Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  järnnätterna??  (läst 6870 gånger)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: järnnätterna??
« Svar #40 skrivet: 06 jun-16 kl 23:06 »
I morse när jag klev upp vid sextiden var det frost i gräset på några ställen. Sydöstra Hälsingland.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: järnnätterna??
« Svar #41 skrivet: 11 jun-16 kl 12:31 »
 :D...Så då har man råkat ut för järnnätter original...Fina potatisplantor blev svarta plantor....Var runt tio plusgrader vid tiotiden på kvällen ,Nordlig vind som avtog,blev vindstilla...Trodde det skulle klara sig...Men tror gör man på ett annat ställe...

andtol

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #42 skrivet: 11 jun-16 kl 13:29 »
Ajdå!

Vi hade lätt frost häromdagen. Men det mesta klarade sig.

Nu kör vi värmefläktar i växthusen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: järnnätterna??
« Svar #43 skrivet: 11 jun-16 kl 13:41 »
Tråkigt :(

Påminner om inlägget jag skrev i denna tråd 31 maj när det var högsommarvärme och Gilbert hade svårt att tro på frost. Allt som krävs är att vinden vänder till nord.

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #44 skrivet: 11 jun-16 kl 13:49 »
Vi har bara haft en natt lägre än 8 grader, resen klart över 10.

Sedan finns ju lokala kända köldhål.
Vi har haft lite nordliga vindar senaste dagarna som har känts kyliga, men inte så det påverkat växterna.


andtol

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #45 skrivet: 11 jun-16 kl 14:13 »
Det är långt till frost i södra Sverige även om det blir nordliga vindar, att få minusgrader nu är inte rimligt att tro på.

Men det kan blåsa kallt.

"Det är inte rimligt!"

;)

Nåja, nu hoppas vi det värsta är över. Jordgubbarna mognar och tomaterna blir röda. Men vi vaktar och sätter på fläktarna ett tag till.

Nu är äppelblomningen över men min mor har berättat att på hennes barndomsgård så tände de eldar vid äppelträden vid risk för frost. De samlade rishögar och sen fick några vakta nätterna igenom.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: järnnätterna??
« Svar #46 skrivet: 11 jun-16 kl 15:03 »
Odlingszon 7 här på berget..vi har haft bara nån plusgrad på natten här .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: järnnätterna??
« Svar #47 skrivet: 11 jun-16 kl 19:31 »
odlingszon 4.
 frosten tog tomatplantorna t.o.m inne i växthuset...
inatt ska det bli minus igen
måste ju vara järnnätter...
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: järnnätterna??
« Svar #48 skrivet: 11 jun-16 kl 21:06 »
Vi fick frost här i veckan. Eller nära på.
Ett par potätplantor ser lite ledsna ut och squashen ser halvdöd ut, men dom brukar förvånansvärt nog oftast repa sig.
Men för säkerhets skull så sätter jag ett gäng till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: järnnätterna??
« Svar #49 skrivet: 11 jun-16 kl 21:45 »
Frostvarning för i natt här i Värmland  :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: järnnätterna??
« Svar #50 skrivet: 12 jun-16 kl 02:41 »
Ja nog är järnnätterna här. Cyklade igenom Bollebygd, Härryda och Landvetter i natt. 3,2 grader mellan 12 och 01.

Sen betyder det inte per automatik att det blir frost. Järnnätterna är ovanligt kalla nätter för årstiden i början av Juni. Förra året kom det en vecka senare, det har jag smärtsamma minnen av då en kompis gav mig en startplats till Vätternrundan, med starttid 20:20. Huvva vad kallt det var hela natten, ner mot 2 tror jag.

MVH
Magnus

andtol

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #51 skrivet: 14 jun-16 kl 09:05 »
Läser i Facebookgruppen att det varit frost ända ner på Österlen i helgen. Så nog finns det järnnätter... ;)

https://www.facebook.com/groups/6559090933/

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #52 skrivet: 14 jun-16 kl 09:18 »
Men vi i Östergötland har klarat sig, mystiskt. Min bror i Hässleholm har haft +10 grader om nätterna hela veckan.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: järnnätterna??
« Svar #53 skrivet: 14 jun-16 kl 09:51 »
Långtidsprognosen fram till 12/6 är lägst 15 grader. Det kan alltså inte bli frost någonstans i södra Sverige.
...

Prognoser är en sak - verkligheten en annan  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #54 skrivet: 14 jun-16 kl 10:11 »
Nu tror jag inte ett dugg på att det varit frost på Österlen. Prognoserna är tillförlitliga, jag måste lita på dem som bedriver den vaksamhet utöver det som finns här. Varenda lantbrukare går på prognoser.

andtol

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #55 skrivet: 14 jun-16 kl 10:40 »
Nu tror jag inte ett dugg på att det varit frost på Österlen. Prognoserna är tillförlitliga, jag måste lita på dem som bedriver den vaksamhet utöver det som finns här. Varenda lantbrukare går på prognoser.

Hur var prognoserna för Österlen i helgen som varit?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: järnnätterna??
« Svar #56 skrivet: 14 jun-16 kl 15:39 »
Läser i Facebookgruppen att det varit frost ända ner på Österlen i helgen. Så nog finns det järnnätter... ;)

https://www.facebook.com/groups/6559090933/

 :D...Äkta järn  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: järnnätterna??
« Svar #57 skrivet: 14 jun-16 kl 15:45 »
...Prognoser kan nog inte pricka frosten eftersom den kan slå väldigt lokalt...T.ex går man på Ett svart fårs inlägg och inte låter sig luras av fint väder så klarar man sig rätt bra...Själv blev man lurad denna gång...Men det kan bli en nyttig läxa...

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #58 skrivet: 14 jun-16 kl 16:17 »
Facebook, sociala mediers Pravda, där står snart allting.

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #59 skrivet: 18 aug-16 kl 20:10 »
Vi har fått 30 mm regn idag!!!!!!

Första riktiga regnet i sommar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser