Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gummiringar till konservburkar  (läst 17172 gånger)

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Gummiringar till konservburkar
« Svar #20 skrivet: 20 sep-12 kl 16:27 »
Jo, jag har också testat röda ringar på grönringsburkar, men det funkade inte! Mina ringar är 94 mm i innerdiameter, och det är för stort. Det finns 92 mm ringar på kuntze, men jag är rädd att de också är för stora då jag får det till att burken är 90 mm. Eftersom jag lever med ganska tajt budget  8) så vill jag inte köpa ringar som inte passar, därav frågan om man kan använda ringar som är så små att de sträcks när man sätter på dem. Då kan jag nämligen köpa 84 mm som är nästa storlek neråt som finns.

Lever fortfarande i ovisshet  ???

Fast... grönringsburkarna ska nog vara lite sträckta... Där ska ju ringen liksom vinkla sig... Har röda ringar i en storlek mindre som jag satt på de burkarna... När jag var förbi Küntze så hade de inte så många storlekar inne, så det blev den största, och nån enstaka annan i rent experimentsyfte.. Svårt att säga vad som kommer att passa dina burkar dock..

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
SV: Gummiringar till konservburkar
« Svar #21 skrivet: 21 sep-12 kl 09:17 »
Köpt en gammal bok om konservering på tradera från 1935, däri står man skall koka sina ringa så skola de vara fullkommligen torra;)) sen skall man förvara dom i en burk med tätslutande lock i potatismjöl eller talk!!!  Dom blir mjuka och fina och så kan man hålla dom i flera år!!

Låter ju som att man kan ha dem länge då... Det känns ju skönt när de är så sabla svåra att hitta, men känns ändå tufft att köpa från Kuntze för nästan 10 kr PLUS moms när jag behöver ca 100 stycken... Det blir mååååånga pengar.

Igår hittade jag faktiskt ringar i USA i RÄTT STORLEK!!! Och till rimligt styckpris, då ska de ha 60 dollar i frakt och avgifter för att skicka dem  :o Det är ju över 400 spänn!!

Nähäpp, vidare i ringdjungeln...
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

 

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Gummiringar till konservburkar
« Svar #22 skrivet: 04 okt-15 kl 00:14 »
Nån som köpt gummiringar på ekohemmet, deras mindre passar dom på dom *gröna* burkarna? har en massa burkar men gamla ringar börjar tunnas ut, dom brister en del eftersom dom är så gamla! eller har nån hittat nån mer stans att införskaffa ringar till vettiga priser?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 5 användare (2 dolda)
Tli, von tratt, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser