Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd angående förebyggande behandling av selenbrist - dräktig dvärgget  (läst 3136 gånger)

Angelina_22

  • Inlägg: 5
    • Småland
Hej!
Jag skulle behöva lite råd angående vad man kan ge en dräktig afrikansk dvärgget för att förhindra selenbrist hos killingarna. Vi hade väldig otur med våra killingar i vintras - och några av dem föddes med misstänkt selenbrist, de hade svårt att ställa sig upp och dia - var väldigt klena.

Vi har nu sålt vår bock och tänkte ta paus med killingar, men han hann med att smita in till flickorna när en av dem var brunstig strax innan han flyttade. Denna smitningsolycka har resulterat i att lilla Ida som hon heter ser väldigt dräktig ut nu. Beräknat datum för födsel borde bli någon gång i Oktober. För att förhindra samma elände som vi hade i vintras så skulle jag vilja ge henne extra selen så att killingarna inte ska födas med selenbrist. Jag har E-selen hemma, men har ingen erfarenhet av vilken mängd man bör ge eller under hur lång tidsperiod hon bör få det innan killingarna är beräknade?

Våra afrikanska dvärggetter har en Viltsten i hagen och en röd mineralhink med koppar (till får).

Vet att man kan behandla får förebyggande med selen för att förhindra selenbrist hos de nyfödda lammen, men vet inte hur man går tillväga med dvärggetter...mycket tacksam för tips och råd från andra mer erfarna getägare!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Jaså, det hann han med!  De är duktiga, de små liven!   :-* :o ;D ;D

  Jag skulle försöka beräkna vikten och dosera som till dräktig tacka.  Det står väl tacka på förpackningen?  Om det var misstänkt brist förra året, så kan du lägga dig i den övre delen av doseringen, men  överdriv inte.  Hur mycket en "tacka" väger enligt dem som gör de där etiketterna vet jag inte, det får vi fråga på fårtavlan.

  Någon här på forumet brukar rekommendera 1 veckas behandling och 1 veckas uppehåll för att undvika förgiftning.  Man jag känner inte till hur det fungerar.

  Hoppas att någon mera kunnig ser din tråd och svarar bättre!  ;)

PS:  Den som är misstänkt för att vara dräktig - är hon född nu i våras?  Är hon tillräckligt stor själv för att föda utan bekymmer?
« Senast ändrad: 25 aug-13 kl 11:15 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Visst blir det "smitningsolyckor" ibland! Bra att geten faktiskt ser dräktig ut, så du har chans att förbereda henne inför killningen.
Som Trollmor säger ska du helt enkelt dosera enligt vad som står på paketet med E-selenet. Ge varje dag (om det nu inte är ett preparat som endast ska ges i engångsdoser) under de sista 2 månaderna före killningen. (Du kan börja direkt, m a o.) Selenet smakar rätt illa, så häll det gärna över det kraftfoder hon även bör få nu under högdräktigheten. Om du vill kan du ta en hutt selen själv, det piggar upp även en mänsklig kropp ;) .
Lämpligt kraftfoder kan vara hel säd, betfor och pellets till mjölkkor, eller en blandning av dessa. Något/några hekto per dag torde räcka till en dvärgget. Har hon redan killat i år bör du skilja ifrån den killingen nu, eftersom Ida behöver sina krafter till den lille i magen, och inte ska behöva producera mjölk till en äldre killing ovanpå det. Du kan behöva mjölka ur några gånger efter frånskiljandet om du känner att hennes juver blir mycket spänt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
  Selen smakar absolut ingenting!  Men E-vitamin har en rätt stark smak.  De perioder då jag behövt detta, har jag tyckt att det varit gott, men inte outspätt.  Liksom B-vitamin kan det bränna i munnen.  Man kan också blande det med vatten.

  Om geten är tjuvbetäckt i ung ålder, och i minsta laget för att kunna föda utan problem, så bör man "göda" henne under första hälften av dräktigheten, men akta sig för att "göda" fostret mot slutet av dräktigheten, ty under den perioden tar fostret det mesta av näringen som modern får i sig, och hon växer inte själv.

  Och som skräptanten säger, Ida behöver sin näring själv, det är inte läge att producera mjölk dessutom!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Angelina_22

  • Inlägg: 5
    • Småland
Hej igen! :)
Tack för era svar, har inte börjat ge selenet ännu - känner mig osäker på doseringen, har ju ingen erfarenhet av att ge i förebyggande syfte och förgiftning vill man ju inte orsaka!

På förpackningen finns inte getterna nämnda alls, typ alla andra djurslag utom getter står med... ??? Sen står det också att E-selenet bör endast ges till de djurslag som står nämnda på förpackningen - till andra djurslag ger man på egen risk står det. Ändå var det detta personalen på Lantmännen sa att jag skulle ha. Så nu är jag lite osäker på hur jag bör göra. Tacka och lamm står med på förpackningen, tror det var 2 ml/dag för lamm om jag inte minns fel. Och högre dos till tacka förstås.

Ida är en liten dvärgget så skulle ju tro att hon väger ganska mycket mindre än en tacka. Men hon är inte för ung för att få killingar, hon har fått två tidigare kullar. :) Trots att hon är liten till växten så har hon fött sina tidigare killingar utan problem, första gången fick hon tvillingar som var friska och pigga. Nu i vintras fick hon fyrlingar. :o Dock var en dödfödd och två av de andra var mycket klena och dog de första dygnen efter födseln. Det är alltså endast en killing som finns kvar av de fyra och hon klarade sig endast för att jag till slut fick ta in henne och flaskmata. Hon var också klen och ville inte dia o.s.v. Som sagt, vi hade väldig otur med våra killingar i vintras. Så nu vill man göra vad man kan för att undvika att de föds svaga och med selenbrist om det var det som spökade på hennes tidigare kull.

Skönt att höra att man kan ge selenet i kraftfodret så man slipper bråka med henne och tvinga i det dagligen. I nuläget har hon fått lite blandning av krossad havre/korn  per dag och så lite knäckebröd som hon älskar. Men bör kanske även köpa lite betfor för att hon ska få i sig tillräckligt?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
  Bra att du tänker dig för!  :)  "På egen risk" brukar de skriva i tid och otid numera.  På min förra kamin stod det på en påskruvad skylt:  "VARNING!!  Kaminen kan bli varm vid användning!"  ::)  Dosera som till tacka!  Om du misstänkte brist förra året, så är ju det en större risk än förgiftning.

  Storleken på hela geten är bara en fingervisning om hur det kan gå vid förlossningen.  Det som betyder något är om fostrets huvud, bogparti och höft kan passera igenom den benring som är "porten ut till livet".  Tidigare genomgången förlossning har förmodligen vidgat denna benring medan den var ung och tänjbar, så då borde detta inte vara något problem.  Överdriven fetma kan i vissa fall hindra en normal förlossning, men i övrigt kan du bara försöka se till att Ida får det hon och ungarna behöver.  Tvillingar första gången => troligen flerfödsel denna gången också!  Vi hoppas att hon inte smäller till med fyra igen ...  :o  När det är många foster kan det bli trångt inne i modern, och både navelsträngar och småsyskon kan bli ihopklämda.  Ibland är moderkakorna ojämlikt fördelade.  Även förlossningen kan bli problematisk, om någon ligger med ryggen mot förlossningskanalen och inte förmår flytta på sig när värkarna pressar på.  Fyra fötter samtidigt har också förekommit, men det är lite lättare att rätta till.

  Säkerheten ökar om du har möjlighet att övervaka förlossningen.  Men många djur vill vara i fred när de föder, så man får försöka göra en avvägning.  Även vi människor behöver ju sova. ;)

  Jag har för mig att dvärggetter är kända för att ha mera bekymmer med överutfodring än underutfodring.  Om hon älskar knäckebröd, så kan du prova att göra en liten smörgås åt henne, med selenet iblandat i något gott pålägg.  Kolla först vad hon gillar, och vad som fungerar för dig!  Jag tvivlar på att hon behöver lockas att äta extra.  Se bara till att hon har tillräckligt med grovfoder och med salt och mineraler.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Ha ha, jag har alltid trott att det var selenet som smakade pyton, och inte det inblandade E-vitaminet! En lär sig nåt nytt varje dag...

Även om dvärggetter gärna lägger på sig, gäller det mest djur som inte producerar (alltså inte ger di eller är dräktiga). Jag tror inte du behöver oroa dig över att ge din Ida lite kraftfoder varje dag.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser