Om man ska köra på blyfri bensin så måste topparna konverteras då motorn är avsedd för bensin med bly, men hur är det om man kör på E85?
E85 är betydligt snällare mot ventilsätena än blyfri bensin.
Jag har en bekant som har en husbil byggd på en gammal Hanomag skåpbil, originalmotorn är ersatt med en Volvo B18 som är i svagaste laget för det tunga fordonet och i princip ständigt går på fullgas. Motorn är konverterad så den kan köras på både bensin, E85 och LPG (gasol). Den har kvar de mjuka originalventilsätena som är avsedda för blyad bensin. Bilen har körts en hel del på långa semesterresor nere på kontinenten, och drifterfarenheterna pekar på att ventilsätena trivs bra på E85. Kör man konsekvent på det bränslet behövs aldrig ventiljustering, på bensin minskar spelet allteftersom, framför allt på avgasventilerna och man måste justera upp det var 1000 mil , på LPG krävs justering var 200 mil.
Nu ska man i och för sig ha klart för sig att Volvo B18 och B20 har ganska hållbara ventilsäten för att vara motorer konstruerade för blyad bensin. När de går med lättare last i en vanlig personbil så håller de fullt tillfredställande även på blyfri bensin, jag känner till en 144 '74 som - från början i testsyfte - har körts på blyfri bensin ända sedan sådan började säljas i Sverige omkring 1986, och den går än idag. Däremot finns det andra motortyper där man INTE får slarva med blyersättningen - t ex Ford/Saab V4, äldre Ford V6, luftkylda VW före 1979. Genomgående för Fordmotorerna är att de inte har några insatsventilsäten, utan anliggningsytan är direkt bearbetad i gjutjärnet i toppen. Och tyska Ford hade högst tvivelaktig kvalitet på gjutjärnet under 70- och 80-talet, liksom allt annat gjutjärn från Ruhrområdet, framför allt kunde det vara förorenat av svavel eftersom det tillverkades i koksmasugnar och avsvavlingen av stenkolet i koksverken var väl inte alltid så fullständig som den borde vara.