Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grönsaksodling i växtzon 6  (läst 5015 gånger)

välås

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
grönsaksodling i växtzon 6
« skrivet: 01 sep-14 kl 19:25 »
Hej alla!

Kan ni vara snälla och lista grödor, alltså ettåriga, som funkar bra att odla i Härnösandstrakten, några mil in i landet. Går sommarsquash, bondbönor, sockerärt, rotselleri mm? Jag vill bli självhushållare i denna trakt och också hålla med djur: gris, getter, höns och kanske bin, allting småskaligt för husbehov.

tack på förhand!!

Välås

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: grönsaksodling i växtzon 6
« Svar #1 skrivet: 01 sep-14 kl 21:33 »
Potatis blå Congo och morötter .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: grönsaksodling i växtzon 6
« Svar #2 skrivet: 01 sep-14 kl 22:53 »
 Jag bor en mil söder om polcirkeln växtzon 6, de flesta potatisar går nog bra . Själv har jag provat blå congo som nämnts tidigare, mandelpotatis, cherie som jag tycker är jättegod, asterix ger bra skörd, amandine, rosenpotatis. Har även odlat rödbetor med hyggligt resultat, sockerärtor som du nämnde fungerar också bra.
 Både svarta och röda vinbär ge bra skördar vet dock inte vilken sort jag har.

anemone59

  • Inlägg: 89
SV: grönsaksodling i växtzon 6
« Svar #3 skrivet: 01 sep-14 kl 23:17 »
jag bor på gränsen mellan zon 5 och 6. Jag odlar svartrötter, palsternackor, bondbönor, grönkål, potatis, mangold och squash och pumpa. Vissa år går det jättebra ,men andra år lite mindre bra. Förra året fick jag jättebra med vintersquash och pumpa men i år är den inte en enda, däremot otroligt många sommarsquash. Purjo går bra men inte brysselkål eller romanesco-kål. Sallad rädisor och gråärtor funkar och om man har lite tur blir det vaxbönor, jag åt jättegoda störvaxbönor till middag igår.
Jag har fiberdukar redo fram till midsommar. Man får vara beredd att gå ut på kvällen och täcka över odlingarna.

 

Kokarn

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
SV: grönsaksodling i växtzon 6
« Svar #4 skrivet: 01 sep-14 kl 23:17 »
Jag bor en mil söder om polcirkeln växtzon 6, de flesta potatisar går nog bra . Själv har jag provat blå congo som nämnts tidigare, mandelpotatis, cherie som jag tycker är jättegod, asterix ger bra skörd, amandine, rosenpotatis. Har även odlat rödbetor med hyggligt resultat, sockerärtor som du nämnde fungerar också bra.
 Både svarta och röda vinbär ge bra skördar vet dock inte vilken sort jag har.
Intressant med rödbetorna, har hört att de är s.k kortdagsväxt som gärna går i blom om den blir utsatt för för mycket ljus som jag antar skulle bli fallet där uppe. Själv har jag ingen erfarenhet att odla däromkring men blev mest nyfiken eftersom ditt resultat blev hyggligt. :-) Hade du problem med blomning?

Uppdatering: Har stött på dig tidigare i ett par trådar välås, där vi båda jagat gemenskap och boende. Är det så att er familj hittat någonting i Härnösand nu? Trevligt i såfall!

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: grönsaksodling i växtzon 6
« Svar #5 skrivet: 02 sep-14 kl 17:53 »
Jag odlar också i zon VI. Det enda som har problem är sorter med mycket lång utvecklingstid. Vi odlar och säljer bland annat Purjolök, chili, tomater, gurka, squash, majrova, korova, kålrot, kålrabbi, broccoli, spenat, mangold, pumpa, potatis, morötter, rödbetor, gul lök, bondbönor, skärbönor, vaxbönor, spritärtor, sockerärtor, gråärtor, grönkål. Jag upplever inte klimatet som något stort problem.

välås

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: grönsaksodling i växtzon 6
« Svar #6 skrivet: 05 sep-14 kl 18:42 »
Tack alla för era svar!! De stärker mitt mod att flytta norrut och odla för självhushållning och jag är positivt överraskad!!

Lena

gudmundh

  • Gäst
SV: grönsaksodling i växtzon 6
« Svar #7 skrivet: 06 okt-14 kl 19:27 »
Beror ju på mikroklimatet också. Ser inga begränsningar i att odla lång norrut sålänge man får upp jordtemperaturen på våren och kan skydda  växterna mot frost. Problemen är främst som jag ser det att växterna ska hinna växa klart, långa kulturer som kidneybönor kanske inte hinner växa så länge. Sen måste växterna kunna hantera ljuset. Blommande växter kan vara svårt att få att blomma med väldigt korta dagar, eller så blommar de för tidigt eller för sent på sässongen. Men finns varianter av de flesta grönsaker som blommar (t.ex bönor) som kan ge skörd långt upp. Sen kan man ju förkultivera inomhus, och då an man odla alla grönsaker som finns, sålänge det funkar med de långa dagarna. Har man väldigt kärvt klimat kan man odla känsliga växter i växthus också. Så att man är långt norrut är ingen begränsning i sig. Begränsninarna gäller främst storskalig odling, skulle antagligen t.ex vara svårt att så ett stort fält med frilandsgurka i norrland, i mindre skala där man kan styra mikroklimat och förkultivera känsliga växter är situationen en helt annan.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: grönsaksodling i växtzon 6
« Svar #8 skrivet: 06 okt-14 kl 20:18 »
Min jämtländska mormor har berättat att dom odlade kål när hon var liten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser