Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakplåt som är för stor  (läst 2332 gånger)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Bakplåt som är för stor
« skrivet: 24 aug-14 kl 11:08 »
Hej alla händiga. :D Skulle behöva en extra bakplåt och så fick jag denna. Tyvärr så var den någon 2 cm för bred. Tror ni man skulle kunna böja den några cm, t.ex lägga på ett bord och slå med en hammare? Alla förslag mottages tacksamt.  ;D

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #1 skrivet: 24 aug-14 kl 11:15 »
Glömde bilden

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #2 skrivet: 24 aug-14 kl 11:45 »
-Skulle kanske gå, men om den uppvikta plåtkanten blir för så hög att den styper i övre kanten på spåret i ugnen så går det ju inte. Då jag behövde en extra långpanna så tog jag mått och så åkte jag till skroten i Arvika. Där står det en massa vitvaror i väntan på att bli hämtade och det var bara att gå och leta med måttstocken i hand. Det gick bra, hittade till och med två.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #3 skrivet: 24 aug-14 kl 11:50 »
Om en högre kant ställer till det, så kapa av en bit bara.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #4 skrivet: 24 aug-14 kl 12:09 »
-Skulle kanske gå, men om den uppvikta plåtkanten blir för så hög att den styper i övre kanten på spåret i ugnen så går det ju inte. Då jag behövde en extra långpanna så tog jag mått och så åkte jag till skroten i Arvika. Där står det en massa vitvaror i väntan på att bli hämtade och det var bara att gå och leta med måttstocken i hand. Det gick bra, hittade till och med två.

Jag tänkte om man kunde vika den uppåt och sedan banka ner den så den gick in.
Vet ingen skrot här där man kan hämta plåtar. På sopstationen finns massor av ugnar, men där får man inte ta. Då kommer personalen springande och hotar med polis.  :(

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #5 skrivet: 24 aug-14 kl 12:11 »
Om en högre kant ställer till det, så kapa av en bit bara.

Hur skall jag göra för att kapa den? Har ingen vinkelslip, skärbrännare e.d. Bara enkla handverktyg.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #6 skrivet: 24 aug-14 kl 12:22 »
Hur skall jag göra för att kapa den? Har ingen vinkelslip, skärbrännare e.d. Bara enkla handverktyg.

Ett bågfilsblad kostar inte så mycket.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #7 skrivet: 24 aug-14 kl 12:26 »
Jag skulle tro att plåten blir vek om du kapar den.Gå hellre till en plåtverkstad som lägger plåten i bockningsmaskinen och på så vis viker in kanten snyggt och starkt.På samma vis kan man göra plåtar till vedspisen som har alla möjliga mått.Har man en lapp med måtten på i plånboken så kan lätt kolla när man är på loppisar och liknande.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #8 skrivet: 24 aug-14 kl 13:09 »
Jo, jag menade inte att man skulle skippa att bocka till en ny kant, utan kapa så den nya kanten blir lagom hög.

-----------

Om en hög kant är i vägen då. Annars kan man banka ut den befintliga och banka till en ny, längre in.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #9 skrivet: 24 aug-14 kl 15:54 »
Vet ingen skrot här där man kan hämta plåtar. På sopstationen finns massor av ugnar, men där får man inte ta. Då kommer personalen springande och hotar med polis.  :(

Vanligtvis brukar den mesta personalen på sopstationer vara hjälpsam med såna här saker, det är oftast bara någon enstaka ragata som är besvärlig. Någon enstaka gång kan det förstås gälla att så att säga statuera exempel.  Om man lär känna personalen på sin sopstation, passar på när rätt personer jobbar och gärna frågar snällt innan man plockar saker, så brukar det inte vara några problem. Det brukar också gå bättre när det inte är så mycket folk där.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #10 skrivet: 24 aug-14 kl 17:23 »
På sopstationen i Arvika har dom den inställningen att man kan ta enstaka sak man behöver till sig själv, jag brukar också fråga.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #11 skrivet: 24 aug-14 kl 18:11 »
Här får man inte ta minsta sak. Jag frågade om jag fick ta en plaststol till min kolonilott, men det gick inte. En kompis frågade en gång om hon fick ta en pall, men det fick hon inte. Det vore ju bra för miljön om man fick ta och återanvända saker istället för att köpa nytt. Förr gick folk in och tog på nätterna men nu har dom satt upp övervakningskameror. Folk brukade också lämna fina saker utanför grindarna efter att dom stängt, men nu är det personal där till sent på kvällen. Polisen brukar också köra en sväng där förbi där på kvällarna. Denna sopstationen vaktas mer än kronjuvelerna.  ;D

 

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Bakplåt som är för stor
« Svar #12 skrivet: 24 aug-14 kl 18:13 »
Ett bågfilsblad kostar inte så mycket.

Jag har faktiskt en bågfil. Får prova med den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser