Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sortens färg för hyvlade ytor?  (läst 5122 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Bästa sortens färg för hyvlade ytor?
« skrivet: 02 apr-17 kl 11:17 »
Vi har problem med vissa av de vita detaljerna på vårat hus. Iallafall på de sidor som vänder mot söder där solen och vinden piskar som hårdast, har inte märkt problem på de andra sidorna. Problemområderna är de hyvlade listerna där det använts vattenbaserad modern färg, det som kom med huset alltså. Problemet är att det flagnar från de hyvlade ytorna, håller inte ens ett år.

Förra sommaren tog jag bort färgen och slipade med 80 kornigt papper innan jag lade på nytt en lista, det har hållit bättre men jag kan nu se fläckar där det börjat flagna igen, och andra ställen är i riktigt dåligt skick. Så jag undrar vad för sorts färg borde man köra med här. Lacknaftabaserad färg, eller linoljefärg är väl det man har att välja på.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bästa sortens färg för hyvlade ytor?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-17 kl 13:58 »
Om du inte får det absolut trärent så är det svårt att byta färgtyp.

Men rent genellt så är linoljefärger att rekomendera.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Bästa sortens färg för hyvlade ytor?
« Svar #2 skrivet: 02 apr-17 kl 14:05 »
Hej!

Först och främst, virket bör ej hålla högre fuktkvot än 16-17%.
Slipa trärent, grunda med (kokt) linolja, låt suga in ordentligt.
Måla med ren linoljefärg, 2-3 gånger. Späd färgen första gången med ca 30% balsamterpentin. Andra gången med ca 10-15%. Färdigmåla med outspädd färg.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Bästa sortens färg för hyvlade ytor?
« Svar #3 skrivet: 02 apr-17 kl 15:14 »
Håller med pettson2 men jag grundar alltid med en halvolja då ren kokt linolja blir för fett. en halvolja består av 50% balsamterpentin o 50 % linolja.stryk på flödigt i flera omgångar,dagen efter torkas ev. överskott bort.Rätt gjort har du nu en bra yta för efterföljande färglager.
vill man ha extra häft så tar man rå linolja istället för den kokta då den sugs in längre,dock är det några dagar extra torktid på denne.
annars vill jag poängtera det som pettson skriver,spädningen på de olika skikten. de som målar alla lager outspädd som de flesta fabrikanter skriver råkar ofta ut för krackeleringar efter några år.
Anledningen att fabrikanterna skriver som de gör är för att kunna marknadsföra färgen som en ren miljöprodukt.vilket den är frånsett hälsoriskerna med terpentinen.
utomhus är dock risken näst intill obefintlig,däremot inomhus bör man allvarligt tänka på riskerna med terpentin.

sedan finns fortfarande alternativet alkydolja i handeln,dock får man leta då de stora kedjorna bara kör vattenbaserade kemikalieblandningar.
grundningen är samma,halvolja med linolja,sedan en alkydoljebaserad trägrund och två strykningar med alkydoljefärg.
Nackdelen med alkydolja är att den  åldras mycket snabbare än linoljefärgen och  innebär alltså oftast mer skrapjobb vid ommålning.
Se upp för falsk marknadsföring,det finns vattenbaserad "alkydoljefärg". Alltså plastfärg med iblandad alkydolja (akrylaten fungerar som emulgator).
Funkar lika dåligt som ren plastfärg ihop med trä men gillar man täta fasadbyten så kör i vind. ulf

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bästa sortens färg för hyvlade ytor?
« Svar #4 skrivet: 07 apr-17 kl 20:28 »
 (:)  Så gör vi inte reklam i trådarna. Tagit bort reklam och ett par inlägg som följdmoderering. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Bästa sortens färg för hyvlade ytor?
« Svar #5 skrivet: 07 apr-17 kl 20:39 »
Måste Du ändå byta de vita bräderna  nån gång, so se till att inte ha den släthyvlade sidan utåt. Färgen fastnar betydligt bättre på sågat grovyta.
« Senast ändrad: 07 apr-17 kl 22:01 av fredde e »
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Bästa sortens färg för hyvlade ytor?
« Svar #6 skrivet: 07 apr-17 kl 22:18 »
Ytan behöver inte vara grov, finsågad duger bra.
Sågar med Solosåg och blandar själv linoljefärgen. Färgen sitter bra.
Tilläggas bör att Ulf har rätt. Jag grundar också med halvolja, d.v.s. 50/50 linolja/(balsam)terpentin.

« Senast ändrad: 07 apr-17 kl 22:25 av Pettson2 »
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Pliggen

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Bästa sortens färg för hyvlade ytor?
« Svar #7 skrivet: 05 jun-17 kl 09:26 »
Kan verkligen rekommendera att ha ohyvlat virke om det ska målas. Vi gjorde om vår veranda, bytte allt trä och tog ohyvlat. Målade vitt för fyra år sen. Ser än idag helt nymålat ut, inget har flagnat! Målade med vanlig oljefatet.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser