Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smal get!  (läst 1503 gånger)

StoraG

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Smal get!
« skrivet: 02 sep-12 kl 16:03 »
Hej! Ny i gruppen. Har suttit o sökt runt på google om fakta om getter, men måste ju säga att det finns sjukt dåligt med fakta. Vi skaffade i alla fall 2 dvärggetter, bockar, för 1 vecka sen. Har aldrig haft getter förut, men har läst det som finns.
De bodde i en stor hundgård hos förra ägaren o gick ute o betade ibland tror jag. De fick havrekross där, och barnet verkade mata med mycket frukt o morötter. Vad jag förstått så behöver inte getter ha kraftfoder, de är ju grovfoderätare. De går nu i en hage med alla möjliga trädsorter, en hel del sly, men de står gärna upp på träden för att nå blad högre upp. De får även hö just nu då den ena geten varit lite dålig i magen.
Julle däremot var lite ofräsch när han kom hit. Smal över ryggen, men tycker han blivit ännu smalare. Och verkar dessutom inte riktigt lika pigg som förut. Han är med fram och hälsar som vanligt, men inte alls lika pigg på att göra saker.
Avmaskning, hur ser ni på den saken? Tror ej dessa getter blivit avmaskade...
kan man ge något tillskott för att Julle ska gå upp? Han har ju trots allt lite mage, men är ändå smal över rygg och revben.
De har en mineralsten för nöt i hagen, som jag läste att de skulle ha. Vissa skriver också om viltsten!?
Ja, jag tar mer än gärna emot all fakta om just utfodring av getter!
Mvh Linda

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Smal get!
« Svar #1 skrivet: 02 sep-12 kl 18:13 »
 :D Välkommen till vårt gäng av getälskare!! :D  Det är väl lite svårt att säga efter bara en vecka, åt vilket håll det går.  Ett sätt att ge oss chansen att spåna bättre är att ge oss ett par bilder att titta på.  Har du hittat till sajden Fias Co Farm?  Där finns mycket matnyttigt.

  Dessvärre är dvärgisar inte riktigt min grej; men jag vet att dom är ömtåligare för överfodring än svensk lantras.  Bockar är i allmänhet ömtåligare för att få urinsten vid för mycket mat.  Som det låter har de inte lidit av svält på förra stället.

  Att de står och sträcker sig efter löv är minst sagt normalt!  Man kan skicka ett träckprov till SVA och få veta vad de har för parasiter.

  Ålder på killarna?  Har de apparaten kvar intakt?  Dessa två frågor kan deras horn besvara!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

StoraG

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Smal get!
« Svar #2 skrivet: 02 sep-12 kl 22:04 »
Tack för ditt svar! :)
Ja, det är ju väldigt svårt att avgöra efter bara 1 vecka. Men han är då inte fin i hullet kan jag säga...
Mulle, den andra, var väldigt tjock när han kom, men har gått ner en del och är betydligt finare i hullet nu. :)
Ska absolut kolla in Fias Co Farm. :)
De verkar annars väldigt nöjda med sitt liv här. De äter friskt av allt som finns i hagen. Efter mycket ombyggnad håller de sig nu kvar i hagen. ;) Riktiga rymningspojkar de första dagarna, då undrade vi vad tusan vi hade gett oss in på. :P
Ska absolut ta lite bilder, kan ju vara lättare att se då. :)
De har alltihopa kvar, så de är "riktiga" bockar så att säga. :P Och de är 2 år. :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Smal get!
« Svar #3 skrivet: 02 sep-12 kl 22:06 »
Då kan vi utesluta ålderssvaghet, och nedstämdhet pga bristande förmåga.  Men brunsten har börjat, så något borde de påverkas av den.

Bilder är inte bara användbara, de är oftast trevliga också!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare
Anders Flix, Stengrim, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser