tyngd på samt vägens ojämnheter .  Då kommer sidobalkarna få ta upp krafterna mera än om man har hela axlar . För ja tror att profilerna blir för klena i sidled då dom troligen kommer att vrida sig med axeltappar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Konstruktion av underrede till hus på hjul
« Svar #3 skrivet: 23 aug-14 kl 00:14 »
Eller så bygger du huset självbärande, så slipper du balkarna. Men det förutsätter nästan att du inte behöver dra huset i 80km/h.

zta

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: Konstruktion av underrede till hus på hjul
« Svar #4 skrivet: 23 aug-14 kl 10:10 »
Vagnen ska ej besiktas utan blir efterfordon. Har hittat tappar (4st) som tar 900-1000kg var och tänkte ha två tvärgående balkar att fästa tapparna i just för att ha något som fångar upp kraften.
Huset kommer att bli byggas så det blir självbärande. Räknar med att allt väger under 3500kg. Vanlig boggie mittmontering av hjulen.

Såg en ritning på en enkel rektangel samt förstärkning vid hjulen. Det hade varit fint om man klarar sig med det. Hur grova balkar behöver man för det?

Tanken är väl inte ett aktivt nomadliv utan vill kunna flytta relativt enkelt om det behövs.

« Senast ändrad: 23 aug-14 kl 10:38 av zta »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Konstruktion av underrede till hus på hjul
« Svar #5 skrivet: 23 aug-14 kl 11:21 »
Om du bygger väggarna rätt så behövs inga märkvärdiga dimensioner. Tänk bara på var och hur krafterna går.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser