Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föröka rabarber??  (läst 21456 gånger)

12342345

  • Gäst
Föröka rabarber??
« skrivet: 03 feb-11 kl 11:23 »
Jag har ett par plantor med rabarber som fanns när jag flyttade hit, men jag skulle vilja ha fler. Hur gör man för att få ut nya plantor av gamla?? Om någon kunde ge mig en idiotsäker förklaring så skulle jag vara tacksam  ;D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Föröka rabarber??
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 11:30 »
Du gräver upp en rabarberplanta, rotklumpen är ganska stor. Sedan delar du den i lämpligt antal delar. Alla delar måste ha både en stjälk/bladknopp och rotdel. Du delar med en vass spade, en morakniv, drar isär försiktigt med händerna (om du inte har lerjord, då är det svårt...).

Om du delar i många små delar kan du inte skörda från delarna på 1-2 år. De behöver kraften till att göra ett ordentligt rotsystem. Ta dock alltid bort blomknoppar så fort du ser dem, de tar mycket energi från växten.

Om du bara delar i 2-3 stora delar kan du troligen skörda redan samma år, men skörda aldrig alla stjälkar på en gång utan ta max ca 1/3 åt gången. Och de extra vatten vid torka.

Rabarber är lätta att dela, men kan ta en stund på sig att etablera sig efter delning. De gillar inte alltid att flyttas på, så sätt dem helst på rätt ställe från början.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

12342345

  • Gäst
SV: Föröka rabarber??
« Svar #2 skrivet: 03 feb-11 kl 12:04 »
Lycka till!

Tack så mycket! Med den förklaringen tror jag nog att jag ska klara det :D

Tresovlat

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Föröka rabarber??
« Svar #3 skrivet: 15 feb-11 kl 13:02 »
De rabarber jag flyttade och delade gav ifrån sig redan samma sommar. Låt vara att det inte blev så stora och grova rabarber men det blev oväntat mycket och oväntat stora. Kanske 30-40cm och dom grövsta var iaf. ett par centimeter.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Föröka rabarber??
« Svar #4 skrivet: 15 feb-11 kl 15:40 »
Självklart blir det stjälkar samma sommar, men om man skördar av dem i någon nämnvärd omfattning, så kommer plantan inte att lagra näring i rötterna, så att den har bra förutsättningar att övervintra och ge bra skörd året därpå. När man håller på med odling gäller det att ha tålamod ibland, och att inte skörda mer än att plantan har kraft kvar att växa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Föröka rabarber??
« Svar #5 skrivet: 07 mar-11 kl 15:54 »
första året skall man inte skörda från en nykluven planta... bättre att den rotar sig ordentligt först...
Fjäderfän och kaniner

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Föröka rabarber??
« Svar #6 skrivet: 09 mar-11 kl 19:19 »
första året skall man inte skörda från en nykluven planta... bättre att den rotar sig ordentligt först...
Och rabarber gillar gödsel - gräv ner rejält med gödsel en bit ner där du sätter rabarbern och lägg ett litet lager jord mellan rabarberplantan ocg gödseln så hittar plantan ner själv andra året :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

256:an

  • Inlägg: 173
    • Västmanland
SV: Föröka rabarber??
« Svar #7 skrivet: 13 jul-11 kl 20:51 »
Skakar liv i tråden igen...
Om en flyttad och delad planta inte tar sig, vad göra?
Vid stugan jag hyr fanns för några år sen ett enormt rabarberstånd, men hyresvärden delade i två eller tre plantor varav en är kvar här men flyttad. Den är den tanigaste rabarb jag sett tror jag, trots att den fått ett par-tre år på sig utan att någon tagit av den.

Är det bara att gödsla som gäller och hur ska jag göra när plantan redan är på plats? Kan man övergödsla rabarber? Kan det vara så att den inte trivs med placeringen? Eller har den "ovänner" som gör att den inte trivs, som t.ex. hallon?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Föröka rabarber??
« Svar #8 skrivet: 14 jul-11 kl 08:28 »
Vill man Föröka Rabarber så låter man Rabarberplantan växa till sig så den blommar, å presis innan blommfröna trillar av så tar du fröna å sår så får du nya å friska plantor tills nästkommande år hur många som helst,
Glöm det med rotknölar du skadar bara din moderplanta.
Man kan inte vara säker på att rabarbern är fröäkta, dvs frösådd rabarber kan få helt andra egenskaper vad gäller smak, tillväxt, storlek, hur lätt den går i blom, hur snabbt den blir träig m.m. Men den är lätt att fröföröka, så visst, man kan prova. Men har man en namnsort med speciella egenskaper så ska man dela, annars får man inte en planta som man kan kalla för samma namn, dela med sig av till andra osv. (Självklart kan man dela med sig av fröplantorna, men det är felaktigt att hävda att det är samma sort som moderplantan).

Att rabarbern tar skada av delningen är en skröna, precis som att man inte kan dela eller flytta pioner. Men man måste göra på rätt sätt.

Enligt min erfarenhet är det bäst att dela och flytta rabarber på våren, även om det med omvårdnad kan fungera vid andra årstider.

Man gräver upp hela rabarberplantan, var noga med att få med så mycket rötter som möjligt, och försök att inte skada rötterna. Sedan tittar man på sin planta, ev efter att ha spolat bort en del av jorden så att man ser bättre. Det brukar finnas naturliga delningsställen, där man kan se att det blir en fin ny planta, med både rötter och knoppar/blad. Kan man dra isär plantan med händerna så är det bäst, då skadar man rötterna så lite som möjligt. Annars funkar en morakniv eller en grävspade, men skador på rötterna kan göra plantan mer känslig för att ruttna eller få sjukdomar den första tiden.

När man delat sin planta i lagom många delar som alla har både rötter och knoppar/blad, så planterar man ut dem igen. Sätt dem med ganska stora avstånd om du sätter flera plantor på samma ställe, de blir snabbt stora, och skörden går ju ner om man måste dela dem för att det blir trångt. Det är viktigt att inte plantera för djupt, då får rötterna för lite syre, plantan har större risk för att ruttna och den växer dåligt. Ovansidan av rötterna, där knopparna växer ut, ska bara vara några cm under jordytan. Jordförbättra gärna lite, men gödsla inte förrän plantan börjat växa och skjuta nya skott. Vattna ordentligt vid planteringen, så att det i görligaste mån inte blir luftfickor kring rötterna. Var sedan försiktig med vattning tills att plantan börjat växa, de ruttnar lätt om de står för blött (av den anledningen kan det vara klokt att plantera rabarbern på en liten kulle, så att det inte blir stående vatten kring plantan). Om det är mycket torrt så ska man såklart vattna, men se till att jorden torkar upp lite mellan vattningarna. Man kan gärna täcka med ett lager gräsklipp runt den nyplanterade plantan (och för den delen gärna även kommande år) det ger lagom med näring och minskar avdunstningen så det är lättare att hålla jorden lagom fuktig. Gräsklippet hindrar även ogräs, så att plantan slipper konkurrens tills att den etablerat sig.

Man kan gärna ha rabarber på mer än ett ställe, så att man kan föryngra ett rabarberbestånd men ändå ha rabarber att skörda från de orörda plantorna.

Även om rabarber kan växa på samma ställe utan att delas väldigt länge, så anser jag att den mår bra av att föryngras ibland, och att den ger fler späda stjälkar under längre tid om man föryngrar den ibland, medan de kraftigaste plantorna tenderar att snabbt få väldigt grova stjälkar som tycks hämma utvecklingen av nya stjälkar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

256:an

  • Inlägg: 173
    • Västmanland
SV: Föröka rabarber??
« Svar #9 skrivet: 15 jul-11 kl 11:01 »
Men jag vet ju inte hur eller när plantan blev delad så jag kan ju inte göra mer än försöka fixa det i efterhand...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Föröka rabarber??
« Svar #10 skrivet: 15 jul-11 kl 12:38 »
Skakar liv i tråden igen...
Om en flyttad och delad planta inte tar sig, vad göra?
Vid stugan jag hyr fanns för några år sen ett enormt rabarberstånd, men hyresvärden delade i två eller tre plantor varav en är kvar här men flyttad. Den är den tanigaste rabarb jag sett tror jag, trots att den fått ett par-tre år på sig utan att någon tagit av den.

Är det bara att gödsla som gäller och hur ska jag göra när plantan redan är på plats? Kan man övergödsla rabarber? Kan det vara så att den inte trivs med placeringen? Eller har den "ovänner" som gör att den inte trivs, som t.ex. hallon?
Tror inte man kan övergödsla rabarber men de behöver även en del vatten, vilket jag märkt efter att ha flyttat ett rabarberrotskott till en pallkrage (tänkte jag skulle ha bättre koll på den där och lite experimentlusta) - den har vuxit på sig bra men jag har fått vattna väldans mycket på den hela våren och även nu under sommaren.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Handaflit

  • Inlägg: 2
  • Handaflit & Ögonfröjd
    • Småland
SV: Föröka rabarber??
« Svar #11 skrivet: 07 mar-17 kl 10:31 »
 Våra är minst 80 år. Min mamma köpte dem och har sedan delat med sig. Inga problem att flytta dem. När vi har flyttat har vi taget en bit med oss. Vi kallar den för smultron rabarber, den är röd och inte sur. Nu är det så att många vill ha en rot, så jag har satt fön inne för att plantera ut i vår. Läste att det inte är säkert att de blir lika som moderplantan.

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Föröka rabarber??
« Svar #12 skrivet: 11 mar-17 kl 17:18 »
Jag brukar gödsla med gräsklipp. De växte sig stora på något år. Dock tog jag ska stjälkar första året och det gillade de inte. En tredjedel som någon skrev ovan är nog lagom.
Tanken är snabbare än handen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, larbri, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser