Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga humlor...  (läst 2802 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Inga humlor...
« skrivet: 08 maj-08 kl 19:40 »
Mina jordgubbar blommar för fullt här i Skåne, men jag ser varken några bin eller humlor... Hur blir det då?  :-\

Acleja

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Inga humlor...
« Svar #1 skrivet: 09 maj-08 kl 21:14 »
Men varför har du inga humlor? Här är det evigt surrande från arla till sent och har varit så i flera veckor.

Vi ska få bin i närheten också, så pollinerat ska det nog bli.

Om man behöver humlor kan man köpa från ett företag i Helsingborg som jag glömt vad det heter, kan vara Predator men jag tror de har bytt ägare. Jag köpte ett förbluffande dyrt humlebo till växthuset ifjol och de har för frilandsodling också.
snus? vad är priset på en pris?

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Inga humlor...
« Svar #2 skrivet: 10 maj-08 kl 23:17 »
Ja det undrar jag också. Det är väldigt mycket som blommar nu - det kanske finns något godare någon annanstans? Jag tycker jag har sett hur många humlor som helst - förut. Jag har inte så många plantor, en väninna tyckte jag skulle pollinera med en liten pensel... Har aldrig hört talas om att man kan handpollinera jordgubbar...

Acleja

Sally

  • Inlägg: 641
SV: Inga humlor...
« Svar #3 skrivet: 12 maj-08 kl 22:03 »
Bor också i Skåne och tycker det är få humlor...desto fler bin här dock, tack och lov!
Sally
Går det...så går det!

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Inga humlor...
« Svar #4 skrivet: 15 maj-08 kl 17:47 »
Stod under ett blommande äppelträd och njöt av de vackra blommorna igår, sen slog det mig plötsligt hur tyst det var. Inte ett surr. Nån enstaka humla, men inga bin. Jag bor i Småland. Ledsamt.

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Inga humlor...
« Svar #5 skrivet: 17 maj-08 kl 10:35 »
Det är likadant här i Uppland massor av blomm men inga insekter.Fast det blommar ju ca 3 veckor tidigare så humlorna var väl inte klara med sina samhällen.Vi hade en ordentlig frost natt också så det kanske inte blir så mycket frukt och bär i år,men det visar sig.
Brukar alltid finnas nåt att plocka nånstans,den som söker finner.....
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Draupner

  • Inlägg: 197
SV: Inga humlor...
« Svar #6 skrivet: 25 maj-08 kl 21:08 »
Dåligt med humlor och bin i västergötland också. Min gissning är att det beror på förra årets regniga sommar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 5 användare (2 dolda)
fri, tuslus, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser