Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra eget kalkbruk  (läst 6692 gånger)

Starter

  • Inlägg: 37
Göra eget kalkbruk
« skrivet: 29 apr-17 kl 11:18 »
Behöver hjälp med recept på kalkbruk - för att foga mellan naturstenarna på en gammal jordkällare.

Förra året renoverade vi jordkällaren och jag fann då information om hur man skulle blanda eget bruk och hur man jobbar med det. Jag trodde då att jag köpte hydraulisk kalk - men har tydligen köpt Släckt kalk (Nordkalk SL). Nu har jag googlat i timmar efter information om hur blandar och  hur man arbetar med kalkbruket - utan att lyckas.

Så jag undrar - vet någon hur jag ska blanda kalkbruk för fogning med Släckt kalk? Är även tacksam för länkar om hur man arbetar med det.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Göra eget kalkbruk
« Svar #1 skrivet: 29 apr-17 kl 11:46 »
Enligt den gamla Handbok i kemisk teknologi, är det speciella med hydraulisk kalk att den är rik på en del andra beståndsdelar än just CaO (silikater, aluminater mm) vilket gör att den kan hårdna om den kommer i kontakt med vatten efter släckningen.
Det står också att "I Sverige saknas starkt hydrauliska kalksorter". Så det är väl knappast troligt att Nordkalk, som bryter på Gotland, kan leverera hydraulisk kalk.
För att hydraulisk kalk ska behålla sina "hydrauliska" egenskaper, så måste den få torka snabbt efter släckningen och sedan förvaras torrt, inte ens komma i kontakt med fuktig luft någon längre tid, tills den ska användas.

Det finns dock, fortfarande enligt samma bok, andra slag av kalkbruk som inte kräver hydraulisk kalk. Man talar t ex om kalcitkalkbruk (även kallat luftkalkbruk), dolomitkalkbruk, skifferkalkbruk och syntesbruk.

Hela murbruksartikeln är för lång för att vara rimlig att scanna, men här är åtminstone litteraturförteckningen som kanske kan vara till hjälp.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Göra eget kalkbruk
« Svar #2 skrivet: 29 apr-17 kl 20:02 »
Luftkalk ger ett fullgott kalkbruk. Jag tycker inte att du behöver hydraulisk kalk till ditt källarprojekt. Förr var nästan allt kalkbruk blandat med våtsläckt luftkalk.

Det gamla receptet är ungefär såhär.
1. Gräv en djup grop såkallad kalkgrav i marken. (2-4 m djup)
2. Fyll gropen med kalk.
3. Täck med halm och jord så den inte kan frysa och vänta minst ett år gärna 10 år så kalken hinner bli genomvåt av regn och snösmältningsvatten.
4. Gräv bort halm och jord.
5. Ös upp den våta kalken på en lave och rör ned sand i kalken. (därav yrkesgrupen kalkrörare på den tidens byggen)
6. Mura

Ett modernare tillvägagångssätt som jag har använt
1. Blanda kalk och sand och vatten till ett tjockt styvt bruk.
2. Töm det i tunnor och gamla badkar som förvaras frostfritt noggrannt övertäckta med plast minst en vecka helst en månad eller mer. Ju längre tid ju bättre.
3. Skyffla i blandaren och blanda upp med vatten till rätt konsistens.
4. Mura.

Tyvärr minns jag inte proportionen mellan kalk och sand men det går säkert att ta reda på.


Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Göra eget kalkbruk
« Svar #3 skrivet: 30 apr-17 kl 01:23 »
Tack för info om hydrauliska kalken. Och tack för förklaringen av hur man kan blanda murbruk av den släckta kalken. Tror jag skall testa den. I så fall blir det det modernare tillvägagångssättet. Hade tänkt att foga i år :)
Ramlade på något recept på 4 delar sand, 2 delar kalk, 1 del vatten. Låter det rimligt?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Göra eget kalkbruk
« Svar #4 skrivet: 30 apr-17 kl 08:20 »
tre mursand+ en släkt kalk + vatten, ju mindre vatten ju bättre. när du börjartumla ska blandningen vara så torr att den klumpar sig. varefter du tumlar bruket blir den mer och mer elastiskt och liknar visp grädde. det tar ca en halv timme att blanda ett bruk
Bruk på gammaltvis har man ingen cement i. när jag har murat har jag haft upp till en kvarts del cement för att få ett starkare bruk. När man putsar kan man på utsatta ställen, under fönster mm kan man öka cementinblandningen. men tänk på att det går inte att kalkslamma en puts med cement i.

Det är viktigt att du har bra mursand

seko

  • Gäst
SV: Göra eget kalkbruk
« Svar #5 skrivet: 02 maj-17 kl 10:08 »
Får du tag i packsten, brunnen kalksten kan du få ditt kalkbruk färdigt på ett par tre timmar. Du blandar det du som vilket murbruk som helst men låter det mogna lite under varven - ungefär som en deg till matbröd. Ta hellre stenkross av finare kaliber. Det smälter ihop bättre än den rundade sanden. Med åren smälter detta ihop med den omgivande stenen då kalk återgår till sitt ursprung och blir kalksten igen. Det klarar aldrig cement. Spara med fördel en packsten på ca ett kilo och lägg i 5 liter vatten. Låt puttra färdigt och rör om och så har du ben bästa färgen att vitmena väggar och tak med, i jord källaren. Det ger påde lyster och stadga


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser