Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smidesutbildning.  (läst 14142 gånger)

Rabies

  • Inlägg: 14
    • Blekinge
Smidesutbildning.
« skrivet: 11 nov-06 kl 10:51 »
Är det nån som vet nåt om: http://www.enandersmide.com/ har kontaktat dom för ett par dagar sen men de har inte hört av sig.

Hur är det annars med smides utbildningar? Bäckedals vet jag ju om men finns det fler måntro? Nu pratar vi såna som man kan gå med CSN-stöd annars kostar det lite väl tycker jag. Kan nog inte finansiera kursen annars.  :-\

//Jeppe

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Smidesutbildning.
« Svar #1 skrivet: 13 nov-06 kl 12:53 »

enda smidesutbildning med CSN (folkhögskola=gymnasiestudiestöd) är Bäckedal, övriga kostar pengar och kan ibland finansieras av arbetsförmedlingen, observera att dom är Dyra! Enander är duktig och bra så vitt jag vet, samarbetar inte han med gränsfors?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Smidesutbildning.
« Svar #2 skrivet: 13 nov-06 kl 16:07 »
Hej!

CSN nämns på följande sida, men jag vet inte riktigt hur sådant här fungerar. http://www.volund.se/utbildning.html

Vänligen

Edgar

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Smidesutbildning.
« Svar #3 skrivet: 13 nov-06 kl 17:57 »
Lasse Enander lär vara en av de bästa smederna på våra breddgrader. Han har också hållit kurser utomlands, bl.a i Ryssland. Kursavgiften är verkligen rimlig, 800 kr/dag inkl. lunch och kaffe.

Skulle själv ha lust att gå en kurs bara för att känna på det genuina hantverket.

Det är en härlig lukt i en smedja enl. min mening. Det kan bero på att jag växte upp lite i den miljön då jag bodde intill en bysmed och lekte med hans son i och kring smedjan.


« Senast ändrad: 13 nov-06 kl 17:58 av ollebolle »

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Smidesutbildning.
« Svar #4 skrivet: 13 nov-06 kl 18:32 »
Jag har gått i en enveckokurs hos Enander. I mina ögon är han väldigt duktig (har dock inga andra smeder att jämföra med). Enda saken jag minns var att han ibland gick ifrån gruppen och gjorde något annat. Så det var inte alltid så lätt att ställa en fråga.
Ässjan var bra, 5 (eller fler?) ässjor brevid varandra med bra uppsättning verktyg. Så man inte behöver stå och vänta på att grannen är klar med något verktyg. Dock bara en fjäderhammare.
De som gick 20 veckors kursen pratade jag bara hastigt med, men nöjda var dom. En föredetta kursdeltagare köpte koks av Enander till sin nystartade smedja.
Så en fick i alla fall jobb  :D

Vacker och inspirerande miljö där också, finns inte så mycket annat att göra än smida!  :o
/Attis

länken

  • Inlägg: 155
Re:Smidesutbildning.
« Svar #5 skrivet: 14 nov-06 kl 22:56 »
Hej!
Har gått forntida smide på Bäckedal i våras och måste rekomendera detta.Det är den billigaste av de kurser som jag vet och Kg  är en riktigt dukitig smed/lärare

Annars har Sätergläntan en ettårig smidesutb.
med påbyggnadsår.

http://www.saterglantan.se/lasar/smide_ar1.htm
Var där  förra våren och den verkar bra.

Smedja volund är oxå ett bra alternativ.Det är en ky-utbildning med rätt till csn.Kursavgiften är ca 75000 för ett helt läsår. Kan tyckas mycket,men räknar man på vad kol, järn +el till lufthammrarna kostar och det inte är någon gräns på vad du får göra åt ,så är det ett mycket rimligt pris om du är driven. Vill du gå vidare till Stenebyskolan i Dalslånged är nog smedja volund bästa alternativet.
Mvh Länken
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Smidesutbildning.
« Svar #6 skrivet: 15 nov-06 kl 15:47 »

Japp, skall du vidare till steneby så bör du glömma allt vad brukssmide heter, var där på besök och råkade nämna mitt intresse för former i vardagsföremål för kursansvarig ... fick be om ursäkt i en halvtimma....  och vet inte om jag någonsin blev förlåten...  Stenby sysslar med konst, konst! KONSTFACK!




L-K

  • Inlägg: 13
Re:Smidesutbildning.
« Svar #7 skrivet: 19 jan-07 kl 18:54 »
Hej på dej.

Har varit och nosat på Smedja Volund jag också. Blev dock lite småsvettig när jag såg kursavgiften.. MEN, här kommer ett grymt tips: Jag gick in på något som hette Stipendieguiden, en ren chansning, men jag fick reda på att det fanns hela 35 olika stipendier att söka. Där får man fylla i ungefär vad man tänt med pengarna, jag sökte under typ, kultur, hantverk och konsthantverk och så, det finna massa att fylla i!
Värt ett försök, eller hur! Lycka till!
Och by the way, om det är nån som vet nån grym smed i skåne som skulle ta emot en praktikant som vill lära sig en massa så please, säg till!!
Tjipp å hajk.

Lotus

  • Inlägg: 822
    • Ångermanland
Re:Smidesutbildning.
« Svar #8 skrivet: 30 maj-07 kl 21:58 »
Kanske en helkorkad fråga men kan man gå på kvällskurs i smide? Min sambo är jätteintresserad av smide men har svårt att komma ifrån under längre tid (mer än en vecka i sträck). Har funderat länge på att ge bort en kurs i present men det kan inte vara längre än en helg eller kvällskurser.  ??? Nån som vet?

Swemil

  • Gäst
Re:Smidesutbildning.
« Svar #9 skrivet: 02 jul-07 kl 19:55 »
Kolla med studiefrämjadet i din kommun...

icko

  • Inlägg: 138
    • Skåne
    • Ickos
Re:Smidesutbildning.
« Svar #10 skrivet: 10 jul-07 kl 00:26 »
En bra grundläggande utbildning i smide kan fås av Utbildning Nord
som är beläget Övertårneå kommun.
utbildningen är ca:1 år, prata med din handläggare på af.

Utbildning Nord har även andra hantvärksutbildningar.
Te.x. skinnsömmnad,reparationsskomakare,möbelsnickare,tapetserare,
sadelmakare,ådermålning,träsnide,kakel/klinkersättare,golvläggare,
murare,frisör,m.fl.m.fl

                                     icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Lova

  • Inlägg: 3
Re:Smidesutbildning.
« Svar #11 skrivet: 13 jul-07 kl 09:11 »
En bra grundläggande utbildning i smide kan fås av Utbildning Nord
som är beläget Övertårneå kommun.
utbildningen är ca:1 år, prata med din handläggare på af.

Hej! Vet du om man måste vara arbetslös för att få gå den? Kostar den någonting? Får man studiemedel?

Bergavind

  • Gäst
Re:Smidesutbildning.
« Svar #12 skrivet: 18 jul-07 kl 13:33 »
Jag måste komplettera tråden med följande:
En smidesutbildning finns också på Träakademien i Kramfors. Enligt skolan själv är det en av Sveriges bästa hantverksskolor och som elev är man berättigad till studiestöd från CSN.
Ska själv börja där till hösten och hoppas på det bästa.

www.traakademien.se

//Caroline

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Re:Smidesutbildning.
« Svar #13 skrivet: 01 aug-07 kl 04:14 »
Jag har gått en termin på sätergläntans utbildning. Av helt andra skäl än skolans kvalitet hoppade jag av. Det är en seriös skola med fokus på traditionella tekniker, inte så mycket svets och skärbränning. Man gör eget kol t o m, och här även en del teckningslära och kulturhistoria. Rekommenderas varmt, och är studiemedelsberättigat på högskolekvoten. Har för mig att det blev omkring 5-6000/mån inklusive material, mat och hyra.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

KKDOV

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Smidesutbildning.
« Svar #14 skrivet: 31 jan-13 kl 15:36 »
Har precis varit och besökt SMEDJA VOLUND i S:t Olof som drivs av konstsmeden Berth Johansson. VILKET PROFFS HAN ÄR!!! Han har dessutom platser kvar på sin ettåriga smidesutbildning och den är studiemedelsberättigad.

Ni som vill ha en gedigen hantverksutbildning kopplat till konstsmide på riktigt hög nivå, gå in på www.volund.se och anmäl er!! Pratade med eleverna som gick där och de var oerhört nöjda med utbildningen. Berth är en sann kreatör som pedagogiskt lär ut ett hantverk som få verkligen bemästrar som han gör!

Själv har jag bränt mina CSN-lån på utbildningar som inte gav nåt vettigt, men hade jag börjat om så skulle jag välja detta.

Anders B

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Smidesutbildning.
« Svar #15 skrivet: 09 feb-13 kl 22:17 »
sätergläntan är mkt bra, jag gick där 03 ock nu kan man gå 3 år om man vill ock har tur.

herr enander är också bra, han har jag gått kortare kurser för också.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Smidesutbildning.
« Svar #16 skrivet: 16 feb-13 kl 17:40 »
Jag tar emot lärlingar i min smedja, men jag bara en i gången, och för ungefär  tre månader. ;)
Kostnader, boende och annat får vi komma överens om. Jag har varit smed i 20 år. www.smedpeter.se
Hugade får höra av sej per epost.
mvh, Peter
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Ulla R

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
SV: Smidesutbildning.
« Svar #17 skrivet: 23 jan-14 kl 12:59 »
Hej,

idag finns det flera smidesutbildningar som är CSN-berättigade. Till de längre yrkesutbildningarna hör: Sätergläntan, Stenebyskolan och Järnakademien.
Kolla deras hemsidor om ni är intresserade.

Ulla Rasmussen

KP

  • Inlägg: 71
SV: Smidesutbildning.
« Svar #18 skrivet: 21 nov-14 kl 13:40 »
Jag återupplivar tråden, eftersom jag desperat söker utbildningar på helst ett år och uppåt.
Järnakademien ligger bra till geografiskt och verkar ge en gedigen yrkesutbildning, men de liksom flera andra har inträdesprover/arbetsprover som kräver antingen tidigare erfarenhet av smide och/eller konstnärlig talang. Jag gick en tvåveckors kurs i smide för flera år sedan, men sedan dess har det inte blivit något mer (barn och arbete kom i vägen...). Jag är värdelös på att teckna och har inga konstnärsambitioner. Jag är intresserad av byggnadssmide (har ett stort intresse för byggnadsvård och äldre byggtekniker), verktyg, bruksföremål, smide till eldstäder (jag "fuskar" gärna med lite mureri) mm. Inte konstsmide eller smycken med andra ord, även om jag uppskattar andras arbeten.

För en kortare kurs på under halvåret kanske det skulle gå att veckopendla om det inte är allt för långt från Höga Kusten-området. Annars är jag lite begränsad av vad som skulle fungera för resten av familjen.

Finns det någon utbildning för mig?

jokum

  • Inlägg: 8
    • www.kunstsmed.dk
SV: Smidesutbildning.
« Svar #19 skrivet: 22 feb-15 kl 21:22 »
Hej
Jag har gåt Stenebyskolan båda BA och MA, och det är en konstskola. om du vill lära dig byggnadssmide kan jag rekommandera Järnakademiet eller Säterglänten i sverige eller Hjerleid i Norge. eller gå lärling hos någon dygtig smed. jag känner flera som har går hos Völund och kan tyvär inte rekommandera detta. lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser