Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta timmerbyggnad utan att plocka ner den  (läst 1591 gånger)

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
Flytta timmerbyggnad utan att plocka ner den
« skrivet: 26 mar-17 kl 20:14 »
Jag har en timmerbyggnad som är 5x5 meter.
Den är i bra skick men står dåligt till, marken under den har erroderat pga dränering och det bildats en pöl där nu när smältvattnet kommer som når upp till nedersta raden stockar.
Den hade gjort sig perfekt 70 meter norrut.

Vore det en dum idé att försöka dra den med traktorn rullandes på rundsvarvat timmer? Är ganska plant (åker) men sluttar lite uppåt. Har en 38hk mf35 traktor. Väger väl runt 2 ton. Vore så surt att plocka ner den för en sån kort flytt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Flytta timmerbyggnad utan att plocka ner den
« Svar #1 skrivet: 26 mar-17 kl 20:20 »
Kan du inte hitta 2 hjullastare och bära den.
Jag har gjort så flera gånger.
Ett hus som var ca 6 x 8 meter, bar vi så några mil. Vi la en lastbilsram under och bar.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Flytta timmerbyggnad utan att plocka ner den
« Svar #2 skrivet: 26 mar-17 kl 23:16 »
Det går säkert bra att flytta på vinterföre. Det gäller att köra fram och tillbaka med 35an ett par dagar före flytten och packa snön hård längs hela flyttvägen. Vägen skall vara rejält tilltagen på bredden för om en mede halkar av vägen sitter du fast.
Man gör en enkel släde med två lämpliga barkade granstammar som medar och några tvärträn och snedsträvor av 2x4. Det är viktigt att sätta in en tvärplanka mellan medarna längst fram och längst bak så de inte pressas ihop mot varandra.
Man borrar eller sågar hål längst fram i medarna så man får fast en kätting från var mede till traktorn.

Din traktor är för liten att dra med. Jag skulle gissa att husvikten ligger någonstan mellan 5 och 12 ton och medarna går tungt så 35an bara slirar.
Enklast är att ber du någon bonde om hjälp. En minst 100 hästars fyrhjulsdriven traktor skall dra det där galant.
Om du har en vajerkran av det kraftigare slaget med lång 8 mm vajer och en lämplig fast punkt att ankra traktorn i kan du fästa ett kraftigt block i kedjorna frampå släden och dra vajern dubbel. Då får du dubbel dragkraft det vill säga ungefär 4 ton. Om du sätter ett block till i den fasta punkten (träd eller stor sten eller en kätting som sticker upp ur jorden och har ändan fäst i en stock som du grävde ned sommaren innan) och drar vajerändan tillbaka till kättingarna framå släden då får du 6 tons dragkraft men då kan du bara dra huset korta etapper i gången. En för lång vajer ryms inte på trumman på vajerkranen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Flytta timmerbyggnad utan att plocka ner den
« Svar #3 skrivet: 27 mar-17 kl 08:25 »
En mf35 drar det med lätthet om du kan lasta på ett bra sätt, dvs få lite tyngd på bakhjulen


Postat med Alternativ.nu´s app

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Flytta timmerbyggnad utan att plocka ner den
« Svar #4 skrivet: 27 mar-17 kl 08:59 »
Ja, med tillpackad snöväg, skogskedjor på traktorn och bra medar på kälken så lär det gå bra. 35an har ju lågväxel.

Skall det flyttas på sommaren så går det nog åt hjul under huset om man inte gör som ensamhet föreslog. Jag skulle inte våga dra ett gammalt hus på rullstockar.

 

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Flytta timmerbyggnad utan att plocka ner den
« Svar #5 skrivet: 27 mar-17 kl 19:17 »
Eller en mobilkran i några timmar så får du det exakt vart du vill ha det. Säg 5-6000 kr. Är bara allt iordning för lyft innan den kommer så går det fort! Men det är ju inte så sportsligt :)


/Daniel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser