Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tysk svensk anka?  (läst 1825 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Tysk svensk anka?
« skrivet: 03 apr-11 kl 20:21 »
Hmmmm, Kommer blekingeankan från tyskland? Har för mig att de hittades i sverige?

Origine, diffusione e caratteristiche economiche

La Germanata Svedese (Coast Ducks, Blekingeanka) è una razza molto rara dalla tipica colorazione germanata con largo anello bianco al collo.
Razza medio pesante.





Översatt med google translate  :-[

Tyskland Svenska (Coast Ankor, Blekingeanka) är en sällsynt ras från Tyskland med typiska färgen off vit ring runt halsen.
Medeltunga ras.

http://www.agraria.org/anatre/germanatasvedese.htm
« Senast ändrad: 03 apr-11 kl 20:26 av VarggraV »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Tysk svensk anka?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-11 kl 17:51 »
Hoho, Ronny eller någon annan? Vart är ni?  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Tysk svensk anka?
« Svar #2 skrivet: 04 apr-11 kl 19:36 »
Blekinge hör till sverige, alltså är det inte en tysk ras :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Tysk svensk anka?
« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 19:50 »
Blekinge hör till sverige, alltså är det inte en tysk ras :)
Jo det vet jag, men förstår inte varför tyskarna säger att den kommer från tyskland  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Terés G

  • Inlägg: 65
    • Blekinge
SV: Tysk svensk anka?
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 22:24 »
Hej!
Den hittades i Blekinge skärgård. Den har varit mycket vanlig här nere i kustbandet. Jag känner till ankor från Ungskär (därifrån härstammar lantrasklubbens Blekingeankor) och från Hanö. Vi har haft en del sådana ankor sedan många år innan lantrasklubben "hittade" dem. Det är trevliga ankor. Värper bra, ruvvilliga, duktiga mödrar, väldigt lättfödda och de är delikata i grytan. Det handlar om ankor som funnits mycket, mycket länge i landet och som inte korsats med så mycket "nytt". Kom de ursprungligen från Sverige eller Tyskland? Handlar det inte bara om vem som "hittade" (typ registrerade) dem först?
Här på forumet finns ju folk med massa kunskap om detta!
Lycka till med era ankor, gott folk!
/Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser