Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla potatis med traktor första gången  (läst 13341 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #20 skrivet: 08 maj-16 kl 13:07 »
Lite järnskrot som behövs efter höstens plogning.

Harv, vält.


Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #21 skrivet: 08 maj-16 kl 13:08 »
Kupare och resultat efter vältningen.

Fårorna blev riktigt bra.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #22 skrivet: 08 maj-16 kl 17:41 »
Glöm inte bort potatispinnarna!!!


kaskelottas

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #23 skrivet: 09 maj-16 kl 10:24 »
Jättefint Gilbert något såntdär skulle jag också behöva bygga på harven med kedjor och fäste. Ska ta en bild på den

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #24 skrivet: 09 maj-16 kl 12:30 »
här är en skiss av en sådan eller liknande anordning som jag tror Gilbert använder. har själv byggt en sådan för en före detta parhäst-harv nån gång. funkade bra....

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #25 skrivet: 10 maj-16 kl 05:53 »
Jag skulle klippa av allt fjorårsgräs först. Blir det mycket gräs så skulle jag köra bort det och lägga i komposthög. Sen skulle jag köra med harven för att riva till grässvålen innan jag plöjer. Nu kan du plöja. Har du inte plöjt tidigare så kanske någon som kan, kan hjälpa dej. Sen ska du harva flera gånger, första harvomgångarna ska vara åt samma håll som plogtiltorna. Nu är det dags att ådra upp potatisrader. Som tidigare sagt så kör med ett framhjul i tidigare rad för att få jämna avstånd. Lägg ut potatisarna i fårorna det ska vara ungefär en fot mellan dom. Strö över kompost och också gärna någon skit höns häst ko, eller vad du har. Dra igen täck över för hand, är min rekommendation. När potatisen kommit upp till tredje bladet kan du kupa. Om du ska kupa med kupådret så behöver det stabiliseras, .så det inte går krokigt.

Riva i grässvålen med harv skulle jag ha undvikit. Det är svålen med allt skit man vill vända längst ner med en fungerande plog. Rätt plöjt ligger gräs och kvickrot långt ner och den undre fina jorden ovanpå.
En dålig plogning och bryta nytt blir inte så bra.

Vi harvade från första plogfåran och med fårorna på tvären först.
Sedan välte vi. Det blev faktist hyfsat då så vi körde med årdern men fick inga bra fåror.
Då harvade vi längs med en omgång och då tog harven mycket bättre eftersom jorden bearbetats med harv och vält tidigare och sedan med ordern. Vi körde alltså om en omgång men harvade längs med omgång två.
Vält igen och årdern och det blev fina fåror.
Jorden måste bearbetas i det nya landet med de verktyg man har. Man får gå och slänga bort torvor och sten en timme och sedan blir det bättre och bättre.

Första året skitjobbigt. Andra året hyfsat och vi förväntar oss att det går betydligt lättare fortsättningsvis.

Men som sagt riv inte i torvan om du sedan skall plöja. Plöj ner den!!



Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #26 skrivet: 10 maj-16 kl 10:14 »
Innan man börjar projekt att bygga om gamla hästredskap tycker jag man ska kolla av begagnatmarknaden för traktorredskap. Lämpliga redskap finns från några hundringar och en bit upp och då har man ett redskap som är gjord för traktorbruk. Men man kanske tycker det är ett roligt projekt och då får man ju väga in det.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #27 skrivet: 10 maj-16 kl 10:31 »
Vår kostade 600 spänn och det stora jobbet var att såga av alla rostiga bultar gör att få plats med allt på ett släp för transport hem. Alla leder har fått infästningar av Biltema chacklar.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #28 skrivet: 19 maj-16 kl 23:37 »
Efter att satt potatis med traktorn för första gången igår så kan jag ge tipset om att inte köra med fria dragarmar när man ska fösa igen fårorna. Kupen tog givetvis lättaste vägen och letade sig ned i fårorna igen...

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gånge
« Svar #29 skrivet: 20 maj-16 kl 06:00 »
Det beror helt på vilken jord man har, massor av lera och det styr lite hur som helst. Jag fick fösa i jord med en handkupare och det gick också trögt. Till slut gick jag runt med en kratta och snyggade till kupningen.
Som tur är målsättningen bara några hundra kg potatis till egna hushållet.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #30 skrivet: 20 maj-16 kl 21:27 »
Nästa gång åker den på vitryssen och där går det att få summa dragarmar så då ska det väl vara sjutton om det inte ska funka. Jorden är nån slags lerhaltig sandjord (med en hel del sten...)

kaskelottas

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #31 skrivet: 20 maj-16 kl 22:26 »
Nu har jag plöjt för första gången! =)
Blev ca 1000kvm. Det gick sådär men blev rätt ok ändå antar jag.  Plöjer med enskärig plog och mf35.

Har problem med att många tiltor välter tillbaka bakom plogen och lägger sig med gräset uppåt igen. Vad gör jag för fel då?

Så resultatet är att det sporadiskt bitvis nu ligger tiltor med gräset uppåt, kommer harven ta hand om det om jag kör ett par gånger eller borde jag försöka köra med plogen igen där det ligger gräs uppåt?


MVH

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #32 skrivet: 21 maj-16 kl 15:09 »
Det kan bli så även för den mer garvade. Nej jag tycker inte du ska köra en gång till med plogen, det hjälper inte. Jag tycker du ska vända torvor för hand med potatishacka eller spade. När du harvar ska du göra det långsmed tiltorna dom första två gångerna, annars vänder du bara upp tiltorna igen.
-Nästa gång du ska plöja, börja med att riva i grässvålen med en harv. Sen kan du plöja. Beträffande ploginställning är det svårt att komma med råd så här på distans.
kretslopp

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #33 skrivet: 21 maj-16 kl 15:35 »
Vad hjälper det att harva i grässvålen, bara slöseri med tid och diesel.

Är gräset högt så är rådet att slå det först mycket meningsfullare.

Prova med 3-skärsplog och plogningen blir mycket rakare och enklare.

Har plöjt ca 12 hektar med ett 3-skär och det har fungerat tillfredställande.
När man bryter nytt blir det alltid torvor och sten som man går plocka upp.
Torvorna blir lättare att ta efter vältning när mycket av jorden körts ur.


Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #34 skrivet: 23 maj-16 kl 20:42 »
Mera skrot.

Plog och hövändare.

Sprillans nya  ;D.


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #35 skrivet: 27 maj-16 kl 09:59 »
När jag ska plöja vall har jag harvat sönder grässvålen så mycket jag kunnat innan jag plöjt. Det blir lättare att plöja, det blir inte grästorvor som vänds och släpar med harven. Det blir framföralt mindre ogräs i min nästa gröda.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #36 skrivet: 28 maj-16 kl 15:19 »
Ibland spelar det ingen roll hur rätt eller fel man gör när man odlar potatis när vädrets makter vill annorlunda  :(

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #37 skrivet: 28 maj-16 kl 16:56 »
...Hoppas dina potatisar klarar sig....Annars tänker man ju på risodling...

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #38 skrivet: 29 maj-16 kl 09:47 »
Så blir det om det är mycket lera i jorden, halt och slipprigt dessutom.

Vattnet sjunker undan på ett par dagar och det är ingen större fara om det inte hänger i under veckor.


Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Odla potatis med traktor första gången
« Svar #39 skrivet: 29 maj-16 kl 19:47 »
Det är den intilliggande ån som har svämmat över. Utöver potatislandet har vi fått en hektar betesmark dränkt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser