Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra på bigarråträd  (läst 3657 gånger)

Behrouz

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
Ohyra på bigarråträd
« skrivet: 25 jul-16 kl 02:21 »
Min bigarråträd angripps av ohyra på bladen. Bladen blir svart och torkar ut och dör. Har använt grönsåpa utan resultat. Hur gör man för att få bort de?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ohyra på bigarråträd
« Svar #1 skrivet: 26 jul-16 kl 18:23 »
Steg ett är att lista ut vad för sorts ohyra det är. Om de flyger upp eller klättrar på stammen eller hur de gör, och var de övervintrar.

andtol

  • Gäst
SV: Ohyra på bigarråträd
« Svar #2 skrivet: 26 jul-16 kl 18:39 »
Många av våra fruktträd har problem i torkan.

Bladen skrumpnar och torkar ihop. Löss är vanligt, jag ska säga att det är snarare en regel än undantag. Eftersom träden är svaga av torkan så är motståndskraften inte så hög. 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ohyra på bigarråträd
« Svar #3 skrivet: 26 jul-16 kl 18:51 »
Ja, jag har nog aldrig sett så mycket bladlöss som i år. Om det är problemet i just detta fall vågar jag dock inte säga. I sådana fall skall de vara lätta att upptäcka längst ute på kvistarna, de lämnar inte träden under dagtid.

Behrouz

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: Ohyra på bigarråträd
« Svar #4 skrivet: 28 jul-16 kl 00:39 »
Det är troligen bladlöss. Det är massor små svarta insekter på bladen. Bladen skrumpnar och torkar ihop. Hur gör man för att bli av med de eller förhindra de att få fäste på trädet?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Ohyra på bigarråträd
« Svar #5 skrivet: 28 jul-16 kl 00:52 »
Är det ett större träd behöver man inte göra något...Testa med lite rödsprit i såpan om det är ett litet nyplanterat träd...Vattenslang med kallt vatten och pilla lite på krypen kanske, så spolas dom bort lättare...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser