Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompressor som inte startar  (läst 4324 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Kompressor som inte startar
« skrivet: 30 sep-15 kl 09:39 »
Jag har en Luna 3-fas kompressor som bråkar, eller så förstår jag den inte...
Problemet jag har är att den slår inte till, (startar) när trycket sjunkit, den startar om jag slår av/på motorskyddet, (vit låda röd & svart knapp)
När jag provar av/på på  tryckströmbrytaren (svart låda on/off spak) händer inget. (om minnet inte mig sviker, få testa igen ikväll)

Tips på fel & åtgärder mottages tacksamt.
(gärna lärande input, inser att kunskaper runt 3-fas & motorer behöver fräschas upp)
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kompressor som inte startar
« Svar #1 skrivet: 30 sep-15 kl 13:43 »
Är tryckströmbrytaren 3-polig och manövrerar motorströmmen direkt, eller styr den bara manöverström till en kontaktor i motorskyddet?

När den inte går igång, står allt "dött" eller brummar det om motorn då?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kompressor som inte startar
« Svar #2 skrivet: 13 okt-15 kl 10:39 »
Nu har jag forskat vidare.
Jag motionerade tryckbrytaren och det hjälpte, åtminstone ett tag, men ibland så löste även motorskyddet ut några sekunder efter start.

Vad jag kan se är det en 3-polig brytare och allt är "dött" inget brummar, okulärt slår inte tryckbrytaren till.

Får se om motionen hjälpte.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kompressor som inte startar
« Svar #3 skrivet: 13 okt-15 kl 12:14 »
Om motorskyddet löser ut efter några sekunder så beror det antagligen på att motorn inte får ström på alla faser och därför inte kommer igång. Kanske för att två poler men inte den tredje i tryckströmbrytaren slår till.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kompressor som inte startar
« Svar #4 skrivet: 13 okt-15 kl 17:04 »
Tycker att det är tydligt att tryckströmbrytaren har bekat igen.

Det farliga med hur den uppfört sig nu är att kontaktiorerna kan skadas av den dåliga kontakten och helt enkelt svetsas till oigenkännlighet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kompressor som inte startar
« Svar #5 skrivet: 13 okt-15 kl 19:06 »
Får ta tag å se hur kontaktorerna ser ut, just nu fungerar det, men används inte så ofta.
Går det att "renovera" tryckströmbrytaren?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kompressor som inte startar
« Svar #6 skrivet: 13 okt-15 kl 19:20 »
Ta en titt på mekanismen och försök lista ut vad som kärvar. Det ska ju finnas någon form av snäppmekanism så att brytarkontakterna snäpper över tvärt mellan slutet och brutet läge, kolla att det inte går trögt i några länkar eller leder, smörj där det behövs, kolla att allt verkar helt, inte t ex trasiga eller utmattade fjädrar någonstans.
Du kan också kolla att alla kontakter ser bra ut och inte verkar sönderbrända.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser