Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på höhäckar o mattråg.  (läst 37713 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #100 skrivet: 16 okt-13 kl 09:10 »
Klurigt :) ! IBC-tankar är bra till möe!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #101 skrivet: 17 okt-13 kl 16:54 »
min bästa var att lägga höt runt en gran med kvistarna ända ner. inte mycket tramp eller prutt eller pink i höt tämligen regnfritt. inget spring och knuff. Men efter 3 vintrar var granen också barkad och död. så nu sprider jag småhögar längs staketet och i stamklykor och stenrösen. när det är för eländigt får de hö i  murarbaljor.
Funkar inte bra men duger. Hoppas dock på inspiration till en häck.
Tycker dock det är viktigt att alla ska få äta på en gång och det kräver fler ställen en ett att servera mat på. Disken är ju annars att någon bara får äta för lite eller ensidigt de de andra inte vill ha.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #102 skrivet: 18 okt-13 kl 21:54 »
Äntligen en stund över. Har varit mycket som blev tvunget att göras de senaste dagarna. Men nu har jag fått tid över för foderbord mått skissen. Nu är bordet som sagt i storlek för större getter och får. Den fungerar bra men om jag skulle ändra något så skulle jag nog antingen höja eller minska djupet med 3-5cm för att öka vinkeln på hö häcken något för de som har större horn.


Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #103 skrivet: 15 nov-13 kl 18:27 »
har någon använt armeringsnät och hur har ni gjort?

Tänkte göra en i höbalsmått o fylla på med ribbor så det blir 5cm mellanrum lodrätt.

De jag har inne nu funkar bra förutom att ribborna går av och jag får lirka ut getter var o varannan dag ur häckarna. är rädd att de ska göra illa sej på de vassa ribborna, skruvarna eller ännu värre lyckas komma åt kraftfoder o hönsmat. Det är takläktsribbor skruvade i nerkant i en fasad staketliggarbräda de är ju typ 45grader på ena sidan o ger en bra vinkel på häcken, med täckta sidor blev det stadigt. sen hade jag lutande brädor mot taket i överliggaren med kycklingnät så de inte kan rymma och det är lätt att ge hö utifrån gången i flera boxar funkar jätte bra förutom att bocken river fortare än jag hinner laga. har ställt en masonit skiva som extra putta fram höt till ribborna. ska försöka fota. har även skruvat en ribba på väggen som vattenhinken (halvrund) hänger på och ett balsnöre under den rullade kanten, knuten på utsidan så inget på insidan går att fastna i, sen tog jag hålsågen och borrade hål över hinken, så stoppar man in vattenkannan o fyller på vatten utifrån. mycket uppskattat av get vakter som slipper gå in till getterna och riskera rymningar ut till  den goa hönsmaten.
men de river hö häckarna så armeringsnät häck är helgens projekt.

Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #104 skrivet: 15 nov-13 kl 22:16 »
Jag tror att jag redan har sagt det, men ett eftergivligt nät (Gunnebo) klarar bockens revirmarkerande.  Han är stark när han slår in sin doft i den viktigate inredningen.  Om det bara inte blir glipor där någon klöv eller killinghuvud kan fastna, så borde armeringsjärn avgjort vara tillräckligt starkt!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser