Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånggrödor  (läst 2656 gånger)

kanatlia

  • Inlägg: 96
Fånggrödor
« skrivet: 21 mar-12 kl 16:47 »
Tycker det här med fånggrödor verkar himla intressant! Är helt ny på området, och undrar lite. Jag har en kolonilott på 100 kvm som jag tänkte odla olika grönsaker på.

1. Är det en bra idé att sätta fånggrödor på hela ytan när jag skördat på sensommaren/hösten eller ska jag köra en bit i taget?

2. Hur bör en sådan blandning se ut?

3. Med risk för att låta dum, vad menas med att "slå av" växterna?

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Fånggrödor
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 22:48 »
Tycker det här med fånggrödor verkar himla intressant! Är helt ny på området, och undrar lite. Jag har en kolonilott på 100 kvm som jag tänkte odla olika grönsaker på.

1. Är det en bra idé att sätta fånggrödor på hela ytan när jag skördat på sensommaren/hösten eller ska jag köra en bit i taget?

2. Hur bör en sådan blandning se ut?

3. Med risk för att låta dum, vad menas med att "slå av" växterna?
det beror sig på om du ska höstså eller ej. Du kan hinna med en ätbar gröda till efter tidig skörd. Fånggröda kan ha många syften men åtminstone 2 är primära nämligen att fånga överblivna näringsämnen samt hindra kväveläckage. Att utgöra bladmassa för gröngödning är den andra. Vad som är fånggröda kan vara allt som växer och är önskvärt, dvs ej rotogräs. Att slå av gröda innebär att du hugger av den.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Fånggrödor
« Svar #2 skrivet: 23 mar-12 kl 06:31 »
När du väljer fånggröda tänk på växtföljd. Tex använd inte någon kålsläkting som fånggröda när du nästa år ska odla kål i det landet. Bovete är ett bra val då det ej är släkt med så många andra trädgårdsväxter. Vissa grödor kan övervintra och hindrar därmed läckage under längre tid, tex råg. Om grödan är frösättande se till att slå av den innan frösättning så att du slipper att grödan växer nästa år som ogräs.

kanatlia

  • Inlägg: 96
SV: Fånggrödor
« Svar #3 skrivet: 23 mar-12 kl 15:24 »
Tack Kraut!

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Fånggrödor
« Svar #4 skrivet: 24 mar-12 kl 18:06 »
Jag skulle nog inte satsa på bovete sent på säsongen. De växer ganska långsamt i början tycker jag.
Bättre alternativ är någon snabbväxande gräsart, typ engelskt rajgräs eller kanske höstråg som brukas ned nästakommande år.
Råg och rajgräs har båda djupa rotsystem vilket kan ta upp näring från en större volym. Använder man arter med grunda rotsystem
så finns risken att den otillgängliga näringen under rotsystemet lakas ur.
Bäst är väl antagligen diverse kålväxter, typ oljerättika, vitsenap och dyl. men kanske inte så lämpligt i grönsaksodling där andra kålväxter ingår.
Jag har använt havre och honungsfacelia en del. Mest för att det är vad jag råkat ha haft tillgång till. Havre etablerar sig snabbt, honungsfacelian
sämre. Den sistnämda lär också vara ganska kass som fånggröda då den tar upp kvävet i en lättlöslig form som lätt förloras vid nedbrukning
eller avslagning.

1. Ja
2. Odlas ofta i renbestånd. Räkna ut frömängden genom att räkna om utsädesmängd/ha från frökatalogerna till kvadratmeter och bredså.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

bobjones

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Fånggrödor
« Svar #5 skrivet: 27 jul-16 kl 19:15 »
Jag undrar om det funkar bra att så honungsört i potatislandet 2-3 veckor innan potatisskörd, i mitt fall denna vecka? Jag har en upphöjd bädd på markduk (ca 40 cm djup), stenhård, skorpbildande sandjord som jag vill strukturförbättra och kunna använda för ny sådd nästa år. Den innehåller mycket näring så kvävefixering är inte så viktigt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fånggrödor
« Svar #6 skrivet: 27 jul-16 kl 20:22 »
Man vänder ju runt så mycket när man gräver potatis, så jag tror man måste vänta till efter med att så något. Sandjord är väl knappast skorpbildande? Är det inte lerjord?

bobjones

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Fånggrödor
« Svar #7 skrivet: 28 jul-16 kl 11:38 »
Den innehåller lera men känns mer "sandig" i handen. Stämmer nog att fånggrödan kan skadas när potatisen ska upp. Får vänta.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fånggrödor
« Svar #8 skrivet: 28 jul-16 kl 12:51 »
Den innehåller lera men känns mer "sandig" i handen.

Mjäla eller lättlera.

bobjones

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Fånggrödor
« Svar #9 skrivet: 30 jul-16 kl 22:08 »
Mjäla eller lättlera.

Tack för bra input! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 3 användare
Be, Bustera, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser