Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E85 i motor med mycket hästar?  (läst 2997 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: E85 i motor med mycket hästar?
« Svar #20 skrivet: 01 okt-15 kl 23:06 »
Om man ska köra på blyfri bensin så måste topparna konverteras då motorn är avsedd för bensin med bly, men hur är det om man kör på E85?

E85 är betydligt snällare mot ventilsätena än blyfri bensin.

Jag har en bekant som har en husbil byggd på en gammal Hanomag skåpbil, originalmotorn är ersatt med en Volvo B18 som är i svagaste laget för det tunga fordonet och i princip ständigt går på fullgas. Motorn är konverterad så den kan köras på både bensin, E85 och LPG (gasol). Den har kvar de mjuka originalventilsätena som är avsedda för blyad bensin. Bilen har körts en hel del på långa semesterresor nere på kontinenten, och drifterfarenheterna pekar på att ventilsätena trivs bra på E85. Kör man konsekvent på det bränslet behövs aldrig ventiljustering, på bensin minskar spelet allteftersom, framför allt på avgasventilerna och man måste justera upp det var 1000 mil , på LPG krävs justering var 200 mil.

Nu ska man i och för sig ha klart för sig att Volvo B18 och B20 har ganska hållbara ventilsäten för att vara motorer konstruerade för blyad bensin. När de går med lättare last i en vanlig personbil så håller de fullt tillfredställande även på blyfri bensin, jag känner till en 144 '74 som - från början i testsyfte - har körts på blyfri bensin ända sedan sådan började säljas i Sverige omkring 1986, och den går än idag. Däremot finns det andra motortyper där man INTE får slarva med blyersättningen - t ex Ford/Saab V4, äldre Ford V6, luftkylda VW före 1979. Genomgående för Fordmotorerna är att de inte har några insatsventilsäten, utan anliggningsytan är direkt bearbetad i gjutjärnet i toppen. Och tyska Ford hade högst tvivelaktig kvalitet på gjutjärnet under 70- och 80-talet, liksom allt annat gjutjärn från Ruhrområdet, framför allt kunde det vara förorenat av svavel eftersom det tillverkades i koksmasugnar och avsvavlingen av stenkolet i koksverken var väl inte alltid så fullständig som den borde vara.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: E85 i motor med mycket hästar?
« Svar #21 skrivet: 03 okt-15 kl 20:27 »
Passade dom inte på att fräsa in nya ventilsäten som tål oblyad bensin när de byggde motorn för att klara 900hk? Och godkände SFRO-gubben motorn med så mycket kraft? Om den är turbokonverterad borde han begära effektintyg från bromsbänk och kravet om max 15kW/100kg gäller fortfarande. Med 900hk måste bilen väga bortåt 4,5 ton.

Han som byggt bilen började bygga den på 80-talet och då byggde han för blyad bensin.
Han hade inte tänkt regga den med turbo, det är nog med problem med att få den godkänd med en cheva 454.
Det var meningen att montera turbo efter besiktningen.

Min fundering om att köra på E85 grundar sig på att jag hört att det är fritt fram med turbo om man kör på E85.
Jag vill kunna åka till besiktningen med den i det skick den är när jag använder den.
Jag tycker också att bensin luktar illa, men inte E85.
Sen tror jag E85 är bättre för miljön.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: E85 i motor med mycket hästar?
« Svar #22 skrivet: 03 okt-15 kl 20:33 »
Det sitter en styrsnäcka från en Mazda 323 köpt begagnad på skroten 1986 på den.

Jag har försökt googla på det, men hittar inga uppgifter vilka årgångar som har snäcka och inte kuggstång.
Fundera även på om det fanns servostyrning till Mazda av den årgången.
Någon som vet?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: E85 i motor med mycket hästar?
« Svar #23 skrivet: 03 okt-15 kl 22:21 »
Jag har inga säkra uppgifter om snäcka eller kuggstång på Mazda 323, men det är väl ganska troligt att den äldsta bakhjulsdrivna generationen (1977-80 eller 81) hade snäcka men det blev kuggstång från '81 eller 82 då de gick över till en helt ny konstruktion med framhjulsdrift. Ett sätt att ta reda på saken kan ju vara att kolla på loppisar och antikvariat efter gördetsjälvhandböcker till gamla Mazda.
Det är knappast troligt att den bilen någonsin såldes med servostyrning, det var ju inte direkt vanligt på billiga småbilar på 70-talet. Om det överhuvudtaget förekommer servostyrning på någon Mazda från den tiden så skulle det i så fall vara 929 eller någon pickup eller minibuss.

Beträffande ventilsätena: om motorn är byggd med delar köpta från amerikanska trimningsfirmor på 80-talet så är det så gott som säkert att de tål blyfri bensin. I USA försvann ju blyet ur bensinen redan 1974.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser