Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väderstreck växthus?  (läst 5137 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Väderstreck växthus?
« skrivet: 22 maj-16 kl 09:37 »
Ska ställa upp ett mindre växthus på sydsidan av en annan byggnad i Svealand, det är alltså skyddat från norr.


Hur ska jag placera växthuset? Ska långsidan vara mot söder för att få max värme eller blir det för varmt då? Är det bättre att ha kortsidan mot söder så att mer värme kommer in morgon och kväll?


Nån som vet?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Gilbert

  • Gäst
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-16 kl 09:51 »
Jag tror det blir ungefär lika varmt i växthuset hur du än placerar det. Jag har gaveln mot söder på pressväxthuset och har jämn värme i hela växthuset.
Glasväxthusen är för små för att kunna se skillnader, 6 och 12 kvm. Pressväxthuset är på +50 kvm.
Placera växthuset där du vill ha det snarare än att fundera på hur. Se till att ha takluckor med automatisk öppning och öppna dörren/dörrarna dagtid när det är extra soligt och varmt. Då behövs också vatten dagligen.
Det är en del pyssl med växthus, värre än med husdjur när man skall t ex resa bort. Solen tar död på allt om man inte tar hand om växterna.


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #2 skrivet: 22 maj-16 kl 14:00 »
Tack!


Kan man inte, vid resa, bara ställa upp dörrarna så det blir korsdrag? Det är klart att det inte blir optimalt, det fattar jag, men växterna kanske klarar sig från att dö då?


Automatiska luckor. Oj. Jag har fått detta och det är nog inga såna. Hur illa är det?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Gilbert

  • Gäst
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #3 skrivet: 22 maj-16 kl 15:10 »
Ingen fara med luckorna, du får ha dem öppna på heltid.

andtol

  • Gäst
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #4 skrivet: 22 maj-16 kl 15:55 »
Om det går ska du sätta växthuset med kortsidan mot söder = mindre sol på växterna och ljuset blir mer spritt över hela växthuset.

Man "målar" växthuset med kalkfärg maj-sept så blir det inte så farligt varmt.

Automatiska öppnare är bra men inget måste. Det går att stänga och öppna manuellt också.

Bevattningen är viktig men det går att lämna växthuset några dagar trots värme och sol, om man har djupbäddar. Växter i mindre krukor blir dock väldigt torra.

Gilbert

  • Gäst
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #5 skrivet: 22 maj-16 kl 17:11 »
Ljuset och värmen kan inte bli mer i ofas med din tes i mitt felvända pressenningsväxhus.

Utifrån mitt så har ingetdera någon som helst betydelse, ljus och värme räcker till allt.

Därför tror jag att mycket här blir så överarbetat att det nästan slutar fungera.

Det har ingen betydelse!! Men placeringen av växthuset kanske har det.

Jag har gjort lite hursomhelst pga att det saknar betydelse. Jag har hyllor och odlar i olika nivåer och det är precis lika ljust överallt.


« Senast ändrad: 22 maj-16 kl 17:20 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #6 skrivet: 22 maj-16 kl 19:19 »
En funderare ... Varför ställa ett växthus i Max sol så att man behöver slaska med kalk invändigt för att få mindre sol?

Första frågan jag fick med mitt pressenningaväxthus var om ljuset räckte till.

Jag har tagit alla bilder med mobilen och det är fullt dagsljus och skön 25 gradig fuktig nästan tropisk värme och växterna stortrivs.

Det är mycket gamla skrönor, fördomar och vanans makt som styr odling och plantering. Tänk utanför boxen och gör det som passar din egen odling och allt kommer att fungera minst lika bra.

Mitt växthus är ett bevis på att man kan göra precis tvärt om och t o m lyckas skitbra och bättre än tidigare.

Det finns lixom inte lite bildbevis på det på forumet, typ 10 nya varje dag ...

andtol

  • Gäst
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #7 skrivet: 22 maj-16 kl 19:38 »
slaska med kalk invändigt

Vi målar ränder av filmjölk och kalk på utsidan av glasväxthusen, tak och sidor. Lagom till hösten har det regnat bort. Ytterst sällan man behöver fylla med ny färg.

På hösten kan man enkelt spola av det sista, ev ta lite med borsten.

Gilbert

  • Gäst
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #8 skrivet: 22 maj-16 kl 19:56 »
Vad glad jag blir som slipper sådant.

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #9 skrivet: 24 maj-16 kl 15:56 »
Vårt första lilla växthus hamnade på norrsidan av en befintlig bod (eftersom där redan fanns en veranda med ett bra genomsläppligt plasttak i samma höjd som boden blev det enkelt att bara glasa in). Var lite orolig för om ljuset skulle bli tillräckligt, men det har fungerat över förväntan och vi har inte behövt kalka eller dylikt utan fått ganska lagom med sol till växterna.  :)

Gilbert

  • Gäst
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #10 skrivet: 24 maj-16 kl 16:03 »
Strålande Örnnästet! Vi har också vänt dem så utom det som stod här tidigare, det lilla som hamnar på 50 grader ibland. Fast då utan filmjölk.
Glas har en tendens att bli för varma.

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #11 skrivet: 24 maj-16 kl 16:19 »
 
Ja, kanske något att tänka på när det blir dags att bygga det stora växthuset... :)
Vill dock gärna förlänga odlingssäsongen så mycket som möjligt så kanske placera det med större med ett par träd på sydsidan, mycket sol tidigt på våren och lagom med sol efter lövsprickningen?
50 grader låter som döden för växterna - ska bli intressant att se vilka temperaturer vi får i vårt under sommaren. Har möjlighet att öppna upp ordentligt, men inte i själva taket...

Mikael1975

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Väderstreck växthus?
« Svar #12 skrivet: 11 aug-16 kl 14:45 »
Ska ställa upp ett mindre växthus på sydsidan av en annan byggnad i Svealand, det är alltså skyddat från norr.


Hur ska jag placera växthuset? Ska långsidan vara mot söder för att få max värme eller blir det för varmt då? Är det bättre att ha kortsidan mot söder så att mer värme kommer in morgon och kväll?


Nån som vet?
Sol hela dagen...jag har det...och det växer så det knakar...!!! Har även ett fönster i taket som öppnas auto i värme...funkar super duper!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser