Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla mango?  (läst 30746 gånger)

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
Odla mango?
« skrivet: 05 jun-13 kl 00:48 »
Mangoälskare som man/ jag är, undrar jag om det finns någon som vet om det går att driva upp mangoplantor? Om man sätter mangokärnan från en "köpefrukt" i glas som t. ex. avokadokärnor? Om de spricker upp och blir en grodd då? Något annat förslag?
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Odla mango?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-13 kl 00:51 »
Lägg kärnan i en kruka med jord och sedan är det bara att vänta. Jag har dragit upp en del plantor på det sättet.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Odla mango?
« Svar #2 skrivet: 05 jun-13 kl 00:55 »
Åh tack! Ska genast prova!!  :D
Hur lång tid tog det innan de grodde? Har du lyckats få frukter? Pollineras för hand? Har du dem i växthus? Tas in för vintern?
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Odla mango?
« Svar #3 skrivet: 05 jun-13 kl 07:01 »
Mangofrukter i Sverige? Är det ens möjligt?  ???

Mango är ju ett tropiskt jätte träd i stil med Kastanj (har för mig de har nåt släktskap) En liten planta går att dra upp från kärnan men frukt?

Se till att få bort så mycket fruktkött som möjligt från kärnan, en del borstar den. Lägg sen kärnan i vatten 4-5 dagar. Kärnan har en liten urgröpning och det är där ur som pålroten kommer att växa. Urgröpningen placeras neråt i krukan, eller så lägger kärnan på sidan.

En plastpåse över krukan ger ett tropiskt klimat och förbättrar möjligheterna till grodd. Se till att inte jorden täcks av mögel, kärnan är känslig. Har hört om folk som placerar sin lilla mangoplanta i ett litet växthus av plast för att få till ett bra klimat  :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Odla mango?
« Svar #4 skrivet: 05 jun-13 kl 07:07 »
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Odla mango?
« Svar #5 skrivet: 05 jun-13 kl 08:10 »
jag äter mango ibland och kärnan hamnar i komposten.  Ibland när jag rotar runt har jag upptäckt att där finns en  grodd i kärnan!  Det verkar alltså som att kompostvärme är bra. För mig får de dock ligga kvar i komposten tills de ruttnar till kompost.

erik_kalmar

  • Inlägg: 70
    • -
SV: Odla mango?
« Svar #6 skrivet: 05 jun-13 kl 10:11 »
Jag lade den i ett glas med vatten ca. 5 dagar, tog sedan ur fröet ur sitt skal och satte i jord, nu är den 20cm hög:)

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Odla mango?
« Svar #7 skrivet: 05 jun-13 kl 16:09 »
Tack för alla tips! Att få mangofrukt är kanske lite överoptimistiskt...men vill prova i alla fall... :)
Att öppna kärnan ser vanskligt ut.. :P men om man bara sätter kärnan i jorden så spricker den väl där och gror? Så småningom....? NÅGON här som lyckats skörda mangofrukter? :) 
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Odla mango?
« Svar #8 skrivet: 05 jun-13 kl 17:14 »
Hur hög takhöjd har du och hur mycket extraljus har du vintertid?

Det finns ju några få exotiska frukter som man kan odla inomhus i Sverige och ev få skörd från, t ex passionsfrukt och en del citrusfrukter

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Odla mango?
« Svar #9 skrivet: 05 jun-13 kl 21:39 »
Nej du kan inte odla mango, det är ett (jätte) träd. Däremot kan du odla pepino i ditt växthus eller ev. annan riktigt varm plats om du vill och få frukt på den.

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Odla mango?
« Svar #10 skrivet: 06 jun-13 kl 19:01 »
Ok...Ja, det var ju synd.... Pepino, vad är det?
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Odla mango?
« Svar #11 skrivet: 06 jun-13 kl 23:08 »
Om man odlar mango på friland i ett varmt land tar det ofta 5-7 år innan man får de första frukterna och då är trädet 3-4 m högt. Ska det odlas i kruka inomhus och klippas regelbundet lär det ta betydligt fler år innan det blir frukt :( Även om trädet blommar å är det inte lätt att få frukt och vid bra förhållande så räknar man ändå med att under 1% av blommorna utvecklas till en frukt.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Odla mango?
« Svar #12 skrivet: 07 jun-13 kl 21:45 »
En verklig utmaning, med andra ord..... ::)

Nåja, nu är kärnan i jorden, så vi får väl se......  :D
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 4 användare (1 dolda)
alternaiv, Gröfre Slissing, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser