Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföra utan kvitto  (läst 3512 gånger)

mickej

  • Inlägg: 14
    • Småland
Bokföra utan kvitto
« skrivet: 17 okt-17 kl 10:14 »
Tycker man aldrig längre får kvitton på obemannade bensinstationer. Apparaten gnäller allt som oftast på att kvittopapper är slut.
Hur gör ni i sådana lägen?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bokföra utan kvitto
« Svar #1 skrivet: 17 okt-17 kl 10:45 »
Jag använder i och för sig nästan alltid ett kort till firmabilen och bokför fakturorna från bensinbolaget, men skulle jag vilja bokföra ett inköp gjort på privatkortet och jag inte fått ett kvitto så skriver jag ut ett kontoutdrag och använder som verifikation.

Använder du kontanter så blir det svårare eftersom du inte har något att hänga upp ditt inköp på. Det är alltid bra att tänka före när det gäller bokföring. Jag handlar ofta på Biltema, både till företaget och privat, men försöker alltid ta separata kvitton så jag slipper sitta och stryka och räkna om.

mickej

  • Inlägg: 14
    • Småland
SV: Bokföra utan kvitto
« Svar #2 skrivet: 17 okt-17 kl 11:22 »
Köper ju bara lite bensin till fyrhjulingen då och då så försöker undvika ett extra kort, allt annat får man ju alltid kvitto/faktura på. Men kanske räcker med ett kontoutdrag. Men står det CIRCLE K så kan det ju i princip vara vad som helst.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bokföra utan kvitto
« Svar #3 skrivet: 17 okt-17 kl 12:58 »
Du får passa på att ta ett kvitto när du tankar bilen istället. Om du kör upp låt säga 200 liter soppa i företaget så spelar det ju mindre roll om kvittona just är på den bensin som går i fyrhjulingen. Det viktiga är att det är rimliga mängder för ditt skogsbruk.

Samlar du kvitton på 3 000 liter så blir det inte bra ;D

mickej

  • Inlägg: 14
    • Småland
SV: Bokföra utan kvitto
« Svar #4 skrivet: 17 okt-17 kl 13:34 »
Du får passa på att ta ett kvitto när du tankar bilen istället. Om du kör upp låt säga 200 liter soppa i företaget så spelar det ju mindre roll om kvittona just är på den bensin som går i fyrhjulingen. Det viktiga är att det är rimliga mängder för ditt skogsbruk.

Samlar du kvitton på 3 000 liter så blir det inte bra ;D

Det har du ju rätt i :)

3000 liter, lite spill får man väl räkna med också? :D

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Bokföra utan kvitto
« Svar #5 skrivet: 17 okt-17 kl 13:42 »
Tankar traktorn på Qstar i närheten, varpå jag har kortet kopplat till min E-post. Får kvittot på E-post, så en gång per år skriver man ur kvittona, otroligt smidigt... Behöver aldrig hålla reda på papperslapparna.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bokföra utan kvitto
« Svar #6 skrivet: 17 okt-17 kl 17:07 »
På jobbet brukar vi köra med s k dubbelattest när ett kvitto saknas. Man skriver helt enkelt på ett papper datum, utlägg si och så, så många kronor osv, skriver under det, och så får en kollega också skriva under och intyga att det stämmer.
I det här fallet borde man ju kunna ta en bild av automatens display där belopp och antal liter syns, och bifoga den med dubbelattesten.

När jag råkar på bensinmackar med trasig kvittoskrivare så brukar jag ringa bolagets felanmälan och påpeka det, som regel fungerar då skrivaren nästa gång man kommer till samma mack.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bokföra utan kvitto
« Svar #7 skrivet: 17 okt-17 kl 18:26 »
Med Skatteverkets yttrande i dessa fall, så skriver jag ett verifikat med station, klockslag, liter och literpris inklusive totalsumman. Ofta kan man ju sedan lägga till en kopia på månadens faktura för inköp gjorda med tankkortet intill det första verifikatet i pärmen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Bokföra utan kvitto
« Svar #8 skrivet: 17 okt-17 kl 18:33 »
Obemannade är det okej om det saknas kvitto, de kan ju bara sälja drivmedel med 25% moms.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, köksträdgård, Mikael Jalonen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser