Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getters livslängd ??  (läst 8994 gånger)

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
Getters livslängd ??
« skrivet: 28 apr-12 kl 14:53 »
Jag har fyra getter (bocken bar sig illa åt så han fick försvinna) och de är födda 2006, 2007 och 2008 (2 st tack vare den hädangångna bocken).......... Hur gamla blir de normalt ?? Jag har ingen aning om vad det är för sort tyvärr, kan bara berätta att de äter upp och sönder allt man vill ha kvar när de slinker ut ur sin hage........

Funderar på att låna in en bock i lite lagom god tid innan de blir för gamla så ett ungefärligt svar vore trevligt.

Lars A

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getters livslängd ??
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 18:03 »
På A svarar jag 10 - 15 år, om de inte drabbas av CAE eller annat som förkortar deras liv.

På B svarar jag helst före 2 års ålder om det är första gången.  Bäst vid 1 års ålder, inte tidigare.  Sen hårdnar benringen som fostret ska igenom, och förlossningarna riskerar att bli svåra, till och med så svåra att både mor och barn mister livet i plågor.

För det var faktiskt två frågor du ställde, även om du kanske inte såg det själv i hastigheten!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Getters livslängd ??
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 21:03 »
Jag avråder mycket starkt från att försöka få getterna att klara en förlossning!  Av exakt samma skäl som Trollmor!
 (:) Jag kan inte se att det är förenligt med en god djurhållning, utan snarare är att betrakta som förberedelse till djurmisshandel, och det vill Du väl inte?!  Du frågar ju faktiskt om råd och det skall Du hedras för! o:)  Mvh /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Getters livslängd ??
« Svar #3 skrivet: 29 apr-12 kl 00:23 »
Ajoj...... jag som närmast skällde på den hädangångna bocken för att han satte på väldigt unga getter !! Eftersom de yngsta är fyra år ungefär så är det ju kört om jag skall kunna ha gott samvete........ Ond djurhållning tänker jag inte ägna mig åt det minsta (bara hindra dem från att äta rent i tomat- och penseodlingar !! Damen på handelsträdgården kallade getter för charmiga när jag häromåret var och köpte NYA penseer till blomlådorna utanför stallet !!). Getterna är egentligen inte mina men de har på något vis hamnat på mig ändå........... hopplösa men kul och de skall inte lida !! De har haft lördagsmys (??) idag med bark och knoppar från päppel- rönn- och körsbärsträd som jag kapat ner.

Jag tackar för infon och skall inte utsätta dem för några dåligheter som jag kan undvika !!

Lars A

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Getters livslängd ??
« Svar #4 skrivet: 29 apr-12 kl 00:33 »
Nu när jag tänkt igenom den chockartade infon så är det ju som så att jag har två som redan blivit mödrar............... det är förstås de som är sex och fem år gamla.......... de yngre är obetäckta.  Skulle det kunna vara rimligt att låta de äldsta bli betäckta igen ??

Vad är CAE (jag vet att det finns internet nu när jag redan ställt frågan.......) ?

Jag verkar ju kunna räkna med att de skal leva bra länge än så egentligen är det ingen brådska med att föröka dem

Lars A - igen

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getters livslängd ??
« Svar #5 skrivet: 29 apr-12 kl 08:46 »
Eftersom du är så mån om dina trädgårdsförstörare (getter är expterter på sånt, till bland annat handelsträdgårdens glädje!) så bör du nog försöka få tag på en veterinär som kan ge goda råd.  Alltför unga mödrar är förstås inte heller bra, och betydligt vanligare än ditt problem.  Men ingen idé att "skälla" på bocken, han följer bara sin bockaktiga natur!  ("Såna ä di, sa tant Cordelia.")

Modellen för fredagsmys verkar helt underbar, det där är precis sån mat som getter tycker om och mår bra av!

CAE = Caprint Arthrit- och Encefalit-Virus, en äcklig liten organism som smittar genom främst råmjölken, men kan även smitta med blod eller sperma.  Så ligger den där helt tyst och stilla tills geten når en ålder av cirka 5 år.  Då börjar den föröka sig som virus brukar, och geten drabbas av diverse symptom, olika beroende på var den eländes svårutrotade virusen råkar sätta sig.  Det kan bli en sakta ökande hälta, oftast i ena bakbenet, och geten blir så småningom sittande, utan att verka vara påverkat på annat sätt.  Några kan magra av nåt fruktansvärt, och på kort tid se ut som skelett.  En och annan får en fruktansvärd huvudvärk, och står en dag och stirrar in i väggen.

Så CAE är på goda grunder föremål för ansträngningar att rota ut den!

Eftersom du har gott om tid, kan du ju surfa runt här på gettavlan och höra efter om det kan finnas nån get eller getägare som du kan köpa ett par killingar av när det börjar bli dags?  Bed att få träffa den blivande modern, och gör andra undersökningar för att få tag på en trevlig individ, eller två.  Titta på Bergsblommans bild från Getalmanackan, där Elsa hälsar på Iris för första gången!  Den gamla ensamma geten verkar mycket nöjdd med nytillskottet i flocken!  Iris är för övrigt troligen fortfarande i lämplig ålder att få en liten, om du skulle vilja köpa en därifrån.  Men då får du ju ta det som blir, pojke eller flicka kan man inte välja i förväg!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Getters livslängd ??
« Svar #6 skrivet: 29 apr-12 kl 22:38 »
Jo, de må vara tokdumma trädgårdsförstörare men de är ändå lite charmiga........ Tänkte läsa på en smula och sen välja ut några aspar för hamling så kan monstren få aspfoder också om vintrarna.

Skall konsultera den vanliga hästveterinären vid nåt tillfälle när han ändå är här......

CAE ställer jag mig lätt bakom att utrota..... inget trevligt !! Någonting annat än att de bär sig åt som de gjort hela tiden har jag inte märkt av på någon av dem men ibland har jag undrat över att det verkar knäppa om frambenen på dem....... gör getarmar så ?? Ingen av dem verkar ha några problem med att springa omkring o göra allehanda jävelskaper eller  hoppa upp på ett skjultak på den lätta sidan och sen ner via ett annat och ett nästan tvåmeters hopp ner på marken......... Lite tom blick har de allt men ingen står o tittar in i bovägga eller verkar ha huvudvärk........ Magra är de inte heller utan de verkar må prima. Hur vanligt är CAE ??

Tack och bock, jag skall kika runt lite

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getters livslängd ??
« Svar #7 skrivet: 29 apr-12 kl 22:46 »
 ;D de där verkar må bra!  Hoppa från bodtaket, typiskt getter!  ;D

CAE är tyvärr ganska vanligt.  Ett sätt att befria en grupp från gisslet utan att samtidigt offra en massa get-DNA är att föda upp alla killingar helt skilda från mödrarna.  Killingar som ska gå till liv tas från modern direkt vid förlossningen, och föds upp på t ex komjölk.  Jag vet en som lyckades utrota sjukdomen ur sin besättning på det sättet.  Men han har även kor, och kalvarna kan dricka den mjölken utan att bli sjuka.

Att ta löv är arbetskrävande, men du kommer nog att tycka att det är värt jobbet när du ser hur glada de blir åt en kärve löv mitt i vintern.

Förresten får du gärna lägga ut en bild här på dina älsklingar!  När dom hoppar från taket eller gör nåt annat bus.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Getters livslängd ??
« Svar #8 skrivet: 30 apr-12 kl 00:02 »
Jag skall se vad jag kan hitta i bildväg........... Lite jobb med att hamla fram o ta hand om lövhö eller vad man nu skall kalla det får man kosta på sig.........

Återkommer

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Getters livslängd ??
« Svar #9 skrivet: 30 apr-12 kl 17:54 »
Hej!
På tal om knäppande ben. Jag har också en get med knäppande framknän.
Det har hon haft sedan 1-2 års åldern, hon är nu sju år och de knäpper fortfarande.
En getuppfödare sa till mig att hon troligen inte lever längre än till sin 8-årsdag med de benen. Tydligen ska knäppande leder bli ont värre när geten blir äldre. Men hon skuttar och hoppar och lever ännu i alla fall! och jag hoppas hon får fortsätta med det ett bra tag till!   :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getters livslängd ??
« Svar #10 skrivet: 01 maj-12 kl 19:56 »
Lite jobb med att hamla fram o ta hand om lövhö eller vad man nu skall kalla det får man kosta på sig.........
Det är absolut värt jobbet! Getterna är mycket förtjusta i torkat löv, det prasslar och kraskar belåtet i lagården efter servering :) ...när löven är uppätna ska topparna på småkvistarna ätas upp och grenarna ska barkas, om det är en sort som getterna gillar.
Den som är ekonomisk lägger sedan resterna i sin flisningshög (om sådan finnes på gården) eller kör det i kompostkvarnen och använder "hugget" i trädgården...går fint att lägga riset på eldehögen oxå, för den som är bekväm :-[ .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getters livslängd ??
« Svar #11 skrivet: 01 maj-12 kl 21:54 »
Avgnagda kvistar är fina att tända brasan med, för den som lagar mat med hjälp av eld.  Om nu det kan påverka getternas livslängd ...  :-[

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Getters livslängd ??
« Svar #12 skrivet: 04 maj-12 kl 16:11 »
Dessutom blev en av hustruns kollegor i skolan eld och lågor när hon fick klart för sig att man kunde ta nåt knotigt o krokigt med lagom ung bark på o kasta in till getterna och få det avbarkat......... Det skulle bli nåt slags prydnad.............

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getters livslängd ??
« Svar #13 skrivet: 05 maj-12 kl 00:08 »
;D ja det arbetet brukar de inte strejka ifrån, och inte lär det minska deras kommande livslängd!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Getters livslängd ??
« Svar #14 skrivet: 05 maj-12 kl 16:26 »
Det beror väl mycket på vad som kastas in? Gullregn? ??? Rodhodendron ??? Vårtibast ??? Jag tror man får nöja sig med giftfria grenar!   Och det vet Trollmor mycket väl! ;)
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getters livslängd ??
« Svar #15 skrivet: 05 maj-12 kl 16:29 »
Ja, ja, men det var väl självklart ...   :-[ o:)  Jag räknade inte heller med att TS skulle ge sig till att släppa ut dem att beta av mittremsan på motorvägen ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Getters livslängd ??
« Svar #16 skrivet: 17 jan-13 kl 23:02 »
Jag har hittat en bild på mina getter men jag är inte människa att fatta hur jag skall göra för att få in den ..............

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Getters livslängd ??
« Svar #17 skrivet: 17 jan-13 kl 23:06 »
Kom på det själv men bilderna var för stora.......... fixar.......

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Getters livslängd ??
« Svar #18 skrivet: 17 jan-13 kl 23:18 »
Lite gamla bilder...... tre ganska vita och en brun....... Är det nån speciell sort som går att känna igen eller är de bara getter rätt och slätt ??

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Getters livslängd ??
« Svar #19 skrivet: 17 jan-13 kl 23:22 »
Den bruna är urgeten...... den lilla geten bredvid den bruna är med på alla tre bilderna.... Den som har en massa svart i ansiktet är den lilla getens (senare) dotter och den som är delvis skymd och har lite brunt på ryggen är den bruna getens andra dotter.....

Solklart ??

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getters livslängd ??
« Svar #20 skrivet: 07 mar-13 kl 12:28 »
Konstigt att jag inte sett denna tråden förut ... ???  Men solklart, javisst!  På en av bilderna syns ju tydligt att de är mor och barn.  Men så små horn vid den åldern, har jag aldrig sett förut.  En närbild på hornen skulle kunna ge mera upplysningar.

  Jag tycker det ser ut att funka bra för dig med tre getter för närvarande.  Onödigt att skaffa 300, som de snabbt blir om man börjar låta dem föröka sig.  De verkar inte avmagrade i alla fall!  Tack för att du delade med dig av bilderna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser