Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Det där med att välja en ras eller blanda?  (läst 872 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Det där med att välja en ras eller blanda?
« skrivet: 16 okt-16 kl 19:05 »
Jag är mest inställd på att skaffa Orpington för dom är stor, ruvar mer än gärna och för stor för att flyga runt. Blir fina filéer och klubbor.
Men samtidigt så uppskattar jag att grilla en hel tupp i ugn och riva av ben å gnaga på skrov. Och då upplever jag Orpington som för stor.
Jag får iof en laddning med 10-30 tuppar i regel varje sommar av helt olika storlekar. Från uppfödare då. Men då jag idgar byteshandel så räcker inte det antalet för mig.

Hur kan avkomman bli om man har blommetupp med orpington?
En av uppfödarna ger mig nämligen såna tuppar har jag insett. Eller jag misstänker det. En sån är lagom åt mig å katterna.

Äggen är för mig en biprodukt. Får jag 2 om dagen av 15-20 hönor så är jag nöjd.

Tips? Tankar?

En tanke är att ha säg blommehöns och föda upp kalkoner eller gäss för filé å klubba. Men att kombinera mitt behov vore mest tidssparande.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser