Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veganska självhushållare?  (läst 6847 gånger)

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
Veganska självhushållare?
« skrivet: 28 jun-15 kl 20:34 »
Finns det?
Alltså veganer som bedriver helt veganskt självhushållningsjordbruk i svenskt klimat.  Utan direkt eller indirekt tillförsel av husdjurgödsel, som producerar i princip all sin mat från den egna gården (kolhydrat, protein, fett) och som gjort detta på samma mark så länge att det inte längre är djurgödsel som bidrar till markens bördighet.

LimJans

  • Inlägg: 8884
    • Dalarna
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-15 kl 22:50 »
Det stod ju om det i ett nummer av Åter. Mer eller mindre självförsörjande kan man väl vara, men alltför många kryddor och liknande är svåra att odla här  :-\

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #2 skrivet: 29 jun-15 kl 20:08 »
Jag har inga återtidningar. Finns nåt exempel att läsa om på nätet?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #3 skrivet: 29 jun-15 kl 20:51 »
Nej, men du kan nog finna den på större bibliotek, eller låna hem till mindre bibliotek

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #4 skrivet: 29 jun-15 kl 21:13 »
Kan inte riktigt se att det skulle vara svårt eller omöjligt.

Det handlar framförallt att komma igång med att göra rejäla komposter att ta till när man behöver.
Annars så är täckodling en bra grund.
Man tar tillvara på gräsklipp slår annat gräs och lägger på jorden.
Detta multnar och tillför näring på det sättet samtidigt så kommer maskarna upp och plockar med sig gräs som dom äter och skiter ut.
Man tar tillvara på höstens löv och täcker odlingarna under vintern så får man skydd och extra tillskott.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #5 skrivet: 29 jun-15 kl 21:37 »
Jag tänker att det inte är så svårt att få till några odlingar...där man skördar trevligt tillskott till maten från affären på sättet du beskriver med kompost och gröngödsling av olika slag, men att få tillräckligt höga näringsnivåer för att blir självförsörjande på oljeväxter och spannmål t.ex. och få det att funka i längden har jag inte lyckats hitta exempel på (har letat på nätet). De veganska odlingar jag hittar som funkar i större skala använder sig av humanure och människorna som producerar denna gödsel äter mat "från affären" som ju kommer utrifrån och från jordbruk med djur direkt eller indirekt. Så att man indirekt gödslar med husdjursberoende gödsel ändå även om det är några led bort.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #6 skrivet: 30 jun-15 kl 06:58 »
Jasså? 
Det är inte så att de veganska odlare du läser om har vägt in en ekonomisk aspekt i sin odlingsverksamhet? 
Att jobba med gröngödsling och komposter är till en viss del tidskrävande och personalintensivt.
För att få en tillfredställande gröngödsling skull jag tro att förhållandet kan vara så stort som 1/10.
Dvs 10 kvm gräsyta som skall slås för att täcka 1 kvm öppen odlingsyta.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #7 skrivet: 30 jun-15 kl 08:02 »
Jag är ute efter att hitta ett exempel på att någon gjort det i praktiken och även fått med matfettet/oljan för eget behov i projektet. Nog borde det finnas av alla veganer några som är så stöniga att de inte väger in det ekonomiska utan vill ta utmaningen att få fram livsmedeln själv? (Skulle man vara krass ekonomisk så skulle inte många av oss hålla på)
Känner en gammal ekobonde här i trakten som i många år odlade spannmål utan djurgödsel i stor skala för försäljning som foder åt andra KRAV-bönder. Han hade 7 år gröngödsling och ett år spannmål i växtföljden, mest havre. Ca hälften så stor skörd som konventionella bönder i trakten som gödslade "fritt". Däremot känner jag inte till någon som fått ihop sitt fett ens till eget behov år efter år utan att på något sätt att ta in näringsämnen till gården utifrån direkt eller indirekt med hjälp av husdjur.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #8 skrivet: 30 jun-15 kl 09:00 »
Kan det vara så att den extrema form av kost som att vara vegan är egentligen är fel ute?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #9 skrivet: 30 jun-15 kl 09:36 »
Jag är ute efter att hitta ett exempel på att någon gjort det i praktiken och även fått med matfettet/oljan för eget behov i projektet. Nog borde det finnas av alla veganer några som är så stöniga att de inte väger in det ekonomiska utan vill ta utmaningen att få fram livsmedeln själv? (Skulle man vara krass ekonomisk så skulle inte många av oss hålla på)
Känner en gammal ekobonde här i trakten som i många år odlade spannmål utan djurgödsel i stor skala för försäljning som foder åt andra KRAV-bönder. Han hade 7 år gröngödsling och ett år spannmål i växtföljden, mest havre. Ca hälften så stor skörd som konventionella bönder i trakten som gödslade "fritt". Däremot känner jag inte till någon som fått ihop sitt fett ens till eget behov år efter år utan att på något sätt att ta in näringsämnen till gården utifrån direkt eller indirekt med hjälp av husdjur.

Jag vet inget alls om detta (och är varken vegan eller på det minsta sätt självförsörjande eller speciellt odlingskunning). Men eftersom det är spännande så  -kidnappar jag din tråd Lise och slänger jag in några frågor.
Är det raps som är det enda tänkbara fettalternativet, finns det något annat, oljepumpor eller solrosor? När det gäller spannmål, vad vore lättast hantera i mycket liten skala. Nakenhavre?
« Senast ändrad: 30 jun-15 kl 13:34 av Lena III »
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #10 skrivet: 30 jun-15 kl 13:00 »
Kan det vara så att den extrema form av kost som att vara vegan är egentligen är fel ute?

Det finns så många sorters "extrema" kosthållningarna nu och kosthållningar brukar vara laddade ämnen, så jag tänker inte svara att veganer "är fel ute  ;))  När det gäller veganer så har jag träffat på många som inte enbart ser det som en kosthållning utan som även har ett mål och vision som handlar om att alla på hela jordklotet ska skippa husdjuren totalt, (inte bara skippa att äta dom) och då får jag erkänna att jag inte med mina nuvarande kunskaper förstår hur det skulle vara möjligt. Men jag är nyfiken och vill gärna ta reda på.

(För egen del har jag inga som helst planer på att bli vegan)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #11 skrivet: 30 jun-15 kl 13:07 »
Du skriver själv vision.

Skall man tolka den inte förekommande oljeproduktions rapporteringen/bloggandet så är det nog så att det är ett så pass besvärligt kapitel att få till att man hellre väljer att köpa in dessa produkter.
Eller så odlar man oljebärande grödor och pressar själv.
Problemet är juh som sagt den här lilla biten att man antagligen får en lång odlingsföljd för att kunna få rimliga skördar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #12 skrivet: 30 jun-15 kl 13:27 »
Du skriver själv vision.

Skall man tolka den inte förekommande oljeproduktions rapporteringen/bloggandet så är det nog så att det är ett så pass besvärligt kapitel att få till att man hellre väljer att köpa in dessa produkter.
Eller så odlar man oljebärande grödor och pressar själv.
Problemet är juh som sagt den här lilla biten att man antagligen får en lång odlingsföljd för att kunna få rimliga skördar.

Fast långa odlingföljder kanske inte är så problematiskt om man ska odla många olika grödor själv som det väl rimligen blir om man ska leva på det man självhushållar fram. Mycket baljväxter och potatis torde det väl gå åt om man inte ska svälta ihjäl. 
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #13 skrivet: 30 jun-15 kl 14:16 »
Varför skulle inte raps funka? Annars finns det ju solros, hampa, nötter. Finns säkert fler.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #14 skrivet: 30 jun-15 kl 14:35 »
....Han hade 7 år gröngödsling och ett år spannmål i växtföljden, mest havre. Ca hälften så stor skörd som konventionella bönder i trakten som gödslade "fritt".

Vad gjorde han med gröngödslingen? Plöjde ner det varje år eller var det en 7 årig vall som han sålde som hö? Låter som ett märkligt sätt att bedriva jordbruk.

En helt annan fundering oavsett oljeväxter. Om man driver ett litet självförsörjande jordbruk på låt oss säga 5 ha. Då kan man beroende på jordmån och klimat ha ett viss antal djur. Dessa djur äta då fodret som marken producerar och med gödseln återför man näringen till jorden.
Om jag i stället för att mata vallen till djuren komposterar den och återför komposten till jorden, då kan jag rimligen inte ha återfört mindre näring till jorden än när jag gör detta via djuren, eller?

Den mängd näringsämnen som djuren producerar via gödseln kommer ju till syvendes och sist ifrån odlingen om inte jag mata något som inte ha producerats på gården förstås.

Så om det funkar att vara självförsörjande med djur så borde det även gå utan åtminstone  i fall man använder sig av skörden som skulle gått till djuren till kompost, eller har jag missat nåt?

Citera
Jag är ute efter att hitta ett exempel på att någon gjort det i praktiken och även fått med matfettet/oljan för eget behov i projektet.
 

Det där med oljan är knepigt. Men om man  - låt os säga - äter 1 l olja i veckan som vegan (jag har ingen aning hur mycket man behöver, det  är förmodligen  mindre, men jag är inte vegan) så behöver man till exempel ca 3kg rapsfrön eller på ett år 150 kg raps. Med en låg skörd borde man kunna producera detta på ca 1000kvm med en högre skörd kanske på 500kvm. Borde det inte vara möjligt att avsätta tillräckligt med gödsel i ett kreatursfritt jordbruk för en sådan yta? 

Eller är det så att det forskas för litet i detta område med kreatursfritt jordbruk?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #15 skrivet: 30 jun-15 kl 21:40 »
Två aspekter till:

Vad är effektivast? Sverige är traditionellt  ett djurland. Landets klimat gynnar vallodling och bete och därmed djurhållning. Djuren omsätter effektivare p.g.a. sin högre temperatur och troligen även andra faktorer. Det närmaste man kan komma djurgödseln är en bra kompost på växtdelar.

Kanske ökat behov av maskiner och energi, om man ska skörda växtnäringen med traktor i stället för att låta djuren beta. Men å andra sidan ska djuren ha vinterfoder och gödseln spridas på åkrarna.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #16 skrivet: 30 jun-15 kl 21:40 »
Allmänt sett är jag tveksam om hundraprocentig veganism är hållbart i vårt klimat, både vad gäller människors kost och odlingen. Veganism hos människor tycks ofta gå över inom loppet av månader till decennier.

Jag känner till ett exempel på människor som länge levat som veganer (med lite fisktillskott) och som odlat huvuddelen av sin föda själva.Dock har de haft djur till sällskap och gödsel. Och deras barn har såvitt jag vet inte fortsatt som veganer i vuxen ålder. Man behöver klara generationsväxlingarna för att det ska vara hållbart, d.v.s. barnen ska åtminstone i vissa fall finna det attraktivt att fortsätta föräldrarnas livsstil. Jag känner inget sådant exempel, men det kanske finns.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #17 skrivet: 30 jun-15 kl 21:53 »
Allmänt sett är jag tveksam om hundraprocentig veganism är hållbart i vårt klimat, både vad gäller människors kost och odlingen. Veganism hos människor tycks ofta gå över inom loppet av månader till decennier.

Jag känner till ett exempel på människor som länge levat som veganer (med lite fisktillskott) och som odlat huvuddelen av sin föda själva.Dock har de haft djur till sällskap och gödsel. Och deras barn har såvitt jag vet inte fortsatt som veganer i vuxen ålder. Man behöver klara generationsväxlingarna för att det ska vara hållbart, d.v.s. barnen ska åtminstone i vissa fall finna det attraktivt att fortsätta föräldrarnas livsstil. Jag känner inget sådant exempel, men det kanske finns.
Håller helt med dina tankar, men jag undrar ändå om det principiellt skulle kunna vara möjligt att ha ett självförsörjande veganjordbruk och från med  vilken klimatzon det är möjligt. I Norrbotten verkar det i alla fall inte vara möjligt enligt min bedömning och även i mina trakter - Hälsingland - anser jag att det är orealistiskt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #18 skrivet: 30 jun-15 kl 22:01 »
Möjligheten i alla zoner ökar nog på väldränerade jordar i bra mikroklimatläge =  en bristvara i Sverige. Detta är en preliminär slutsats jag dragit av diverse odlingserfarenhet. Jag tänker här bl.a. på ogräsproblem, som jag tycker ser ut att öka om man har mycket växtbaserad näring, kanske för att denna ofta är mindre väl omsatt när den kommer ut på landena.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #19 skrivet: 30 jun-15 kl 23:45 »
Enda problemet jag ser är kvävet.. kompost, täckodling  osv är bra för mycket men är ineffektivt för kvävehushållningen.

 En kombination med jordbruk skogsträdgård och vattenbruk så skulle man när allt är i ordning med lätthet kunna klara sig.

Kolhydrater är lätt att få till i alla tre system med överflöd och variation.

Proteiner förutom baljväxter och spannmål finns bra i alla oljeväxters presskaka men framför allt i alger - andmat har relativt stor del metionin och är lättodlad. finns fler alger och vattenväxter som är bra på de aminosyror som saknas. Finns alger som man kan odla i kontrollerade former som har väldigt bra näringssammansättning typ chlorella (?) Spirulina etc

Olja är inte så svårt heller.. som nämnt solros(lättodlad) raps (svårodlat eko ,om man är beroende  av det skulle jag inte välja någon kålväxt) pumpa(kan ta vara på kvävet i färsk kompost)  lin alger(finns arter med upp till 60% fett) hassel valnöt mariatistel  mfl..mfl

Om man inte har mycket mark att tillgå eller vill av någon anledning att den skall räcka till alla får man jobba med mellangrödor, fånggrödor och kanske ensilera växtrester och gröngödsling på något vis för att kunna ge kväve där och när det behövs.

På mark som inte passar bra till odling kan man ha kvävefixerande örtartade, buskar och träd. alar vid för blöt mark och ärtbuskar (robinia, karagan, gullregn mfl) på dålig stenig mager mark och havtorn som vindskydd och "viltstängsel" runt odlingar och träd

Skulle kunna mala på i evigheter med förslag och lösningar... det är min ödmjuka övertygelse att man med lätthet kan få fram en varierad, fullvärdig, smakrik vegankost på en liten yta
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #20 skrivet: 01 jul-15 kl 00:23 »
Det beror väl på vad man stoppar i komposten och täckmaterialet hur mycket kväve det blir? Dock blir kol-kvävekvoten med tiden ungefär densamma ändå, går mot 10. Och det blir kväveförluster, särskilt om man stoppar i för kväverika material eller komposterar fel på annat vis.

Sen kan man ju använda gröngödsling med kvävefixerande vallväxter. Men dessa ställer ungefär de krav jag nämnde: bra dränering (utom alsikeklöver) och helst relativt varmt läge (finns kanske arter som inte behöver detta).

Är kväveförsörjningen effektivare i vatten? Hos kvävefixerande träd och buskar? Varför?

Men om man nu ”med lätthet kan få fram en varierad, fullvärdig, smakrik vegankost på en liten yta”, varför är det så ont om exempel?

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #21 skrivet: 01 jul-15 kl 02:34 »
Tång är också ett vegetabilisk källa till gödning som jag tror inte har nämnts. Personligen funderar jag även på om det inte finns något sätt att samla in gödsel från vilda djur som skulle kunna bidra till en lösning på den frågan. Och då menar jag inte att man ska springa efter en björn med en hink för att försöka hålla den under dess rumpa när den ska göra sin toalett.  ;D
Höns och rock n' roll!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #22 skrivet: 01 jul-15 kl 06:55 »
Gödsel från vilda djur är väl fråga om man kan använda. Det är ju gödsel från djur och dessutom hör den ju hemma i skogen. Möjligen om djuren frivilligt kommer och gödslar där man odlar, kan jag tänka.

Mänsklig avföring och urin kanske? Ska det vara samma princip som det man äter? Äter veganer människor? Såvitt jag vet inte. Då faller väl deras gödsel bort också, om den principen ska gälla. Men i så fall faller väl även all djurgödsel bort, eftersom veganer inte äter djur? Detta borde i så fall gälla oavsett om det är frivilligt som djuren gödslar. Attans! Hur blir det då med alla daggmaskar och andra småkryp? Måste man få bort dem ur odlingen? Eller hindra dem från att förorena där?
« Senast ändrad: 01 jul-15 kl 07:59 av Anders S »

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #23 skrivet: 01 jul-15 kl 07:48 »
angående oljeväxterna du nåmnar Poze så håller jag med om att raps är svårodlat eko pga alla kålväxtskadeglrare men också för att den är mycket krävande vad göller näringsämnen. Solros tycker du är lättodlat... Där håller jag nog inte med, eller så har jag bara inte lyckats, för mig har de alltid hunnit mögla innan fröna är klara. Nötter... På Bornholm där jag är uppvuxen skördade vi valnötter i nätsäckar... Men vilka skördar får man realustijt sett av nötter i .ex. värmland och norrut?  Hassel växer vilt i ledningsgatab utanför våran tomt här (och blåsippor +tibast, så det är rött mark flr hassel och bra lokalklimat, men jag har alldrig sett en nöt på dom. Vi ska plantera några bukar och testa beskära enligt alla konstens regker, så får vi se om det funkar bättre. (Inte för att bli veganer utan för att nötter är gott).
Valnötsträd planterade vi för 5år sedan. Det har växt som bara den, men de behöver ju vara rätt vuxna innsn det blur nötter, så det har inte hänt än.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #24 skrivet: 01 jul-15 kl 12:28 »
angående oljeväxterna du nåmnar Poze så håller jag med om att raps är svårodlat eko pga alla kålväxtskadeglrare men också för att den är mycket krävande vad göller näringsämnen. Solros tycker du är lättodlat... Där håller jag nog inte med, eller så har jag bara inte lyckats, för mig har de alltid hunnit mögla innan fröna är klara. Nötter... På Bornholm där jag är uppvuxen skördade vi valnötter i nätsäckar... Men vilka skördar får man realustijt sett av nötter i .ex. värmland och norrut?  Hassel växer vilt i ledningsgatab utanför våran tomt här (och blåsippor +tibast, så det är rött mark flr hassel och bra lokalklimat, men jag har alldrig sett en nöt på dom. Vi ska plantera några bukar och testa beskära enligt alla konstens regker, så får vi se om det funkar bättre. (Inte för att bli veganer utan för att nötter är gott).
Valnötsträd planterade vi för 5år sedan. Det har växt som bara den, men de behöver ju vara rätt vuxna innsn det blur nötter, så det har inte hänt än.
Finns några bra solrossorter från turkiet och ungern som är snabbväxande. Jag har en oljesort som  heter tremia (kan ta med en säck när jag åker till värmland) från olssons frö -ganska tidig mognad- funkat några år men ni har lite blötare höstar, men så fort de börjar dö i blomskaftet så kan man ta in och torka

Hassel finns det ju många sorter som är storfröiga och motståndskraftiga.. problemet är alla skadeinsekter som går på dem. Sorter som ympats på en grundstam an turkisk hassel som beskärs luftigt och där marken hålls bar på vintern ger nog säkrast avkastning. Danskarna har kvar lite nötodlingar och även svekska sorter har jag sett..

Valnötter finns mängder av sorter och hybrider som mognar upp till zon 5-6.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #25 skrivet: 01 jul-15 kl 13:52 »
Gödsel från vilda djur är väl fråga om man kan använda. Det är ju gödsel från djur och dessutom hör den ju hemma i skogen. Möjligen om djuren frivilligt kommer och gödslar där man odlar, kan jag tänka.

Mänsklig avföring och urin kanske? Ska det vara samma princip som det man äter? Äter veganer människor? Såvitt jag vet inte. Då faller väl deras gödsel bort också, om den principen ska gälla. Men i så fall faller väl även all djurgödsel bort, eftersom veganer inte äter djur? Detta borde i så fall gälla oavsett om det är frivilligt som djuren gödslar. Attans! Hur blir det då med alla daggmaskar och andra småkryp? Måste man få bort dem ur odlingen? Eller hindra dem från att förorena där?

Alltså, detta beror väl lite på... Är det så att detta experiment skulle vara menat att enbart innefatta vegetabilier genom hela odlingsförloppet, då är det förstås uteslutet att använda gödsel även från vilda djur. Men är det så att veganerna i ett sådant här fall bara motsäger sig själva husdjurshållningen så blir det genast en annan diskussion. Så vitt jag vet så kan olika veganer ha olika uppfattningar om den biten.
Höns och rock n' roll!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #26 skrivet: 02 jul-15 kl 01:29 »
 :D ...Veganer måste väl få använda egen avföring tycker jag...är ju inte original kannibal för det...kan ju inte vara så att en vegan inte får uträtta sina behov utan måste hålla sig hela livet  :o ,blir ju inget långt liv då vad man kan tro. Träaska går ju att gödsla med....alla växter gillar kanske inte aska men det går ju att kolla upp...

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #27 skrivet: 02 jul-15 kl 07:39 »
Humanure används såklart i veganskt jordbruk. Och att ha tillgång till detta är ett värdefullt sätt att få till mindre ytor med hög kvävehalt för odlig av grödor som behöver mycket kväve. När jag har funderat på veganskt jordbruk har jag räknat med att se självförsörjande veganerna på sin gård pterför humanure, men inte att de ätit en massa mat från affären, för då blir det ju indirekt att näring från jordbruk där husdjur ingår förs in till gården och det är fusk. Jag vill veta om det går att få ihop helveganskt utan att flra in näring till gården.

Vilda djur finns i så små antal, så deras gödsel förslår inget i det stora hela.
Human gödsel är mycket åt kvävehållet i balansen mellan NPK. Tom värre än hönsskit. Och mångderna är små jämfört med t.ex. Vad man fpr från en ko.

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #28 skrivet: 04 jul-15 kl 02:31 »
Om veganerna kan odla alger på gården så är mycket vunnet. De innehåller en hel drös viktiga ämnen i stora mängder som annars lättast tillgodoses genom viss animalisk föda t.ex. vitamin B12. I övrigt ser jag inga hinder varför det inte skulle  fungera. Odlar man bara tillräckligt allsidigt så är saken biff.  ;D

Spännande tråd det här. Tack Lise för att du skapade den.  :)
Höns och rock n' roll!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #29 skrivet: 04 jul-15 kl 10:47 »
Varför träder inte de riktiga veganerna fram och berättar om sina odlingar? Den här tråden är ju nästan bara teori. Och jag tror det är något i teorin som haltar, annars skulle det finnas fler exempel. Jag menar den teori som säger att i stort sett finns det inga problem, bara man stämmer av flödena av grundämnen rätt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #30 skrivet: 04 jul-15 kl 11:30 »
Varför träder inte de riktiga veganerna fram och berättar om sina odlingar? Den här tråden är ju nästan bara teori. Och jag tror det är något i teorin som haltar, annars skulle det finnas fler exempel. Jag menar den teori som säger att i stort sett finns det inga problem, bara man stämmer av flödena av grundämnen rätt.

Hur mycket det än smärtar mig så håller jag med.
Frånvaron av vittnesmål i ämnet är iögonfallande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

LimJans

  • Inlägg: 8884
    • Dalarna
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #31 skrivet: 04 jul-15 kl 11:50 »
Varför träder inte de riktiga veganerna fram och berättar om sina odlingar? Den här tråden är ju nästan bara teori. Och jag tror det är något i teorin som haltar, annars skulle det finnas fler exempel. Jag menar den teori som säger att i stort sett finns det inga problem, bara man stämmer av flödena av grundämnen rätt.

Jag är inte självförsörjande på något vis  :P Odlar bara lite grönsaker och kryddor

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #32 skrivet: 04 jul-15 kl 13:05 »
Jag menade "Varför träder inte de (riktiga) veganska självhushållarna fram?". (Riktiga till skillnad från teorier om att det borde funka.) Ingen sådan har mig veterligen deltagit i tråden, om öht på forumet.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #33 skrivet: 04 jul-15 kl 13:15 »
Finns det?
Alltså veganer som bedriver helt veganskt självhushållningsjordbruk i svenskt klimat.  Utan direkt eller indirekt tillförsel av husdjurgödsel, som producerar i princip all sin mat från den egna gården (kolhydrat, protein, fett) och som gjort detta på samma mark så länge att det inte längre är djurgödsel som bidrar till markens bördighet.

Vet inte om de finns här men på annat håll finns det i alla fall en del som försöker. Jag lagar mat till veganer ibland och använder då egen honung och grönsaker/rotfrukter som har vuxit i hästgödsel... Det är ett dilemma.
http://gentleworld.org/beginners-guide-to-veganic-gardening/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #34 skrivet: 04 jul-15 kl 14:19 »
...Enligt länken så är det bäst att låta bina vara i fred ,inte sno deras honung  :-X ....Annars vet man ju historiskt sett att människor svultit trots köttdjur , kanske slutat med barkknapring ... Finns väl också rätt nutida det kan bli foderbrist och då eventuellt importera hö utifrån...Om flera stora gårdar slog sig ihop på olika ställen i landet och producerade det som växer bra på respektive ställe med överskott och lagringsmöjligheter så är man nog en bit på väg beroende på hur extrem man är. Att odla allt på samma ställe även tillverka kan nog vara lite krångligare...Om man får använda motordrivna fordon och dylikt spelar ju också roll...Drivmedel behövs ju...

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #35 skrivet: 04 jul-15 kl 21:20 »
Jag tycker teoretiska resonemang är intressanta också. Fast anledningen till att starta tråden är efterlysningen av det förverkligade levande fungera de exemplet.

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #36 skrivet: 04 jul-15 kl 21:39 »
Eftersom jag själv inte har haft ett 100% självhushåll enligt totala "veganska regler" så är mina inlägg teoretiska. :) Men eftersom jag jobbat en del med hälsa och kost så kan jag säga så mycket som att man i alla fall kan odla tillräckligt många och varierande grödor för att tillgodose det mänskliga näringsbehovet. Kanske kan man inte göra detta överallt i Sverige, men på sina håll. Frågor rörande bränsle, praktiska funderingar kring lagringsutrymmen, etc etc, vet jag mycket lite om.

Angående varför det inte finns några strikta veganska självhushållare som inte besöker och gör inlägg i denna tråd kanske beror på att de tillhör en minoritet. Självhushållare som lever uteslutande av vad denne själv producerar tillhör också en minoritet, så det blir kanske inte så många individer kvar som är aktiva här och nu…?

Hur som helst så tycker jag det var ett intressant och ovanligt ämne att djupdyka i.  :)
Höns och rock n' roll!

chara

  • Inlägg: 193
    • Uppland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #37 skrivet: 12 aug-15 kl 07:48 »
intressant ämne och intressanta inlägg!

Vi lever som vegan och vegetarian, inte riktig självhushållare, men odlar så att det räcker långt...

Har varit självhushållare innan jag gifte mig och fick barn. Min partner är vegan, så jag undersökte möjligheten att försörja oss helt vegetabiliskt. Tyvärr visade det sig att mina barn och jag har en genetisk sjukdom som gör att vi får problem att få i oss just en aminosyra. Inga baljväxter t ex, och en massa annat.

Jag tror att vi kunde annars ha lyckats med självförsörjningen. Som någon skrev innan, det är en fråga om vad du vill lägga på själva ämnet - tid, pengar, yta.

Målet att alla skall byta till vegansk kost är orealistiskt. Alla människor måste få ha möjlighet att bestämma själv hur de vill livnära sig. Idag finns det inga räkneexempel som håller, ingen kan egentligen påstå att veta hur försörjningen av hela världens befolkning, eller enbart Sveriges befolkning skulle kunna se ut. Helt enkelt för att försörjningen ser så helt annorlunda ut idag.

Vi odlar idag med hästgödsel och är inte självförsörjande. Min partner får ej jobba med händerna, och jag är sjuk. Våra barn är små.

Kan tänka mig att det ser likadan ut för många. I en situation med många andra försörjningsformer krävs det en del insats till att kunna klara sig som minoritet. Den insatsen måste man klara av!

Ursäkta om det låter luddigt. "min" morgontid på datorn är slut, barnen sitter på/bredvid mig och det här tankarna postas nu helt enkelt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #38 skrivet: 12 aug-15 kl 08:30 »
Varför träder inte de riktiga veganerna fram och berättar om sina odlingar? Den här tråden är ju nästan bara teori. Och jag tror det är något i teorin som haltar, annars skulle det finnas fler exempel. Jag menar den teori som säger att i stort sett finns det inga problem, bara man stämmer av flödena av grundämnen rätt.

Eftersom en stor del av värdens befolkning i princip har varit veganer så fungerar det uppenbarligen. Visserligen lever de inte i samma klimat som vi gör, men det kan knappast vara begränsande med den tillgång på grödor som vi har och kan odla  idag.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #39 skrivet: 12 aug-15 kl 09:10 »
Eftersom en stor del av värdens befolkning i princip har varit veganer så fungerar det uppenbarligen. Visserligen lever de inte i samma klimat som vi gör, men det kan knappast vara begränsande med den tillgång på grödor som vi har och kan odla  idag.

Jag preciserade mig i ett följande inlägg till följande (vilket även borde framgå av det ämne vi diskuterar):
Jag menade "Varför träder inte de (riktiga) veganska självhushållarna fram?". (Riktiga till skillnad från teorier om att det borde funka.) Ingen sådan har mig veterligen deltagit i tråden, om öht på forumet.

Av sammanhanget framgår nog dessutom att jag främst menade vegansk självhushållning i vårt klimat.

Jag undrar: vad bygger du på när du säger att klimatet "knappast vara begränsande med den tillgång på grödor som vi har och kan odla  idag"?

Jag tror för övrigt att det kan stämma som du säger att en stor del av världens befolkning i princip har varit veganer, men jag vill gärna veta mer: Vilka folk och folkgrupper i vilka länder eller regioner har varit veganer? Vilken hälsa har de haft?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #40 skrivet: 12 aug-15 kl 10:10 »
En stor del av befolkningen i Asien har ju varit veganer, hälsomässigt är det inget problem, det gäller ju bara att balansera så att icke fullvärdiga proteinkällor kompenserar varandra. I övrigt behöver man bara se till att äta någon form av fermenterad mat som är fermenterad med bakterier som också producerar vitamin B12 (inte vanligt men de finns ju). Historiskt sett har det varit ont om veganska proteinkällor i Norden, men idag kan vi ju odla en massa olika ärtor och bönor som man inte hade tillgång till förr

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #41 skrivet: 12 aug-15 kl 13:02 »
Jag är inte helt övertygad om att det inte är några problem, men låt gå för att det åtminstone går att vara vegan för de flesta och går bra för en del.

I Indien är det väl mest laktovegetarianism? I Japan och Kina försöker (eller försökte) man få olika slags köttillskott när det gick. Jag tror detsamma gäller Sydostasien.

Frågan gäller dessutom om man kan ha ett veganskt jordbruk, utan några djur eller gödsel, som fungerar bra under längre tid. Iofs kan man väl tänka sig att om en hel trakt är veganer eller nästan veganer så finns där endast ett fåtal tamdjur, så i det fallet ger det sig kanske självt. Frågan är då ändå vilka trakter som verkligen varit vegandominerade och med vilket resultat.

Dessutom det här med anpassning till nordiskt klimat. Det är inte säkert att det räcker att beakta olika aminosyror och B12. Kan vi t.ex. få fullvärdig matolja/matfett? Kosten är dessutom mer än så och vi har inte full koll på dess kemi.

Min erfarenhet och magkänsla är att en del importerade baljväxter mättar bättre och ersätter kött bättre än de vi kan odla här. T.ex. kidneybönor och svarta bönor. De bästa vi kan odla här enligt min mage är kanske kikärtor (gränsfall om det går att odla), linser (går bara i vissa områden) och vissa kokbönor (går lite bättre). Som vegetabiliska fettkällor tycker jag nog att kokosolja och sesamolja slår allt inhemskt jag har prövat. Solrosolja kunde väl gå an. Rapsolja mår jag inte bra av.

Därför anser jag att det behövs trovärdiga verkliga exempel, förmodligen ur verkliga livet, eftersom det kan bli svårt att genomföra som vetenskapligt försök. Min poäng var att jag inte kände till några sådana exempel från Sverige eller våra breddgrader överhuvud taget.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #42 skrivet: 13 aug-15 kl 09:45 »
Hur gör den veganska självhushållaren för att rena sin gödsel?
Känns som det skulle bli ett inferno av och växtsjukdomar efter ett tag om gödseln inte får passera ett husdjur?

Intressant tråd!

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #43 skrivet: 06 maj-17 kl 12:11 »
Intressant tråd, om än något förbryllande. Särskilt som vegan tar jag intresse i detta, även om jag inte varken är eller har aspirationer på att bli självhushållande, eftersom jag inte ser frågan som ett individualistiskt projekt utan snarare är intresserad av hur vi som samhälle kan hitta alternativa och hållbara lösningar för bl.a. matproduktionen. Jag är alltså antikapitalist men inte antihandel eller för någon form av ensidig återgång en masse till självförsörjning. Tänker att somliga varor är rätt ok att importera, där energiåtgången och utsläppen är någorlunda rimliga (sjötransporter hör väl till de mindre skadliga). Men därför är jag bl.a. mer intresserad av stadsodling (har vuxit upp på landet med rätt mycket tungt och slitigt jobbande, och fått nog av den varan) och hur man kan producera en större andel av maten mer lokalt, och köpa till sig det som är väldigt energikrävande att producera; sånt som odlas i växthus över vintern osv. Någon nämnde ovan att kryddor skulle vara särskilt svårt att få till; min erfarenhet är den motsatta eftersom det är det område där jag är mest självförsörjande i fråga om sådant som kan odlas och förvaras här – kanel, peppar, vanilj osv odlar jag ju inte :) 1 liter olja i veckan kan jag ju lugnt säga att jag inte använder, snarare 1 liter i månaden då! Lagar det mesta av min mat hemma, själv, frånräknat bröd. Skulle jag baka eget bröd skulle det förstås gå åt mer.

En annan sak som förbryllar mig lite är tanken på gödsel som bättre om den går via djur – varför skulle sjukdomsrisken minska genom att man använder djurgödsel? Även om en del av växterna skulle passera djur lär ju växtsjukdomarna finnas i kvarvarande delar också; därför idkar man ofta växelbruk också på gårdar med djur. Eller? En annan sak är ju som redan nämndes att djuren kräver mycket mer energi än man så att säga får ut av dem; varför detta ändå skulle vara rimligare ur odlingssynpunkt har jag svårt att se. Dessutom är väl inte slutna system möjliga i dagsläge, den enda sådana gård jag känner till (inte vegansk, de har djur för kött) fick problem med att djuren började död i hjärtåkommor, tills de insåg att det inte fanns fosfor kvar i det slutna produktionssystemet. Köttet såldes ju bort.

Sen talas det ju en del numer om att frångå det årliga odlandet och satsa mer på perenner, så att man inte varje år skadar markens mikroliv och släpper ut en massa kväve. Men det kräver säkert andra tekniker också för att kunna odla så. Hur som helst, inte självhushållning, men den här forskaren bedriver studier i vegansk odling: https://ekoradgivning.wordpress.com/about/
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 11 användare (2 dolda)
kebbe, xaelanar, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William, malbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser