Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är begreppet rashöns? (analys)  (läst 6441 gånger)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Vad är begreppet rashöns? (analys)
« skrivet: 29 jan-06 kl 00:26 »
Ett par uttryck som man ibland stöter på och som jag länge undrat över är "Rashöns" och "Urdvärgar". Jag finner uttrycken mycket märkliga och undrar var de kommer ifrån och vad som åsyftas.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

camhed

  • Inlägg: 48
    • Brofarmen
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #1 skrivet: 29 jan-06 kl 08:40 »
Urdvärg är en, som inte har sin motsvarighet
i någon stor ras. tex sebright.
dvärgkochin är också en urdvärg..Kochin är inte samma ras fast dom heter liká
Det finns inget du inte kan....Bara sånt du inte lärt dig än.
www.brofarmen.info.se

camhed

  • Inlägg: 48
    • Brofarmen
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #2 skrivet: 29 jan-06 kl 08:43 »
Rashöns är vad jag räknar ...dom som står med i Svenska rasfjäderfästandarden.
Det finns inget du inte kan....Bara sånt du inte lärt dig än.
www.brofarmen.info.se

orloff

  • Gäst
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #3 skrivet: 29 jan-06 kl 08:52 »
Precis, jag kunde inte sagt det bättre själv   ;D

Men Ronny, du som är så "gammal" i gamet visste väl detta??????    :o

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #4 skrivet: 29 jan-06 kl 19:47 »
Visste och visste. Jag har ju stött på uttrycken men har inte riktigt förstått vad man menar. Enligt definitionen ovan skulle då t.ex. svarthöna vara en rashöna medan tex orusthöna inte är det? Jag har även hört att dvärgkochin inte skulle vara en fördvärgad kochin. Är det verkligen så? Visst har jag varit med ett tag, men man vet ju inte allt för det och man lär ju aldrig vara för gammal för att lära sig något nytt.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #5 skrivet: 29 jan-06 kl 20:14 »
Jag har alltid tänkt att rashöns är framtagna av människan med en speciell inriktning, främst utseendet. En rashöna kan man beskriva exakt hur den ska se ut, vilka egenskaper den ska ha osv. Lanthönsen, vilda hönsfåglar och korsningar kan inte beskrivas exakt att de ska se ut på ett visst sätt eller uppföra sig likadant. De är inte renodlade(Visserligen är vilda fåglar väldigt lika och har samma beteende men det är naturen själv som har sorterat ut de bäst lämpade).

Urdvärgar är höns som ursprungligen uppstått som en egen, småväxt ras utan stor motsvarighet. (Ur boken höns)

Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Neta

  • Gäst
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #6 skrivet: 30 jan-06 kl 09:33 »
Rashöns måste väl vara höns som tillhör en viss ras eller...
Oavsett om rasen som sådan sedan klassas som lantras eller inte! En Åsbohöna eller blommehöna är lika mycket rashönor som alla andra hönor som tillhör en viss ras.
Men jag har den uppfattningen att benämningen rashöns ofta används om de raser som ställs ut och att lantrashöns inte kallas för rashöns.
Men visst är begreppet luddigt!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #7 skrivet: 30 jan-06 kl 10:37 »
Jag håller med Neta.  Finns en ras så är väl djuren som tillhör den rasdjur? Här kanske man istället, enligt min uppfattning, kan dela upp våra höns i moderna raser, ev. kulturraser (de gamla moderna som finns i Sverige) och lant- eller allmogeraser?

Om vi ska jämföra med andra djurarter så finns det ju både rasdjur och blandrasdjur och då måtte väl renrasiga djur tillhörande både moderna och "omoderna" (= lant/allmogeraser) raser betraktas som rasdjur medan det ju även finns mängder av "gatukorsningar" även inom hönsarten som då är blandraser.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #8 skrivet: 30 jan-06 kl 12:10 »
Rashöns är de höns man brukar se på utställningar, där man avlar och ibland inavlar för att få fram ett speciellt useende, som kallas standrad, alltså ett ideal för rasen, som bestämmts.

Lantras brukar äldre och varför inte nyare raser kallas, de har framsprungit, ofta lokalt, genom att de anpassats till den miljö de befinner sig i, sålunda är Åsbohöns t.ex. framsprungna i en miljö där det var ganska kargt och fattigt, de har blivit små, härdiga och anspråkslösa, bra egenskaper för dess miljö.
Idag har aveln gått mot att bevara ett tidigare skede i denna utveckling, eftersom den moderna tiden annars skulle göra att de snabbt skulle försvinna.

Raser kallas också patenterade kommersiella höns, de är inte raser utan vanligen inavlade stammar, där tuppen kommer från en korsning och sedan inavlad stam och hönan från en annan, dessa "Parent Poultry" korsas för att få fram de egenskaper man förmodar har lyckats renodla. Dessa höns är inte stabila raser, utan nästa generation, blir oförutsägbar.
Ur märkesförsäljarens synpunkt är detta bra, då man hela tiden måste köpa nya, det går inte att behålla samma fenotyp i flera generationer.

Ordet ras blir ALLTID flummigt, även i andra sammanhang.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #9 skrivet: 30 jan-06 kl 21:49 »
Om jag fattat det rätt borde man alltså använda ett ord som standardrashöns i stället för rashöns? Då hade åtminstone jag fattat vad man menade. Men det låter kanske inte så bra?

Varför skulle man kalla en "nyare" ras för lantras? Menar du (Skytten) nyupptäckt?
« Senast ändrad: 30 jan-06 kl 21:50 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #10 skrivet: 31 jan-06 kl 11:17 »
Hej!
Skulle det inte kunna uppstå nya "lantraser" nu i modern tid, Ronny? Precis som de höns vi idag kallar lantraser en gång har uppstått? Och är de i så fall något annat än moderna lantraser? Ska de kallas korsningar eller något annat bara för att de uppstått på 2000 talet?
Håller med dig om att standardrashöns skulle vara ett mera riktigt namn men det låter lite otympligt att säga, kanske är det därför de bara kallas för rashöns eller är det en snobberi/status grej från uppfödarnas sida?
Ibland tycker jag att man kan höra lite snobberi tendenser hos lantrasägare också. I grund och botten är de ju höns allihop och den ena typen behöver inte vara bäst att äga, alla har de sitt värde tycker jag.
Jag har både lantras, värpras(en silveruddras) och standardras och tycker de är lika mycket värda allihop.
Jag skulle ha svårt att välja om jag blev tvungen.
M.v.h.
Gotlandskaniner, genbank.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #11 skrivet: 31 jan-06 kl 11:40 »
Nya "lantraser" kan väl uppstå, om vi fortsätter att hålla höns som förr, de kommer då att få en anpassning till sin omgivning, och om inte "avelshysterin" får råda för mycket, torde en hönspopulation kunna gradvis förändras så att den anpassas bättre till den miljö den har.


Krävs nog att hönsen själv sköter om sina göromål, som att hitta en del av maten själv, ruva själv och i viss utsträckning få välja sina partners.

Processen skulle inte skilja sig från vad som hänt "gamla" lantraser.

En del "upptäckta" nya lantraser är kanske inte direkt en ras, men blir det pga att den faktiskt utsätts för avel, från den lilla "upptäckta" flockens population.

Ett exempel är Svarthöns, som jag själv har, de är från en mycket liten population, så att det snarare är släktdrag än rasdrag den förevisar.

Svarthöns eller i varjefall mycket liknande höns finns på många ställen i världen.

Den ursprungligt svarta importerade hönan eller tuppen kan även ha korsats vid något tillfälle tidigare, och då man fann dessa märkvärdiga höns utnämndes den till en lantras.

Jag fick avkomma från en svarthönstupp och chabo, dessa höns blev små, söta och svarta, och skulle med lämpliga åtgärder kunna göras till en ras, men inte i betydelsen lantras, förrän det gått många generationer där de levat ute i en omgivning som påverkat dem.

Förmodligen togs svarthönset till Sverige av någon enskilld för kanske 150 år sen, och det är således från väldigt få individer rasen har uppstått från, och i de sammanhangen går förändringen snabbt, liksom vid inavelsprojekt med kommersiella höns.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #12 skrivet: 31 jan-06 kl 12:41 »
Svarthönsen är bara en lantraspopulation som uppvisar denna svarta färg. Den kan ha uppstått från något inkommet djur men det är ren spekulkation. Den kan också ha muterat. Det är inte den svarta färgen som gör att svarthönsen tagits upp som lantras utan att de funnits lång tid i bygden och att de därför med största sannolikhet har sina rötter i gamla allmogehöns. Visst kan en lantras uppstå i framtiden, men det tar många generationers anpassning och att säga att en hopblandad flock som "uppstått" på 2000 talet är en lantras tycker åtminstone jag är att förringa de gamla lant- och allmogeraserna. Snobberi? Ja, det kan man säkert tycka om man retar sig på det.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #13 skrivet: 31 jan-06 kl 15:45 »
"Visst kan en lantras uppstå i framtiden, men det tar många generationers anpassning och att säga att en hopblandad flock som "uppstått" på 2000 talet är en lantras tycker åtminstone jag är att förringa de gamla lant- och allmogeraserna."

Vem sa något om en hopblandad flock?
Såklart förstår jag att det tar mycket lång tid för en ny lantras att bildas. Jag menade inget snabbt hopplock utan en ras som bildats under lång tid men som inte har uppkommit samtidigt som de vi idag kallar lantraser, jag tänker på framtiden och möjligheten att nya raser kan hamna under samma
beteckning "lantras" som vi idag använder. Är det kanske möjligt att lantraser då uppdelas i "allmoge" och "moderna".
Varför skulle jag vilja förringa de lantraser vi har idag? Jag är ju själv stolt ägare till en lantras med genbanksintyg som jag fick åka många mil för att få tag på.

Ja jag retar mig på folk som nedvärderar alla andra typer av höns än just den typen de sysslar med, det tycker jag är trångsynt och snobberi.

M.v.h.
Gotlandskaniner, genbank.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #14 skrivet: 31 jan-06 kl 20:28 »
Det var inte min mening att komma in på vem som eventuellt ser ner på vem i hönsvärlden. Tycker att jag fått svar på mina frågor och tackar för detta.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #15 skrivet: 01 feb-06 kl 12:36 »
Ett tankeexperiment; förflytta dig in i framtiden sisådär en 150-200 år......då framstår VÅR tid som "den gamla goda tiden".
De höns som fanns då (tänk NU) är kanske exotiska restpopulationer som "räddas" för eftervärlden och indelas i nya spännande lantras/allmoge/rasgrupper; åshampshire, skånsk silvia,gökfärgad orust :o
Vem vet??!!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #16 skrivet: 01 feb-06 kl 12:47 »
Om svarthönan blivit till i Sverige? Knappast troligt.

Svarthönsen och liknande är vanliga i SydOstasien, där höns med mörkt kött är eftertraktat.

Silkeshöns och många ej här förekommande raser med mörkt kött  finns även där och det är dokumenterat sen 1300-talet.

Det finns även uppgifter från 1800-talet att en och annan "negerhöna" (citat från dokumentet) tagits med av sjöfarande i Göteborgstrakten. Svarthönan fann man i Bohuslän.

Andra Lantraser som t.ex Gulankan FRAMAVLADES av en viss Herr Månsson i Svalöv på 1920-talet.

Det är inte fel att hålla gamla lantraser, tvärtom det är eftersträvansvärt, men att lantraser skulle kunna komma i framtiden om småskalig hönshållning får finnas är väl ganska naturligt, hur uppstår lantraser?  Jo av sig själv eller att de utnämns till det.

Renrasig vit leghorn, som i min barndom var det närmaste ett "fabrikshöns" man kunde komma dåstädes är idag minst sagt rödlistat.

« Senast ändrad: 01 feb-06 kl 13:01 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #17 skrivet: 01 feb-06 kl 13:09 »
Ja curmbox,
det var just det jag försökte diskutera. Och jag menade att man därför bör vara rädd om alla raser, och hålla alla lika mycket värda oavsett sort/namn.
För i framtiden kommer kanske
"namnen"/värderingarna att ändras.

M.v.h.
Gotlandskaniner, genbank.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #18 skrivet: 02 feb-06 kl 01:22 »
Om den svarta färgen på Bohuslän-dals svarthöna en gång kommit till de lokala lantrashönsen via någon eller några från annat land inkomna höns eller genom mutation på de inhemska vet vare sig du eller jag.

Mitt personliga intresse ligger i att försöka bevara våra allmogeraser och lantraser utan att de måste göras om till specialraser. De var effektiva i det gamla mer självhushållande samhället och det tycker jag är viktiga egenskaper att bevara. Att bevara husdjurens biologiska mångfald kan väl innefatta det mesta och om någon är intresserad av att hålla andra höns så är det inget som jag någonsin lagt mig i eller sett ner på. Om vi överhuvudtaget får lov att hålla fjäderfän i framtiden utanför hermetiskt slutna och mer eller mindre steliliserade anläggningar vet vi inte.
« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 01:24 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #19 skrivet: 02 feb-06 kl 09:27 »
Jag vill bara förtydliga mig.
Jag tycker att det är jätteviktigt att bevara de gamla lantraserna och tycker att genbanken är jättebra, de som håller på med det gör ett bra jobb.
Min kommentar om snobberi var inte riktad till någon speciell på detta forum utan jag talade bara om vad jag stött på för att jag tycker att det är något att tänka på eftersom sådant kan skada "hönshobbyn" eller vad man vill kalla det. Det kan ju tex vara avskräckande för nybörjare och visst är det bra om så många som möjligt börjar hålla höns? Det är ju så trevligt och man slipper köpa ägg från de stackars burhönsen!
M.v.h.
Gotlandskaniner, genbank.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vad är begreppet rashöns? (analys)
« Svar #20 skrivet: 02 feb-06 kl 09:57 »
Jovisst LM. Jag tycker som du. Och visst Curmbox kan det uppstå något som man kommer att kalla lantraser även i framtriden, men jag är pessimistisk och tror inte att kommer att kunna hålla höns på det sättet och så fritt som krävs under så många generationer - tyvärr! Vi får nog försöka vara rädda om det vi har i lantrasväg även om en del av dem har "moderniserats" till viss del.
« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 09:58 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 7 användare (4 dolda)
xaelanar, Vanerpaddel, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser