Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äpplen 2016  (läst 1875 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Äpplen 2016
« skrivet: 23 aug-16 kl 19:02 »
Nu börjar vi plocka äpplen, många har blivit riktigt fina. Det blir först som matäpple, sedan fallfrukt till äppelkaka och mos. Stackars jag får äta mycket äppelkaka som dessert.

Detta är från några gamla träd med gyllenkroks astrakan, ett typiskt äpple för trakten.

Vi får runt 1/2 kubik goda äpplen från dessa träd.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Äpplen 2016
« Svar #1 skrivet: 24 aug-16 kl 04:29 »
Vissa har det bra 👍
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Äpplen 2016
« Svar #2 skrivet: 24 aug-16 kl 09:35 »
Det verkar bli en stor äppelskörd i år.

Ovanligt många äpplen på Transparent blanche-trädet, jag har till och med gallrat bort en del kart. Men de verkar bli ovanligt små. Har inte haft så stora problem med monilia som vissa andra år, kanske för att jag har varit snabb med att plocka bort angripna äpplen, städat undan fallfrukt dagligen och i största allmänhet hållit rent under trädet. Det kalla vädret under augusti har gjort att monilian inte utvecklar sig så snabbt som annars, inga äpplen har hunnit bli helt genomruttna innan jag har upptäckt dem. Många av dem har någon slags insektsangrepp - ett litet hål i skalet med en kanske 5 mm stor svart fläck runt. När ett äpple får monilia så börjar det i så fall vid insektsangreppet.

Även Åkeröträdet som vissa år knappt har gett någon frukt alls, har något tiotal äpplen i år.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Äpplen 2016
« Svar #3 skrivet: 25 aug-16 kl 16:49 »
Både Astrakan och Transparant Blanche mognade för några veckor sedan, men nu börjar de bli mjöliga och tråkiga. Det gick fort i år.
Getingarna är fler än jag någonsin sett på äpplena. Städade undan fallfrukt igår och där fanns tusentals getingar. En del följde med i skottkärran, men många fortsatte rumla runt i gräset. Ingen brydde sig om mig, lyckligtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Äpplen 2016
« Svar #4 skrivet: 25 aug-16 kl 17:15 »
Både Astrakan och Transparant Blanche mognade för några veckor sedan, men nu börjar de bli mjöliga och tråkiga. Det gick fort i år.
Getingarna är fler än jag någonsin sett på äpplena. Städade undan fallfrukt igår och där fanns tusentals getingar. En del följde med i skottkärran, men många fortsatte rumla runt i gräset. Ingen brydde sig om mig, lyckligtvis.

Transparant Blanche tål inget, det vet vi och har inga sådana äpplen här. Hade på ett annat ställe.
Men Gyllenkroks Astrakan fungerar än ett par dagar efter plock, de står utomhus i en hink och är lika fina nu som tidigare. Det blir mos och äppelkaka i kvadrat.

10 burkar lättsockrad mos och 10 burkar mos med vanilj. Och ännu mera äppelkaka till frysen.
« Senast ändrad: 25 aug-16 kl 21:42 av Gilbert »

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äpplen 2016
« Svar #5 skrivet: 03 sep-16 kl 07:57 »
Äppelåret 2016 innebär 0 äpplen på våra 14 träd. Små gröna larver käkade upp allt på träden i maj. Ett litet äppelträd dog och ett päronträd. De andra satte blad igen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gilbert

  • Gäst
SV: Äpplen 2016
« Svar #6 skrivet: 03 sep-16 kl 08:18 »
Många planteringar har haft det svårt i torkan i sommar. Allt från äppelträd till tujahäckar har torkat.


torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Äpplen 2016
« Svar #7 skrivet: 03 sep-16 kl 09:47 »
En av mina grannar blev av med två äppelträd i stormen för en vecka sedan. Det ena knäcktes helt och hållet, det andra lade sig ned men hängde fortfarande ihop med roten. Det är uppstagat nu och verkar leva, får se hur länge det klarar sig.

Jag har märkt att mitt Transparent Blanche-träd verkar ha släppt ifrån sig alla äpplen med insektsangrepp, de som fortfarande hänger kvar på trädet nu har inga svarta fläckar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser