Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 35589 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #160 skrivet: 24 jun-17 kl 11:12 »
Fantastiskt!

Precis som andra nyfrälsta, så ignorerar du helt de påståenden jag gör eller frågor jag ställer, och svarar på något helt annat!

Och fortsätter att se frågan om hur massiva mängder elbilar ska laddas som en icke-fråga. Ett fåtal elbilar har ingen påverkan på elnätet, men om nästan alla dagens bilar istället är elbilar, så spelar det roll.

Vem ska betala för grävskopor för att gräva ner elledningar och sätta upp ladduttag, och vem ska betala förbrukningen av el på arbetsplatser eller kommunal mark?

Om det är de s.k. marknadskrafterna som ska se till att elbilar har tillgång till (snabb-)laddning vid behov, så kan vi nog se framför oss hur elbilar bara kommer att finnas i städerna...

Det var halt i backen så där halkade vi baklänges.    ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #161 skrivet: 24 jun-17 kl 12:24 »
Fantastiskt!

Precis som andra nyfrälsta, så ignorerar du helt de påståenden jag gör eller frågor jag ställer, och svarar på något helt annat!

Och fortsätter att se frågan om hur massiva mängder elbilar ska laddas som en icke-fråga. Ett fåtal elbilar har ingen påverkan på elnätet, men om nästan alla dagens bilar istället är elbilar, så spelar det roll.

Vem ska betala för grävskopor för att gräva ner elledningar och sätta upp ladduttag, och vem ska betala förbrukningen av el på arbetsplatser eller kommunal mark?

Om det är de s.k. marknadskrafterna som ska se till att elbilar har tillgång till (snabb-)laddning vid behov, så kan vi nog se framför oss hur elbilar bara kommer att finnas i städerna...
konstiga frågor.... laddning på parkeringsplatser oavsett ägare blir ju genom betalautomater/biljettautomater vilka redan börjat införas där det finns underlag.
infrastruktur dvs laddstolpar m.m betalas ju också genom dessa avgifter.
Det kommer ju inte att bli gratis att tanka el någonstans för varför skulle det det? bensinbilarna betalar ju sitt,elbilar skall också betala sitt.
snabbladdstationer kommer ju att byggas av elbolagen för det är ju en affärside precis som att sälja annat bränsle.
kan ju lätt tänka mig stationer på vägkrogar bredvid macken eller på köpcentran,utanför besöksmål av olika sorter m.m. Kör du bara normalsträckor räcker ju laddning hemma.
men ingenstans kommer ju detta att vara gratis.Arbetsgivarna kommer också sannolikt att ta ut en avgift för sina laddstolpar alternativt lägga det som en löneförmån.
Initialt kan ju t.ex kommunen göra startskottet vilket ju sker i många kommuner men det kommer ju sannolikt att gå över till vinstdrivande intressen.
Varför skulle du ha snabbladdningstationer i glesbygd? givetvis längs stora trafikstråk där de kan placeras ihop med annan verksamhet men ute i skogen behövs knappast snabbladdare.det handlar ju också om räckvidden. ny batteriforskning flyttar ju fram den hela tiden,Daimler o tesla utlovar ju nu uppemot 100 mil på framtidens batterier. Och då har vi ju faktiskt uppnått samma eller bättre som för de flesta förbränningsbilar.Hur räckvidden blir i kyla är däremot en annan sak,den blir i dagsläget kraftigt reducerad.
Laddhybrider kan ju också göra god tjänst för de som kör mycket,gärna då kombinerade med biobränslen i väntan på bränslecellens genombrott.

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #162 skrivet: 24 jun-17 kl 12:37 »
Och fortsätter att se frågan om hur massiva mängder elbilar ska laddas som en icke-fråga. Ett fåtal elbilar har ingen påverkan på elnätet, men om nästan alla dagens bilar istället är elbilar, så spelar det roll."

Men är det inte altid så här vid ett teknikskifte? När järnvägen fördes på tal, "Varför bygga räls, finns ju inga lok", CD-skivan "Varför köpa en cd-spelare jag har ju inga CD´s" osv

Jag tror inte att elbilen som den ser ut idag är den slutgiltiga lösningen men vi måste lära oss krypa innan vi kan gå. Bara för att elnätet som det ser ut idag inte kommer klara att alla kör elbil nu känns som ett dåligt argument att inte köpa en elbil.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #163 skrivet: 25 jun-17 kl 22:59 »
I Sverige körs ca 7 000 miljoner mil i privatregistrerade bilar per år. En elbil drar 2 kWh per mil. Om alla privatbilar byttes ut till elbilar skulle alltså dessa kräva 14 TWh. Det är en ökning av Sveriges elförbrukning med ca 10% (eller hushållens elförbrukning med ca 20%).

Känns inte som att det skulle vara en omöjlig uppgift.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #164 skrivet: 25 jun-17 kl 23:25 »
För egen del ser jag inte laddningen hemma som ett problem.

De problem jag kan se är räckvidden, om jag vill åka och hälsa på syskonen har jag 50 mil enkel väg.
Lika långt tur och retur + köra runt till olika firmor, om jag ska in till stan och handla.
Vad jag vet så är dagens riktiga elbilar små pluttar, som inte kan frakta hem ett större lass med saker.

Om jag skulle vilja ha en elbil, så finns det ingen som uppfyller mina behov och tror inte att det kommer att finnas inom en överskådlig framtid.

Så för min del kan det inte vara svårt att motivera elbilsköp, utan omöjligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #165 skrivet: 25 jun-17 kl 23:28 »
För egen del ser jag inte laddningen hemma som ett problem.

De problem jag kan se är räckvidden, om jag vill åka och hälsa på syskonen har jag 50 mil enkel väg.
Lika långt tur och retur + köra runt till olika firmor, om jag ska in till stan och handla.
Vad jag vet så är dagens riktiga elbilar små pluttar, som inte kan frakta hem ett större lass med saker.

Om jag skulle vilja ha en elbil, så finns det ingen som uppfyller mina behov och tror inte att det kommer att finnas inom en överskådlig framtid.

Så för min del kan det inte vara svårt att motivera elbilsköp, utan omöjligt.

Testa håller på med en lastbil.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #166 skrivet: 26 jun-17 kl 00:12 »
Jo, det finns rejäla bilar i USA, men det går inte att lösa för rimliga pengar att ta hit.

Och där får min motivation en allvarlig knäck, jag vill inte betala till ockrare, karteller eller vår egen regering som pungslår de godtrogna. Att gå över till eldrift bromsas kraftigt fastän talet är vackert.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #167 skrivet: 26 jun-17 kl 08:46 »
I Sverige körs ca 7 000 miljoner mil i privatregistrerade bilar per år. En elbil drar 2 kWh per mil. Om alla privatbilar byttes ut till elbilar skulle alltså dessa kräva 14 TWh. Det är en ökning av Sveriges elförbrukning med ca 10% (eller hushållens elförbrukning med ca 20%).

Känns inte som att det skulle vara en omöjlig uppgift.
nu är det ju inte så att alla fossilbilar byts ut samtidigt. Det kommer att vara en process som tar kanske 15 år beroende på huruvida bensin är tillgängligt.De bilar som säljs idag har ju en rimlig livslängd på runt 15 år men man skall samtidigt veta att laddhybrider är ett växande segment som troligen kommer att vara längre. sedan har vi också bränslecellen där Sverige i nuläget saknar infrastruktur för. Bilar finns att köpa men inte att tanka.Såg att Sveriges bränslecellsbilar nu uppgår till runt 20 st.det rullar några tusen i Kalifornien....
Volvo personbilar kommer också med en ny elbil i premiumklass,trolig efterträdare till dagens Volvobilar.
BMW o Daimler har också sina versioner och det som just nu stoppar elbilarna är batteritillverkning som har blivit en flaskhals.
Eltillverkningen kan alltså byggas ut i lagom takt och vindkraften har fått upp ny ånga efter några magra år,nu planeras nya parker samtidigt som äldre effektiviseras med större generatorer.Alltfler hushåll bygger ju också på med solceller i takt med att priset på dessa faller,har själv lekt med tanken på mitt uthus där taket skulle kunna bära 30m2 paneler.Kostnaden för detta blir alltmer rimlig och tangerar idag lönsamt.Då hade man kunnat ladda bilen med egen el och inte belastat elnätet och det är troligen så det blir i framtiden. ulf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #168 skrivet: 26 jun-17 kl 09:13 »
Ja, det sker ju inte över en natt, så det borde gå smärtfritt att ställa om. Om inte de rika miljöpartisterna i huvudstaden får ett ryck och får igenom ett förbud som slår hårt mot de som inte kan lägga upp en halv miljon för att vara "miljövänliga"...

Jag tittade på Nissan Leaf för skojs skull, och vi skulle få en drivmedelsbesparing på 5 000 kr/år jämfört med vår snåldiesel som har ungefär samma mått. Det täcker definitivt inte kostnaden för att byta upp sig.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #169 skrivet: 26 jun-17 kl 09:43 »
Jag tittade på Nissan Leaf för skojs skull, och vi skulle få en drivmedelsbesparing på 5 000 kr/år jämfört med vår snåldiesel som har ungefär samma mått. Det täcker definitivt inte kostnaden för att byta upp sig.

Jämför inte ekonomin i din befintliga och betalda snåldiesel med en fabriksny elbil. Tänk dig istället scenariot att du ändå ska byta bil, bestäm dig först för om du ska köpa fabriksnytt eller begagnat, och när det valet är gjort och du har bestämt vilken prisklass du vill hålla dig till, så kan du överväga om el eller fossil blir det bästa valet inom givna kostnadsramar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #170 skrivet: 26 jun-17 kl 10:29 »
Jämför inte ekonomin i din befintliga och betalda snåldiesel med en fabriksny elbil. Tänk dig istället scenariot att du ändå ska byta bil, bestäm dig först för om du ska köpa fabriksnytt eller begagnat, och när det valet är gjort och du har bestämt vilken prisklass du vill hålla dig till, så kan du överväga om el eller fossil blir det bästa valet inom givna kostnadsramar.

Jo, så gör man ju, men om det som idag inte finns begagnade elbilar och det blir en hastig lagdriven ändring i bilparken så kommer man att stå inför ett ojämnt val.

Om jag räknar med en ny snåldiesel eller en ny elbil så hamnar jag i prisklassen 150 000 för diesel och 400 000 för el, med samma drivmedelsbesparing per år. Fortfarande för dyrt att byta upp till el för mig. Och jag liksom många andra som har lite ont om likvida medel och samtidigt inte vill eller kan skruva för mycket med bilen, har köpt en begagnad bil som har 2/3 av bekymmersfria mil kvar till ett pris av 1/3 av nybilspriset. Så redan en ny småbil för 150 000 är mycket här.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #171 skrivet: 26 jun-17 kl 10:55 »
sant,i nuläget är elbilarna för dyra för den vanlige konsumenten men priserna lär raskt falla när det blir ett stort utbud på elbilar. det följer det gängse mönstret vid tillverkning,ju fler enheter som tillverkas ju mer faller priset.sedan har vi ju också faktorn konkurrens som i dagsläget är för liten,det finns få fabrikat att välja på.
de rapporter jag sett är dock att bara inom ett fåtal år kommer priserna att falla rejält och det beror då på att ett flertal batterifabriker är i full produktion och att fler fabrikat fått serietillverkning i stor skala. batterierna har ju redan börjat sjunka i pris (jämför med priset på solceller då och nu) och många fler fabriker är ju på planeringsstadiet.
det planerades ju en i Sverige/Finland och senast var man väl nere på ett tiotal lämpliga placeringsorter.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #172 skrivet: 26 jun-17 kl 12:21 »
Jämför inte ekonomin i din befintliga och betalda snåldiesel med en fabriksny elbil. Tänk dig istället scenariot att du ändå ska byta bil, bestäm dig först för om du ska köpa fabriksnytt eller begagnat, och när det valet är gjort och du har bestämt vilken prisklass du vill hålla dig till, så kan du överväga om el eller fossil blir det bästa valet inom givna kostnadsramar.

Om jag bestämmer mig för att byta bil och tycker att upp till 10 000 kr är lämpligt, vad finns det för elbilar då?
Skulle bli rena lyftet, då jag brukar ha bilar för ett par tusen.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #173 skrivet: 26 jun-17 kl 13:16 »
Det är en ökning av Sveriges elförbrukning med ca 10% (eller hushållens elförbrukning med ca 20%).

Känns inte som att det skulle vara en omöjlig uppgift.

tittar man på statistik så användes vi 2001 i Sverige 150345 GWh och sedan dess har det sjunkit och 2015 förbrukade vi 136336 GWh ... vi har alltså minskat elanvändningen med ungefär 10% på 15 år... men Sverige producerar fortfarande ungefär samma mängd el som 2001, överskottet exporteras

så nej, en ökning till vad vi förbrukade 2001 torde inte vara något som helst problem för varken elnätet eller något annat :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #174 skrivet: 26 jun-17 kl 14:12 »
Om jag bestämmer mig för att byta bil och tycker att upp till 10 000 kr är lämpligt, vad finns det för elbilar då?
Skulle bli rena lyftet, då jag brukar ha bilar för ett par tusen.

Renault Clio eller Express från 90-talet eller kanske en något nyare Citroën Berlingo.

Om man vill komma undan ännu billigare - men då är det tveksamt om man kan tala om riktig bil - kanske man kan komma över någon av de elkonverterade Reliant Fox som Posten hade i slutet av 80-talet eller någon av de danska minibilarna (KEW, Mini-El m fl) som förekom på 90-talet.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #175 skrivet: 26 jun-17 kl 14:26 »
Den dagen det går att hitta en BMW i3 rex med batteriet som kom i höstas, som några år begagnad, så kommer jag nog att slå till. Vill helst ha något som tar mig både fram och tillbaks till jobbet (2X11 mil).
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #176 skrivet: 27 jun-17 kl 18:54 »
Renault Clio eller Express från 90-talet eller kanske en något nyare Citroën Berlingo.

Om man vill komma undan ännu billigare - men då är det tveksamt om man kan tala om riktig bil - kanske man kan komma över någon av de elkonverterade Reliant Fox som Posten hade i slutet av 80-talet eller någon av de danska minibilarna (KEW, Mini-El m fl) som förekom på 90-talet.
de bilar du föreslår har väl för länge sedan skrotats ut? I vilket fall lär du få problem med t.ex batterier för det var väl gammal teknik i de fordonen.
Nej,det lär ta några år innan begagnade elbilar i rimliga priser kommer ut som begagnat.då är nog chansen större att hitta en laddhybrid eller en tidig Prius men även de rostar .dock lär ju bensinbilar rasa i pris när elbilarna rullar ut i mängd och soppan höjs. redan idag tar ju den koldioxidbaserade fordonsskatten rejäl tull,äldre stora bilar fås nu för en spottstyver och halvgamla sjunker till nya låga nivåer.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #177 skrivet: 27 jun-17 kl 19:03 »
de bilar du föreslår har väl för länge sedan skrotats ut? I vilket fall lär du få problem med t.ex batterier för det var väl gammal teknik i de fordonen.
Nej,det lär ta några år innan begagnade elbilar i rimliga priser kommer ut som begagnat.då är nog chansen större att hitta en laddhybrid eller en tidig Prius men även de rostar .dock lär ju bensinbilar rasa i pris när elbilarna rullar ut i mängd och soppan höjs. redan idag tar ju den koldioxidbaserade fordonsskatten rejäl tull,äldre stora bilar fås nu för en spottstyver och halvgamla sjunker till nya låga nivåer.

De franska elbilarna har som original Ni-Cd, men mängden originalbatterier i användbart skick avtar allteftersom. Många sådana bilar går idag konverterade till antingen bly- eller litiumbaserade batterier. Express är att föredra i och med rymligare batterilådor och mer plats för hembyggen.
Reliant Fox byggdes om hantverksmässigt till eldrift och det fanns inte två exemplar som var lika. Jag tror dock att de flesta använde blybatterier.
Jag vet inte vad KEW har för batterityp, Mini-El har bly.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #178 skrivet: 28 jun-17 kl 08:42 »
de bilar du föreslår har väl för länge sedan skrotats ut? I vilket fall lär du få problem med t.ex batterier för det var väl gammal teknik i de fordonen.
.....

 Jag har några expresser med orgibalbatterier fortfarande  rullande.  Sköttes orginalbatterier på rätt sätt så verkar de bara tuffa på men sköttes de inte så gav de snabbt upp.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #179 skrivet: 02 jul-17 kl 08:15 »
I Sverige körs ca 7 000 miljoner mil i privatregistrerade bilar per år. En elbil drar 2 kWh per mil. Om alla privatbilar byttes ut till elbilar skulle alltså dessa kräva 14 TWh. Det är en ökning av Sveriges elförbrukning med ca 10% (eller hushållens elförbrukning med ca 20%).

Känns inte som att det skulle vara en omöjlig uppgift.
Jag spinner vidare lite på hur det *fungerar* idag...
Om vi räknar på att ett snitt av alla bilar idag drar 1 liter bensin per mil så gör den bilen av med 9kwh på en mil.
9kwh * 7000 000 000 000mil = 63TWh

Med andra ord om man ställer om alla bilar till elbilar och tar in olja för att driva elbilarna så kan man driva elbilarna  i mellan 1-3 år (på samma mängd bensin som fosilbilar gör av med på ett år) om man omvandlar det till el i ett kraftverk och då får man dessutom mellan 30-40TWh värme som går ut o kan värma bostäder.
Och man får bort några miljoner kallstart på köpet.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser