Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bygga billigt uppvärmt växthus?  (läst 10863 gånger)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« skrivet: 09 nov-14 kl 17:29 »
Hur bygger man ett billigt växthus som är uppvärmt hela året om? Tänkte ha höns där under vintern. Behöver inte vara så stort.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

andtol

  • Gäst
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-14 kl 19:25 »
Hur bygger man ett billigt växthus som är uppvärmt hela året om? Tänkte ha höns där under vintern. Behöver inte vara så stort.

Bara höns på vintern?

Höns behöver inte värme så länge det är torrt och dragfritt.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #2 skrivet: 09 nov-14 kl 20:49 »
Det vet jag ;) Hade dock problem i vintras med att ägg och vatten frös, så har satt in värmelampor i hönshuset nu. Men skulle vilja ha ungdjuren i ett växthus.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

andtol

  • Gäst
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #3 skrivet: 09 nov-14 kl 21:04 »
Ok. :)

Hur stort växthus vill du ha? Hur högt?

Vad har du för värmekälla? Ved? Vattenburet?

Vad har du för material? Glas? Plast?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #4 skrivet: 09 nov-14 kl 21:39 »
Trästomme med byggplast. Då kan du lägga ett lager plast invändigt också.

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #5 skrivet: 09 nov-14 kl 22:19 »
såg ett helt underbart växthus jag skulle vilja ha själv. billigt?ena långsidan var ingrävd i slänten nedanför bostadshuset andra sidorna fönster. bakugn att elda i . frånluften från bostadshuset kom in vintertid. men som hönshus vet jag inte om det passade.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-14 kl 23:01 »
Frånluften skulle nog räcka till en skaplig temperaturstegring vintertid i ett växthus som ligger på 10-20 % av boningshusets yta, och koldioxidtillskottet gör nog lite nytta för växter och försumbart besvär för höns.

Fönster fungerar ju fint också, djurkillen. Om du tigger till dig fönster från en renovering av en större fastighet så brukar det bara röra sig om en symbolisk present i form av fikabröd eller en platta öl. Och har du tur så är det tvåglas termofönster de byter ut mot treglas. Skandal vad mycket fint som kastas.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #7 skrivet: 10 nov-14 kl 09:09 »
Tänk på att det måste vara rävsäkert.

Eklunda54

  • Inlägg: 27
    • Gotland
    • Trädrömmar
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #8 skrivet: 25 dec-14 kl 16:15 »
Vad är billigt? Det växthus jag byggde under året gick på 54 000 (förutom allt eget arbete alltså). Byggprocessen kan du följa på http://snickartankar.blogspot.se.
Min blogg http:// snickartankar.blogspot.se

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #9 skrivet: 26 dec-14 kl 10:56 »
Vad är billigt? Det växthus jag byggde under året gick på 54 000 (förutom allt eget arbete alltså). Byggprocessen kan du följa på http://snickartankar.blogspot.se.


Fantastiskt snyggt!!

Men knappast billigt...

Eklunda54

  • Inlägg: 27
    • Gotland
    • Trädrömmar
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #10 skrivet: 28 dec-14 kl 19:57 »
Nä allt är ju relativt - enligt Einstein - även billigt. Nu har vintern verkligen kommit till Gotland. 10 minus i morse men plus i växthuset. Elräkningen blir väl därefter. Lyckas inte få in bilder på forumet - http://snickartankar.blogspot.se
Min blogg http:// snickartankar.blogspot.se

andtol

  • Gäst
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #11 skrivet: 31 dec-14 kl 18:30 »
Fantastiskt snyggt!!

Men knappast billigt...

Nä, precis.

Enklare att köpa fördigt glasväxthus och klä med bubbelplast på insidan.


Frågan är hur man får en bra uppvärmning som inte kostar skjortan och alla knapparna.


Eklunda54

  • Inlägg: 27
    • Gotland
    • Trädrömmar
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #12 skrivet: 31 dec-14 kl 19:01 »
Färdigt glasväxthus är inte heller billigt - vi tittade på ett stort antal varianter innan vi bestämde oss för att designa och býgga ett själva. Förutom själva växthuset ska en massa annat till som ökar kostnaden - grund, öppnare mm. Bubbelplast verkar bra hitintills. Vi har en 2 kW byggfläkt som bara går sporadiskt men på Gotland är ju medeltemperaturen på vintern 2 plus också. Skulle tro att vi gör av med 500 kW timmar på en vintersäsong och med dagens elpris blir det överkomligt för oss!?
Min blogg http:// snickartankar.blogspot.se

Robertnumer

  • Inlägg: 33
    • Södermanland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #13 skrivet: 10 jan-15 kl 20:12 »
Angående uppvärmning utav växthus. Kan man inte fylla "källarn" man bygger med brinnande skit? Vi diskuterar detta nu & fler tankar vore härligt.

Jag börjar så.  ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #14 skrivet: 10 jan-15 kl 20:34 »
Angående uppvärmning utav växthus. Kan man inte fylla "källarn" man bygger med brinnande skit? Vi diskuterar detta nu & fler tankar vore härligt.

Jag börjar så.  ;D
Jo, det funkar, det gjorde man förr på en del orangerier

Robertnumer

  • Inlägg: 33
    • Södermanland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #15 skrivet: 10 jan-15 kl 20:48 »
Jo, det funkar, det gjorde man förr på en del orangerier

Då är vi inne på helt rätt spår med andra ord. Vi planerar (eller ja, vi skulle vilja, någon gång...) få upp det där växthuset vi alltid velat ha och en någorlunda temp under vintern är ju en fördel.

Bollar lite idéer och att gräva ur, fylla & sedan gräva ur när det behövs verkar vettigast. Gäller väl att planera bygget för att underlätta arbetet vid skiftningar. Annat vettigare tips? Kubiktank med skit stå i ett hörn bara? 
Skriver från telefon,  ber om ursäkt om det ser luddigt ut  o:)

Robertnumer

  • Inlägg: 33
    • Södermanland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #16 skrivet: 10 jan-15 kl 20:50 »
Förlåt, det är bara jag. Inte vi, Damen här intill är väl lyckligt ovetande om mina lantisplaner  ;D ::)

andtol

  • Gäst
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #17 skrivet: 10 jan-15 kl 20:51 »
Jag funderar på att bygga en raketspis och lägga rör under varje bädd och på så sätt få ett stort värmemagasin. Och sen elda regelbundet för att behålla värmen.

Robertnumer

  • Inlägg: 33
    • Södermanland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #18 skrivet: 10 jan-15 kl 20:58 »
Skulle jag få för mig att elda för värme, skulle det även värma bostaden & annat man vill eller måste ha varmt. Ta vara på det man ändå har.


Dessutom har jag nog med att värma bara sovrummet nu. Haha.

Eklunda54

  • Inlägg: 27
    • Gotland
    • Trädrömmar
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #19 skrivet: 11 jan-15 kl 09:52 »
Raketspis är intressant- vi tittade på det när vi byggde. Problemet är när man vill förvara köldkänsliga växter att man måste hålla det varmt hela tiden = husarrest. Bra när man vill starta odlingssäsongen tidigare - då måste man i alla fall vara med hela tiden. Kombination byggfläkt - raketspis skulle kanske vara idealet tex har vi nu strömavbrott efter stormen och då är ju inte byggfläkten som vi använder mycket att hålla i handen.
Gödsel är ju intressant - man skulle ju kunna lägga ett lager runt hela växthuset någon halvmeter upp - problemet blir väl lukten och gödseltillgången - de doftande blommorna blir kanske sura - å andra sidan blommar det ju inte så mycket på vintern.
Min blogg http:// snickartankar.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser