Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eltråd- får ?  (läst 2792 gånger)

Atrix

  • Inlägg: 11
Eltråd- får ?
« skrivet: 06 apr-09 kl 11:17 »
Hej.
Vi skall hägna in våra hagar. Eftersom terrängen är kuperad på sina håll, funderar jag på att använda eltråd. Om vi lägger 5 trådar varav de 3 nedersta sitter ganska tätt, kan det fungera med fåren då?
Mvh

glim

  • Gäst
SV: Eltråd- får ?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-09 kl 11:34 »
Har små roslagsfår på fyra eltrådar, två ståltråd längst ner ca. 15-20cm och 30-35 cm sen sätter jag band i ögonhöjd för fåret ca55-60 cm och en till på 75- 80 cm. Där hästarna går ilag med fåren har jag kompleterat med en tråd till ytterligare 20cm högre upp
Det har fungerat utmärkt i flera år och tackor ,lamm från ca 1mån. ålder håller sig innanför stängslet. Baggar med horn funkar inte alls på eltråd,hos mej så dom får gå i hage, rastfålla med fårstängsel. Roslagsfåren kan bli dräktiga hela året ,så det gäller att stänga in baggar från fyra månaders ålder. Se alltid till att tråden är välsträckt. Om dom fastnar, går ståltråden oftast av utan att skada djuret.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Eltråd- får ?
« Svar #2 skrivet: 06 apr-09 kl 13:17 »
Tre till fyra trådar går jättebra det har vi haft i alla år (över tjugo nu). En sak till se till att jorda aggregatet ordentligt så att det orkar hålla bra styrka på tråden. Stötarna ska kännas ordentligt så att djuren får respekt för trådarna.
Bra att kolla upp under sommaren är också växtligheten omkring stängslet och vid behov röja undan gräs o annan vegetation som kan suga musten ur tråden. Vid bra styrka om man har ett hyfsat starkt aggregat så brukar det kunna bränna undan en del automatiskt. Men det brukar ändå vara bra att kolla upp emellan varven.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Eltråd- får ?
« Svar #3 skrivet: 06 apr-09 kl 13:34 »
Vi har haft fåren i hagar med 4 trådar nu under hösten/vintern/våren och det fungerar bra så länge de känner för att gå i hagen, om de ser en fläck gräs utan för som de vill ha så knallar de dock bara ut som om det inte existerat några trådar med el i..
Jag håller nu på med två nya hagar och där blir det 5 trådar, 4 stycken järntrådar och ett elband överst. De fyra lägsta trådarna lägger jag med 15 cm mellanrum och den översta en bit högre upp. Järntrådarna är så pass billiga att det helt klart är värt att slänga in ett varv extra tycker jag, därtill blir det ju relativ rovdjurssäkert då trådavståndet blir ungefär som det de rekommenderar mot rovdjur

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Eltråd- får ?
« Svar #4 skrivet: 06 apr-09 kl 14:24 »
Vi har fyra trådar varav en är jordad, så att det uppifrån räknat är el, jord, el, el. Det har fungerat jättebra. djuren respekterar stängslet så de går inte ut. Däremot är ett elstängsel inget hinder för ett djur som verkligen bestämt sig, enda gången någon gått igenom var när ett lamm flydde in genom stängslet efter att av misstag ha gått ut genom grinden som inte var stängd.

Nästa gång blir det fem trådar, inte för fårens skull utan för att skydda bättre mot rovdjur. Vi har inte haft några problem med det, men man vet aldrig. En extra tråd kostar nästan ingenting i sammanhanget.

Jacob

  • Inlägg: 312
    • Uppland
SV: Eltråd- får ?
« Svar #5 skrivet: 06 apr-09 kl 14:46 »
Vi har tre trådar på en del ställen och fyra på en del. Vi har vita elband, funkar bra.
Köttfår

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Eltråd- får ?
« Svar #6 skrivet: 06 apr-09 kl 15:27 »
Ulric, finns det någon speciell anledning till valet av jordtråd? D.v.s. att ni har jorden på just andra tråden.
Jag har funderat på att låta ett utav de fyra varven med järntråd vara jordtråd p.g.a. att hagen som jag nu ska göra är så förbaskat långsmal så det blir förmodligen ganska dåligt jordat med bara några järnspett i ena änden.

När jag har funderat så har tanken varit att låta den översta utav de 4 jordtrådarna, d.v.s. den tråden som ligger på c:a 60-70 cm, vara jord. Jag har fått för mig att fåren helst försöker att ta sig igenom ungefär 10-15 cm under mankhöjd (d.v.s. att de kör ned huvudet en bit och då får tråden på ryggen) och att elen då mest behövs på höjden 15-50 cm, men egentligen har jag inga belägg för min tro utan jag har nog mest chansat i mina tankegångar.. :)
Så har någon lite konkret input att komma med i valet av jordning så tar jag tacksamt emot förslag och tankar.. :)

Atrix

  • Inlägg: 11
SV: Eltråd- får ?
« Svar #7 skrivet: 06 apr-09 kl 16:10 »
Tack för alla bra svar. Med tanke på den tid jag tjänar in på att slippa näta runt allting, så är en extra tråddragning ingenting! Mao lägger jag nog 5 varv runt. Tack igen! Sara

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Eltråd- får ?
« Svar #8 skrivet: 06 apr-09 kl 18:07 »
Ulric, finns det någon speciell anledning till valet av jordtråd? D.v.s. att ni har jorden på just andra tråden.
Jag har funderat på att låta ett utav de fyra varven med järntråd vara jordtråd p.g.a. att hagen som jag nu ska göra är så förbaskat långsmal så det blir förmodligen ganska dåligt jordat med bara några järnspett i ena änden.

Tanken med fördelningen är att alla trådar med el skall vara intill antingen marken eller en jordtråd, så att det skall vara svårare att åla sig ut utan att få en stöt. Ingen vetenskap med det, tyckte bara det verkade lämpligt.

Du kan väl ha jordspett på fler ställen än i ena änden?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 7 användare (1 dolda)
Tli, von tratt, Besksöta, Westerbergarn, Lillskiten, ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser