Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kullager  (läst 1493 gånger)

vermania

  • Inlägg: 9
Kullager
« skrivet: 28 nov-14 kl 23:55 »
Håller på att bygga en maltrök (kölna) av en liggande plåttunna.  I tunnan ska jag ha ett roterande spett med trådkorgar på för kornet. Frågan är vad jag ska ha i änden av spettet för att det ska rotera fritt utan stopp? Skajag använda något sorts kullager? Har nollkoll på detta och tar gärna emot tips. Vill inte att spettet ska stickas ut ur tunnan förutom på motorsidan.

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Kullager
« Svar #1 skrivet: 29 nov-14 kl 00:40 »
Ett tips är att gå in på Julas hemsida och söka på "hjullager". Då ser du bilder på kullager som sitter i fästen: Flänskullager och Lagerbock. Då kanske du hittar vad du söker. Men jag skulle nog sätta kullagret utanför "röken", lagren mår inte bra av röken och vem vet vad som händer med fettet i kullagren, kanske går det in i malten. Kan du inte låta axeln gå genom tunnan och låta axeln sitta i två lagerbockar utanför tunnan ? Nu kan jag inget om maltrökning, men det låter som att du ska brygga öl, och öl är ju gott.  :)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kullager
« Svar #2 skrivet: 29 nov-14 kl 08:03 »
Det kan hända att glidlager av mässing skulle vara bättre........ eller rent av lager av oljekokad björk....och så skall väl lagren vara utanför tunnan så man inte får in vaselin eller olja med malten.
Jag har svårt att skapa mig någon uppfattning om hur du menar att det skall fungera.

Varvtalet är väl lågt efter vad jag kan förstå och rök är väldigt korrossiv och kullagerbanor är väldigt känsliga.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

vermania

  • Inlägg: 9
SV: Kullager
« Svar #3 skrivet: 29 nov-14 kl 09:51 »
Det här forumet är guld värt för oss som inte tänker längre än näsan;) Tack! Om jag nu sätter lagret på utsidan, hur kan jag täta utgångshålet i tunnan på ett bra sätt? Ska nämligen blötlägga kornet i samma kärl under rotation :) Kommer iofs bara fylla tunnan till hälften straxt under spettet men lagren lär väl påverkas ändå om det inte är tätt?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Kullager
« Svar #4 skrivet: 29 nov-14 kl 11:11 »

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Kullager
« Svar #5 skrivet: 29 nov-14 kl 16:45 »
Antar att tunnan ska vara liggande, gjorde en bild, stämmer den ? Axeln kan nog tätas med någon typ av fogtätning. Om du använder flänslager och sätter mot tunnan så får du en yta att täta mot. Med Lagerbock kan man alltid sätta en bricka på axeln som stoppar vätska. Vätskan börjar då droppa från brickan och når inte lagerbocken. Brickan är mörkblå på bilden.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Kullager
« Svar #6 skrivet: 29 nov-14 kl 17:33 »
Vill du ha grova lager så har jag ett gäng för axel Ø 50 liggande här. Både fläns-lager och stå-lager.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

vermania

  • Inlägg: 9
SV: Kullager
« Svar #7 skrivet: 30 nov-14 kl 22:28 »
Tackar! Ritningen stämmer, dock har jag glömt varför jag absolut skulle ha en cylinder. Borde gå lika bra med en rektangular behållare, och förmodligen billigare ;) Är inte säker på mått på spettet ännu men ska de vara 50mm i diameter återkommer jag till dig TiB :)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Kullager
« Svar #8 skrivet: 01 dec-14 kl 11:18 »
Bygga fyrkantigt borde bli mer användbart, om du bygger så du kan ta bort axel och korgar, så har du ett färdigt rökskåp för rökning av ex.vis kött.

Tilltugg till maltdryck är ju inte fel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Fiaaa

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser