Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska de ha annan mat?  (läst 1746 gånger)

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
När ska de ha annan mat?
« skrivet: 22 sep-12 kl 16:06 »
Som nybliven getägare undrar jag hur man vet när det är dags att börja ge hö?
Ännu så länge betar de friskt på ängen och det är barmark större delen av året här.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: När ska de ha annan mat?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-12 kl 16:55 »

Jag är också nybliven getägare så jag ska väl inte komma här som en blind som leder en döv men jag har i alla fall börjat ge hö nu och baserat det enbart på getternas intresse. De verkade helt plötsligt lite småhungriga en dag här och sätter glatt i sig av höet som de var helt ointresserade av i somras. De får hö för att de verkar vilja ha hö helt enkelt och jag skulle tro att dina getter kommer säga till  när maten de hittar inte räcker (det börjar med försynta bräkanden och slutar med en demonstration på din farstutrapp om du inte är uppmärksam nog ;)), men jag förstår om mitt hippietänk inte fungerar för alla. ;)

Tilläggas skall att jag bor i Västerbotten och här har vi redan haft flera nätter med minusgrader och i morse var det rent frost, gissningsvis har näringsvärdet i födan de kan hitta själva sjunkit längre här.

//Z
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När ska de ha annan mat?
« Svar #2 skrivet: 22 sep-12 kl 17:28 »
... en demonstration på din farstutrapp  ...
;D  Just så, helt rätt!  ;D  Och ja, de kan gott få vänja magen lite sakta.  Om de äter för blöt mat, kan de få diarré bara av allt vatten i maten.  Gäller även mitt i sommaren.  Det beror förstås också på vad du har fått tag på för hö att erbjuda dem.  Har du ont om det, så kan det vara värt att vara rädd om stråna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: När ska de ha annan mat?
« Svar #3 skrivet: 27 sep-12 kl 08:28 »
Tack för tips!
Ännu är det mestadels runt 10 grader här och till synes gott om gräs och även blad på träden, så jag gissar att det inte är nödvändigt ännu. Fast igår när det hade regnat hela dagen och de troligen hängt inne hela tiden verkade de vara lite hungriga på kvällen.
Ska dock skaffa hem hö snarast så vi är beredda och kan testa lite :-)

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: När ska de ha annan mat?
« Svar #4 skrivet: 27 sep-12 kl 09:53 »
Jag hade nog skyndat hem med höet och slängt in några tussar om dagen till dem för att sakta öka mängd.. Det är knappt någon näring kvar i gräset nu å så får de vänja magarna under en längre tid :)
Det blir vad du gör det till!

Sussilo

  • Gäst
SV: När ska de ha annan mat?
« Svar #5 skrivet: 27 sep-12 kl 10:00 »
Jag hade nog skyndat hem med höet och slängt in några tussar om dagen till dem för att sakta öka mängd.. Det är knappt någon näring kvar i gräset nu å så får de vänja magarna under en längre tid :)

Instämmer! Jag hade börjat kvällsfodra med hö :).

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: När ska de ha annan mat?
« Svar #6 skrivet: 06 okt-12 kl 13:20 »
okidok! Will do.

Förövrigt tycker jag att detta forum är fantastiskt bra. Så mycket värdefull erfarenhet man får ta del av :-)

Tack alla!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser